A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Kezdjük egy hazai vonatkozású témával: immár 10 éve hogy légierőnk rendszerbe állította a JAS-39EBS-HU típust. A kerek évforduló alkalmából kisebb ünnepséget rendeztek a Szentgyörgyi Dezső légibázison Kecskeméten, melyre a magyar és svéd kormány több tagja is meghívást kapott.
Kisebb hiba lépett fel az USAF F-35-ösein. A gépek APG-81 AESA radarja repülés közben hibaüzenetet küld, mely azt mondja, hogy a radar képességei visszaesnek vagy teljesen le is áll. A pilótáknak emiatt már a levegőben újra kell indítaniuk a lokátort. A hiba azokon a gépeken jelent meg, melyeken már a 3i szoftver található, de a gyártó már ki is dolgozta az új frissítést, mely kijavítja a hibát.
—
A Horvát Parlament rábólintott a 16 példányos Bell OH-58D Kiowa Warrior beszerzésre. A helikopterek mellé 3 szimulátor, kiszolgáló eszközök és pótalkatrészek is érkeznek, a szerződés értéke 286,5 millió kuna, mely 41 millió amerikai zöldhasúnak felel meg. A forgószárnyasokat az év későbbi részében kapja meg a Horvát Haderő.
A osztályú repülőesemény történt az Amerikai Tengerészgyalogság egyik AV-8B gépével március 8-án. A VM-223-as század, melyhez a vadászbombázó tartozik, jelenleg a USS Kearsarge fedélzetén teljesít szolgálatot. Az esetről nem sokat lehet tudni, annyi biztos, hogy felszállás közben történt valami „katasztrofális” a hajtóművel.
—
AZ USAF néhány héten belül dönthet a Minuteman III silók védelmét biztosító UH-1N-esek leváltásáról. A légierő flottájába jelenleg 62, még a vietnami érájából származó helikopter szolgál, ezek közül 25 van beosztva a nukleáris ballisztikus rakéták indítóinak védelmére. A váltótípussal szemben állított követelmények, hogy legalább 9 teljesen felszerelt katonát tudjon szállítani 225 tengeri mérföldes távolságra 135 csomós sebességgel (ez 416,7 km-ert jelent 250 km/h-s sebességgel). A Hueyk váltótípusa minden bizonnyal UH-60M Black Hawk lesz.
—
A légierővel szemben a hadseregnél már döntöttek is, érvényesítik opciójukat további 35 UH-60M beszerzésére. A Sikrosky 387 millió dollárért szállítja a helikoptereket.
—
Az Amerikai Légierőben üzemelő vadászgépek híján vannak az infravörös képalkotó kamerarendszereknek, ennek hátrányát pedig már kezdik felismerni. Ennek érdekében kezdődött meg az IRST Pod fejlesztése az F-15-ösök számára, mellyel tiszta időben radarhasználat nélkül is felderíthetik a szemből közeledő repülőgépet, és azonosíthatják annak típusát. Az USAF azonban nem elégszik meg ennyivel, azt szeretnék, ha a pod a többi 4. generációs típus mellett az 5. generációs gépekkel is képes lenne kapcsolatot biztosítani. Az F-15-ösök, 16-osok és 18-asok a NATO-ban elterjedt Link 16-os adatátviteli rendszert használják, mely azonban mai szemmel nézve már lassú, ráadásul lehallgatható is. Ezzel szemben az 5. generációs típusok saját adatátviteli rendszerrel rendelkeznek, mely kiküszöböli a Link 16-os hibáit, ám nem tud azzal együttműködni. Az USAF ezt a hibát szeretné áthidalni az IRST konténerébe épített rendszerrel, mely képes lenne az F-22-esek infravörös (Intra-Flight Data Link – IFDL) és az F-35-ösök multifunkciós (Multifunction Advanced Data Link – MADL) adatátviteli rendszerével is a kommunikációra.
A Szuhoj leghamarabb 2018-ban kezdi meg az Indonézia által rendelt Szu-35-ösök leszállítását. A KNAAPO üzemeit lefoglalja az 50 orosz és 24 kínai példány legyártása, így 2018-ban lesz leghamarabb szabad kapacitásuk a szigetállam által rendelt Szu-35Sz-ek legyártására. Indonézia egyébként tavaly szeptemberben döntött a legpotensebb Flanker verzió mellett, mellyel az F-5E/G könnyű vadászbombázókat váltják le, erről bővebben itt olvashatnak.
—
Pár hír a nemrégiben bemutatott új amerikai bombázóról. A B-21-es jelzéssel ellátott típust a Northrop Grumman fejlesztheti, 7 fő alvállalkozó segítségével, ezek a következők: Pratt & Whitney, BAE Systems, Spirit Aerosystems, Orbital ATK, Rockwell Collins, GKN Aerospace, és a Janicki Industries.
Az új bombázóhoz új név is dukál, ehhez hozott létre az USAF egy új weboldalt, ahol tippeket lehet adni az elnevezésre. Sajnos csak a légierő aktív alkalmazottai számára engedélyezett a részvétel.
Egy fiktív hír is ide köthető, a légierő egyik hivatalnoka vázolta fel a lehetséges következményeit annak ha a Pentagon elkaszálná a programot. Ez 300 millió dollárjába kerülne az adófizetőknek, és újabb 20-30 hónapba kerülne mire egy másik tender győztesével szerződést írhatnának alá a fejlesztésről.
Kínai illetékesek szerint az ország második repülőgép hordozója nagyobb méretű lesz a Lianongnál. A teljesen hazai építésű hajó több hadianyagot, üzemanyagot és repülőgépet szállíthat majd. Ennek ellenére a fedélzetére települő repülőezred hasonló méretű lesz majd mint ami a Lianongon is szolgál. Ez az eljárás hasonló az Amerikai Haditengerészetnél is alkalmazotthoz, ahol békeidőben szintén nem használják ki a repülőgép-hordozók teljes kapacitását.
—
A Lockheed Martin megkezdte legújabb elektro-optikai felderítő- és célzórendszerének (EOTS) tesztelését a cég saját Sabreliner gépére felszerelve. Az F-35-ösök orrának aljába épített EOTS-ból nemrég adták át a 200. példányt, azonban a berendezés már nem tartozik a legfejlettebbek közé a Sniper XR és a Lightning folyamatos fejlesztése miatt, miatt láttak neki a továbbfejlesztett EOTS létrehozásának. A cég ezzel egy időben a korábban említett F-15C-k számára fejlesztett IRST konténer megrendelésre is pályázik, ebbe ugyan azt az IRST21-es infravörös érzékelőt szánják ami jelenleg alacsony ütemű sorozatgyártásban van a tengerészet F/A-18E/F Super Hornetjeihez, az ellenfél pedig a Norhtrop Grumman OpenPod IRST berendezése.
Tajvan soron következő kormánya hazai gyártású kiképzőgépekkel szeretné leváltani a légierő AT-3-as kiképzőgépeit. A cél hogy az Aerospace Industrial Development Corporation, azaz az AIDC repülőgépgyártó vállalat újra alkalmas legyen egy modern repülőgéptípus kifejlesztésére és legyártására. A híreket az ország védelmi minisztere is megerősítette.
Ausztráliában annak a lehetőségét vizsgálják, hogy saját katonai műholdat állítsanak Föld körüli pályára. A cél hogy javítsák az állam műholdas felderítőképességét az elkövetkezendő 20 évre.
—
Az utolsó két japán pilóta is befejezte a F-16-os kiképzését a Davis-Montham légibázison. A 2011-es cunami az ország a Matsushima légibázison állomásozó F-2-esek közül 18-at megrongált, ezekből 5 példányt selejtezni kellett, és a többi 13-ra is hosszadalmas felújítási munka várt. Mivel így jelentősen csökkent az F-2-esek mennyisége, így döntés született: Amerikába, a Tucson légibázisra küldik kiképzésre pilótáikat. A japán hallgatók egy F-16 B-kurzuson kapták meg szükséges harci ismereteiket, melyet a szempontok figyelembe vételével módosítottak, tekintve hogy az F-2-es kissé különbözik az F-16-ostól.
India a múlt hét elején tesztelte K-4 közepes hatótávolságú ballisztikus rakétáját. A próbalövészetre az Indiai-óceán felett került sor, a fegyvert a Bengáli-öbölben alámerült egyik tengeralattjárójuk indította.
—
Még egy pár szó erejére maradjunk a világ második legnépesebb országánál: Narendra Modi miniszterelnök jóváhagyta újabb két Phalcon AEW&C repülőgép beszerzését az Indiai Légierő számára. Az Oroszországban gyártott Il-76-os repülőgépre indiai radar kerül egy forgótányérba, így születik meg az egyedül Indiában üzemeltetett Phalcon.
—
A tervek szerint 2023-ra szolgálatba állhat az Amerikai Hadsereg első lézerfegyvere. A fegyverrel a rakéták és a tüzérségi lövedékek elleni védelmet biztosítják majd.
Az MD Helicopters irodáiban egy új könnyű támadó helikopter fejlesztésén dolgoznak. Az egyenlőre 6XX jelzéssel futó program az MD30-asra épül, és felderítő illetve támogató feladatok végrehajtására szánja a gyártó hazai és külföldi vevőknek egyaránt. Meghajtásáról a Rolls-Royce M250-C47E3 erőforrása gondoskodik majd.
—