A HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét kezdetén.
November 26-án egy An-124 Ruszlán fedélzetén megérkeztek az orosz Sz-400 légvédelmi rendszer elemei a szíriai Hmejmim légibázisra. A rendszer Szíriába történő telepítéséről azt követően határozott az orosz vezetés, hogy Törökország lelőtt egy Szu-24 Fencer típusú bombázót határsértés címén.
Új távolsági rekordot állított fel a Bell/Boeing MV-22B Ospery. A típus három példánya Miramarból repült Rio de Janeiroba, ezzel 6165 mérföldes áttelepülést hajtottak végre két megálló (Trinidad és Tobagóban, valamint Brazíliában) közbeiktatásával. A teljes átrepülés 5 napig tartott a rossz idő miatt.
—
Vizsgálat indult az Amerikai Egyesült Államokban, miután az USAF egyik AC-130-as csatarepülőgépe október 3-án csapást mért az afganisztáni Kunduzban található „Orvosok határok nélkül” nevű kórházra. A vizsgálat három ok (emberi mulasztás, eljárásban lévő hibák és műszaki probléma) kombinációját állapította meg.
—
Az Airbus felderítő és hírszerző képességekkel ruházná fel két típusát: az A400M Atlas teherszállító repülőgépet, valamint az A330 MRTT többfeladatú légi-utántöltő repülőgépet. Az európai gyártó nem hajlandó specializált típust építeni a feladatra, ehelyett a meglévő palettát látnák el plusz képességekkel. Amennyiben lesz rá igény, 5 éven belül tudnák szállítani a felderítésre is alkalmas gépeket.
A Lockheed Martin 9.1 millió dolláros szerződést kapott a JASSM-ER csapásmérő robotrepülőgép B-52H bombázón való integrálására. A fegyver a szárny alatti pilonokról és a belső fegyvertérben forgótárról egyaránt indítható lesz.
—
A Korea Aerospace Industries (KAI) november 26 leszállította az első két FA-50PH verziójú repülőgépet a Fülöp-szigetek számára. Az T-50 Golden Eagle sugárhajtású kiképzőgép harci verziójának az ázsiai ország számára specializált változatát tavaly februárban rendelték meg, a szerződés szerint 12 példány készül.
A két Flanker-vásárló, Indiai és Malajzia a jövőben együttműködik majd a típussal kapcsolatban. Egyeztetéseket tartanának a karbantartással és kiképzéssel kapcsolatos tapasztalataik kicserélésére. A kezdeményezés nem újkeletű, több más típus üzemeltetői között is megszokott gyakorlat ez és nagyon hasznos, hiszen minden országban valamelyest eltérő körülmények, szokások szerint használják a technikát, egyes hibák korábban előjöhetnek más viszonyok között, de az egyes eljárásokat finomításával, vagy átvételével növelhető a gazdaságosság, vagy csökkenthető a meghibásodások száma.
—
Befejeződött a vizsgálat a USMC május 17-én lezuhant Bell/Boeing MV-22B Osprey típusú repülőeszköze ügyében. A bizottság megállapította, hogy a balesetet „brownout”, azaz a rotor által felvert homok okozta, de hibás a hajózószemélyzet is, mivel a pilóták csökkenthették vagy meg is akadályozhatták volna a brownout-körülményeinek kialakulásának lehetőségét.
Meg nem erősített hírek szerint kisebb kaliberű lőfegyverekkel lelőtték azt a kutató-mentő Mi-8-ast, melyet a törökök által lelőtt Szu-24-es pilótái kimentésére küldtek. Az eset során egy tengerészgyalogos életét vesztette.
—
David Cameron brit miniszterelnök felajánlotta francia kollégájának, François Hollande-nak, hogy a francia haderő az ISIS elleni hadműveletekhez birtokba veheti a britek ciprusi bázisát, a RAF Akrotiri támaszpontot.
—
Indonézia november 22-én aláírta együttműködési megállapodását a KF-X programban való részvételről. Az ázsiai ország 1.5 milliárd dollárral száll be az ötödik generációs vadászbombázó fejlesztésébe, ezzel 20 százalékos részesedést szerez a projektben. Az összegért cserében részt vehetnek a típus tervezésében és egyes részegységek gyártásában, valamint a 6 darab prototípus egyike indonéz tulajdonba kerül.
November 23-án a texasi Fort Hoodban lezuhant a US Army egyik Sikorsky UH-60 Black Hawk típusú helikoptere. A fedélzeten tartózkodó 4 fő életét vesztette. A baleset okai egyelőre tisztázatlanok.
—
November 24-én Mianwali közelében műszaki hiba következtében lezuhant a Pakisztáni Légierő 03-689 oldalszámú, Csengdu FT-7PG típusú kétüléses vadászgépe. A női növendék, Marium Mukhtiar hadnagy katapultálást követően életét vesztette, míg az oktató kisebb sérülésekkel megúszta a gépelhagyást.
—
Az VMR-1 “Roadrunners” szállító század komoly mérföldkövet ért el, teljesítették a 250 000. repült órát „A” osztályú repülőesemény nélkül. A rendkívüli repülésbiztonságról tanúskodó egység 3 darab UC-35D (Cessna Citation V), két C-9B Skytrains (McDonnell Douglas DC-9) és két hamarosan nyugdíjazásra kerülő HH-46E Seaknights típusú repülőeszközzel rendelkezik.
Az Indonéz Légierő jövőre átveheti az első VVIP konfigurációjú AW101 típusú helikopterét. A másik két példányt 2017-ben szállítja le az AgustaWestland, az új forgószárnyasok a 25 éve szolgáló Super Pumákat váltják le.
—
Az Orosz Légierő átvehette az első Tu-95MSzM típusú bombázót, mely a Tu-95MSz16 bombázó modernizált változata, mely már képes H-101 csapásmérő robotrepülőgép indítására is. A munkálatokat az Aviakor üzemében végezték el. A második példányt még idén leszállítja a vállalat.
A Jakovlev jövő évben Bangladesbe küldi tesztpilótáit, hogy segítsék a helyi Jak-130 pilóták képzését. A dél-ázsiai ország összesen 6 darab sugárhajtású kiképzőgépet rendelt Oroszországból.
—
Októberben sikeresen tesztelték az Elbit Systems „MUSIC” elnevezésű DIRCM (Közvetlen infravörös ellentevékenység) rendszerét egy Airbus C-295 szállítógép fedélzetén Németországban. Az önvédelmi rendszer első, második és harmadik generációs vállról indítható rakéták (MANPADS) ellen is sikerrel vizsgázott.
A kínai Szu-35 üzletről a HTKA hasábjain is olvashattak lelkes Látogatóink, a szerződéssel kapcsolatban újabb információmorzsák kerültek nyilvánosságra. A TASzSz hírügynökség értesülései szerint már a jövő év folyamán leszállítják az első példányokat Kína számára. Másik beszámoló szerint a távol-keleti ország megkaphatja az NKVSz-27 típusú, földi telepítésű kommunikációs rendszert is, mely a Szu-35-ösök alkalmazását támogatja. Az eszköz 1500 kilométeres körzetben képes hang- és adattovábbításra. A telepítés várhatóan 2017-ben történik meg.
—
A Lockheed Martin november 19-én elvesztette az X-56 jelzésű kísérleti repülőgépét. A pilóta nélküli eszköz röviddel az Edwards támaszpontról történő felszállás után szenvedett balesetet.
Megkezdődött az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) első Boeing P-8A Poseidon tengerészeti járőrgépének gyártása. A főbb törzselemek gyártását a Spirit Aerosystems végzi, mely 2016 elején szállítja le a Boeing Rentonban található összeszerelő-üzemébe. Az első példányt 2017 során veheti át a megrendelő.
—
Argentína 4 darab Bell Helicopter 412EP típusú forgószárnyas beszerzését tervezi, a 80 millió dolláros üzletről (mely a gépek mellett tartalmazza a pótalkatrészek, a logisztikai támogatás és a pilótaképzése költségeit is) már tájékoztatták az amerikai vezetést.
—
Az Airbus az egyik mexikói megrendelésre készült, immáron winglettel ellátott C-295W típusú teherszállító repülőgéppel haknizik Dél-Amerikában. A szárnyvégi örvénylést (indukált ellenállást) csökkentő elemeknek köszönhetően növekszik a típus repülőteljesítménye, valamint 4 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el. A térségből már több ország is rendel a típus eredeti változatából: Ecuador számára 3 példányt adtak át, Colombia féltucatnyit kapott, Chile 3 példányt állított hadrendbe, míg Brazília eddig 12 darabot vehetett át a megrendelt 15 gépből.
Pakisztán nem tervezi, hogy kínai hajtóműves JF-17 Thunder típusú vadászbombázót állít rendszerbe, maradnának a jelenlegi orosz RD-93 hajtóműveknél. Elégedettek az orosz típussal, hovatovább következő lépésként Kamrában található létesítményt képessé kívánják tenni nagyobb karbantartásokra és ipari nagyjavításra is.
—
Az USA kormánya jóváhagyta három darab RQ-4 Block 30 (I) típusú pilóta nélküli felderítőgép eladását Japán számára. A kiszolgálóeszközökkel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással megspékelt csomag 1.2 milliárd dollárjába kerül majd a japán adófizetőknek.
—
A Svájci Légierőben megtiltották civilek vadászbombázón történő élményrepültetését. 2014 folyamán négy személyt, idén már 6 főt reptettek meg, számolt be róla a SRF televízió. A szigorításra a múlthavi Hornet-balesetet követően került sor (bár akkor nem tartózkodott a fedélzeten civil, csak a pilóta), de az élményrepültetésre gyakorlórepülések közben került sor, amely kellően rizikós ahhoz, hogy a légierő vezetése nem akarja kockáztatni a civilek életét.
A brit vezetés 10 millió fontért kormánygéppé átalakíttat egy Airbus A330 Voyager típusú többfeladatú légi-utántöltő repülőgépet. A légierő gépének használatával évente 775 000 font megtakarítását tervezik.
—
A francia Thales egy Spy’Ranger elnevezésű, mini UAV-t mutatott be. A kisméretű pilóta nélküli eszköz tervezésében a francia SME cég is részt vett.
Az olasz és holland védelmi miniszterek november 17-én szándéknyilatkozatot írtak alá arról, hogy a holland pilótákat az Olasz Légierő M-346 Master típusú sugárhajtású kiképzőgépein képzik majd. Az együttműködés részleteiről nem közöltek információkat.
—
November 18-án sikeresen teljesítette a repülési tesztek első fázisát az AGM-84N Harpoon Block II+ típusú hajóelhárító rakéta. Az új verzió már képes adattovábbító rendszer segítségével kommunikálni az indító járművel, így repülés közben módosíthatóak a célpont koordinátái.
—
Az Airbus Helicopters új összeszerelő üzemet épít Romániában, a jelenlegi brassói üzemegysége mellett. Az új, 10 000 négyzetméteres csarnokban több mint 300 embernek adnak majd munkát. Ezzel egyidőben bejelentették, hogy leveszik a típuspalettáról a AS332 C1e/L1e Super Pumát, és a típus legújabb, modern pilótafülkével és 4 szabadságfokú robotpilótával ellátott verziója kerül fel helyette, melyet H215 névvel illetnek ezentúl. Az első szériagyártású példány várhatóan 2017-ben gurul ki a brassói üzem ajtaján, mely évente 15 darab helikopter gyártására lesz képes.
Uruguay élénk érdeklődést mutat az izraeli Skylark I-LE pilóta nélküli repülőgép iránt. Az Elbit Systems által gyártott típusból két példányt vennének. A dél-amerikai ország küldöttsége megfigyelhette, hogy az Izraeli Légierő hogyan alkalmazza a típust.
—
A francia SAFRAN elállt azon törekvésétől, hogy az indiai rendelésű Dassault Rafale vadászbombázók M88 típusú hajtóműveinek egyes alkatrészeit a Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) gyártsa. Az eredeti tervek szerint a két vállalat közösen épített volna fel egy 30 000 négyzetméteres gyáregységet erre a feladatra.
—
Afganisztán 8 darab ScanEagle rendszert rendelt, mely 65 darab UAV-t tartalmaz. Az üzlet értéke 70 millió dollár.
—
Kiválasztották az első 6 darab lengyel oktatót, akik megszerzik az engedélyt az M-346 Master típusra. Az angol nyelv frissítését követően utaznak Olaszországba típusátképzésre. Később ők képzik majd a Lengyel Légierő növendékeit odahaza.