Lassan 7 hónapja, hogy vízre tették a technológiai transzfer mellett az indiai Mazagon Docks hajógyárban épülő Scorpène típusú diesel-elektromos tengeralattjárók első példányát. A szárazdokkból április 7-én vízbe bocsátott INS Kalvari kapcsán most jutottak el odáig az előkészítő munkálatok, hogy megkezdődhessenek a tengeri tesztek.
First picture of #Kalvari in afloat condition. pic.twitter.com/Nwt2YS1DX0
— Sitanshu Kar (@SpokespersonMoD) October 29, 2015
A jelentős, 4 éves csúszásban lévő Project 75 programban feszített tempóban zajlanak az események, az első indiai Scorpène tesztelésének ezen jelentős szakaszára nagyjából 10 hónap jut majd, lévén az aktuális menetrend alapján a Kalvari osztály névadósját 2016 szeptemberében hadrendbe kell állítani.
Ugyan a közelmúltban több alkalommal is írtunk róla, de emlékeztetőül: az Indiai Haditengerészet jelenleg 14 tengeralattjáróval rendelkezik, mely darabszám egyrészt nem elegendőnek minősített, másrészt a 13 diesel/elektromos tengeralattjáró mindegyike leszolgálta már karrierjének jelentősebb részét, míg az egy szem nukleáris meghajtású vadász atom-tengeralattjárójuk csak lízingelve van az oroszoktól.
A diesel-elektromos meghajtású típusú tengeralattjárók helyzetén a Project 75 részeként 2020-ig megérkező 6 Scorpène ugyan enyhít, de önmagában közel sem elegendő. Nem ártana, ha az utódprogram, az újabb körös, már csak AIP-es tengeralattjárót eredményező Project 75I szintén nem lenne már most több éves késésben. De mivel abban van, áthidaló megoldásként a közelmúltban felmerült, hogy esetleg a megrendelt 6 mellé építenének további 4 Scorpène-t, illetve élettartam hosszabbítás alá vetnek akár 4 Kilo típusú tengeralattjárót.