|

Nyilvános az A-10 kivonásának ütemezése

A korábban emlegetett 2022 körüli dátum kapott pontosítást a múlt héten USAF illetékesek részéről. Ez alapján úgy tűnik, hogy hacsak valami nem változik a finanszírozás terén, akkor a 2018-as költségvetési évben megkezdődik a még aktív A-10-es századok átfegyverzése, 2021-ig pedig az összes gép beköltözik az arizonai Boneyardba.

Alkonyati Varacskosdisznók | Fotó: USAF

Alkonyati Varacskosdisznók | Fotó: USAF ,

Mindezt a légierő egyik szóvivője erősítette meg a múlt héten, mely alapján a Varacskosdisznók kivonása az alábbi ütemezéssel zajlik majd::

  • 49 (2 századnyi) gép a 2018-as költségvetési évben
  • 49 gép 2019-ben
  • 64 gép 2020-ban
  • 96 gép 2021-ben

A múlt héten a légierő miniszter asszonya, Deborah Lee James arról beszélt a Képviselőház fegyveres erőket ellenőrző bizottsága előtt, hogy az A-10-es csatarepülők kivonásának oka tisztén anyagi jellegű. Melyhez ugyanazon meghallgatáson a haderőnem vezérkari főnöke, Mark Welsh tábornok azt fűzte hozzá, hogy az anyagi lehetőségeikből adódóan CAS képességeket vesztenek.

Vélhetően nem mondunk senkinek újat azzal, hogy Welsh tábornok az A-10-es – mégiscsak – korábban megkezdett kivonásának okaként az F-35-öst jelölte meg. A típus teljes műveleti készenlétének (Full Operational Capability, FOC) céldátuma 2021, ám ha az A-10 hadrendben marad, akkor a légierőnek egyszerűen nem lesz elég pénze hogy a szükséges emberállományt finanszírozza az F-35-ösök mellé. A tábornok elmondása alapján ez esetben nagyjából a karbantartó állomány felére lenne csak pénz, hovatovább már jelenleg is szűkében vannak az F-35 századok felállításához szükséges emberállománynak. Hozzátette, hogy a légierő eddig is kötéltáncot járt annak érdekében, hogy az F-35 program felfuttatása mellett hadrendben tudja tartani az A-10-est, de az ehhez szükséges keretek 2018-ban teljesen elfogynak, erre a továbbiakban nincs lehetőségük.

Az első harci F-35A | Fotó: U.S. Air Force/ R. Nial Bradshaw

Az első harci F-35A | Fotó: U.S. Air Force/ R. Nial Bradshaw ,

Mindezek mellett az USAF vezetése szeretne valamiféle A-10 utódot, hiszen maximálisan tisztában vannak azzal, hogy az F-35 nem minden típusú CAS feladat esetén költséghatékony – erről elvileg tanulmány készül 2018-ra. Ennek kapcsán a Képviselőház ezen bizottságának tagja, Martha McSally – egykori A-10 pilóta – azzal érvelt, hogy ezen vizsgálat eredményének ismeretéig nem lenne célravezető egy gépnek sem a nyugdíjazása.