|

Megszületett a megállapodás a fülöp-szigeteki FA-50 beszerzésről?

Lapértesülések szerint Dél-Korea és a Fülöp-szigetek közös nevezőre jutott azon 12 Golden Eagle szállításáról, melyről folyó tárgyalások még a tavalyi év vége felé akadtak el.

Az eredetileg a Korea Aerospace Industries (KAI) nevével fémjelzett vasmadár TA-50 változatról, majd később már a harciasabb FA-50 variánsról folyó egyeztetések nem meglepő módon a piszkos anyagiakon akadtak el: a dél-koreaiak a 18,9 milliárd peso értékű üzlet 52 százalékát kérték előre utalással, de a filippínók a haditechnikai eszközbeszerzés törvényi szabályozása miatt 15 százalékot tudnak előre adni. És hogy ez ne legyen elegendő a két fél között nem volt egyetértés a tartalék alkatrészek mennyiségéről sem.

T-50 | Fotó: MilborneOne, Wikipedia

T-50 | Fotó: MilborneOne, Wikipedia ,

MilborneOne, Wikipedia">

A friss hírek szerint azonban Dél-Korea engedett a 422 millió dolláros üzlet kapcsán: elfogadták, hogy Manila csak 15 százalékot tud előre utalni, illetve rábólintottak arra is, hogy 500 000 dollárnyi összeggel kevesebb értékben szállítanak tartalék alkatrészeket. Manila ezzel persze magára vállalja, hogy adott esetben a gépek hadrafoghatósága nem lesz optimális. De nem csak ezen kell izgulnia a filippínóknak: az engedményekért cserébe Dél-Korea nem 18,9 milliárd peso-nak megfelelő dollárt, hanem ténylegesen 422 millió dollárt vár. Azaz ha a dollár – peso árfolyam nagyon elszáll a számla kifizetési dátumáig, az kellemetlen lehet fülöp-szigetekiek számára.

A sajtóértesülések szerint a szerződés aláírására már márciusban sor kerül, az első 2 F/A-50 gépet pedig 2015 szeptemberéig leszállítja a KAI.