A HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét kezdetén.
—
Tűzesetet okozott az egyik ciprusi Mi-35-ös. A támadóhelikopter gyakorlóbevetésről tért vissza a bázisára, út közben azonban két nagyfeszültségű kábelt is eltaláltak. A forgószárnyassal sikeresen eljutottak a bázisig, de az ütközés helyszínén tűz keletkezett.
—
Lezárultak a tárgyalások a Lockheed Martin és a Sikorsky Aircraft között, a helikoptergyártó november 6-ától hivatalosan is a Lockheed tulajdonában áll. A tulajdonosváltással névváltás is történt, innentől Sikorsky, a Lockheed Martin Company-ként ismerhetjük a nyugati világ legjelentősebb forgószárnyas gyártóját. A cég alá összesen 15 000 alkalmazott tartozik, akik 11 országban vállalnak munkát.
A Lockheed Martin megkezdte az első indiai elnöki helikopter gyártását. Érdekes módon a folyamat éppen Indiában indul, a Tata Advanced Systems Ltd üzemeiben, akik évek óta a S-92-es típus kabinjának a kizárólagos gyártói.
Mint ismert, India 2008-ban választotta ki az AW101/EH101-es típust az S-92 Superhawkkal szemben (akik már elfelejtették az indoklást, azoknak érdemes ide kattintani, nem mindennapi okkal nyert az európai típus…), hogy VIP szállító szerepkörben szolgálatba állítsák, ám az ügy az egyik legnagyobb korrupciós botrányba fulladt. Ezek után visszamondták a megrendelést, és tették le voksukat az amerikai forgószárnyas mellett.
—
Folytatódik az F-35 tesztelése. Az 5. generációs típus minden korábbi társánál komolyabb tesztelési programnak vetik alá, ennek keretében most sor került olyan légi utántöltésre, ahol egy KC-30A-ból vételezett üzemanyagot egy F-35A, mely külső függesztésű fegyverzetet hordozott. A légi benzinkutat az Ausztrál Légierő szolgáltatta, az ő voltukból láthatunk most gyönyörű fotókat a légi randevúról.
Ide kapcsolódik, hogy Kaliforniában október 30-án végrehajtották az F-35A első légi gépágyú lövészetét. A gép katapultülésében helyet foglaló Charles “Flak” Trickey őrnagy 3 sorozatot lőtt, melyek során a GAU-22/A 25 mm-es, Gatling rendszerű gépágyú 30, és kétszer 60 lövedéket eresztett el.
8 új gyártású F-16-ost vásárolna Pakisztán az FMS (Foreign Military Sales) keretében. A lehetséges üzletről az Obama adminisztráció értesítette a kongresszust, miután az elnök találkozott a pakisztáni miniszterelnökkel, Nawaz Shariffal.
—
Hatalmas fegyverrendelést adott le az Egyesült Arab Emirátusok. 5000 bombát és a hozzájuk tartozó irányítókészletet rendeltek az USA-ból, a következő leosztásban: 3250 GBU-31V1 a hozzá tartozó 3250 MK-84/BLU-117 bombával, 750 GBU-31V3 ugyanennyi BLU-109 bombával, 1000 GBU-12 lézeres irányítókészlet 1002 MK-82/BLU-111 224 kg-os fegyverrel, 216 GBU-24 irányítórendszerrel. Mindezek mellé jön még 4250 FMU-152-es gyújtóberendezés, a teljes csomag költsége 380 millió dollár.
—
November 5-én megérkeztek Irakba, a Balad légibázisra a megrendelt L-159-es kiképzőgépek első példányai.
Ahogy az várható volt, az LRS-B tenderből vesztesként kijövő Lockheed Martin-Boeing páros megtámadta a projekt végeredményét. A gyáróriások úgy vélik, hogy a költségek kiértékelésénél nem kaptak elég kreditet a próbálkozásukra, hogy levigyék a gépek gyártásának költségét.
A Pentagon október 27-én nyilvánította ki a Northrop Grummant győztesnek, a Boeing-Lockheed martin duóval szemben.
—
Elkészült a Dél-Koreai Hadsereg első AH-64E Apache Guradian harci helikoptere. Az átadási ünnepséget november 2-án tartották Arizonában, a Boeing Mesa-i üzeménél. A rendezvényen részt vettek a Dél-Koreai Hadsereg és Védelmi Közbeszerzési Hivatal küldöttségei. A forgószárnyasra most az Amerikai Hadsereg tesztprogramja vár, ezek után, feltehetően 2016-ban veheti át a megrendelő. Dél-Korea a típus 36 példányát rendelt meg 2013 áprilisában.
Érdekes dolog tűnt fel a Google Earth utolsó frissítése során a műholdas képeken. A figyelmes követők Kínában észrevehettek egy repülőgéptípust a képeken, melynek létezéséről eddig nem volt információnk. A gép egyértelműen a H-6-os bombázón alakul, feltehetően annak is a legújabb, K jelzésű változatán. A típus annyi különbözteti meg a bombázótól, hogy mindkét szárnyának a vége alatt látható egy-egy konténer, mely arra utal, hogy egy légi-utántöltő gépről beszélünk.