|

A francia védelmi költségvetés kárára fizethetik ki az oroszokat?

A Moszkvával szembeni szankciók az Oroszország és Franciaország között még 2011-ben megkötött Mistral szerződés esetében 949 754 849 eurójába került az adófizetőknek – legalábbis azon beterjesztés alapján, amit szeptember 15-17 között tárgyal majd a francia nemzetgyűlés.

Ráadásul Moszkva a megnevezett majd 1 milliárd eurós összeg sürgős megfizetését kérte – olyannyira, hogy egyes korábbi francia nyilatkozatok alapján ezt már át is utaltak 1 milliárd eurónál egy kicsit nagyobb összeget. Ezen helyzet ugyanakkor arra kényszeríti Párizst, hogy mihamarabb megtalálja miből is faragják le ezt a korábban nem kalkulált költséget. Friss nyilatkozatok alapján egyelőre nem tisztázott, hogy a védelmi, a külügy-, netán a pénzügyminisztérium költségvetése látja kárát ezen fiaskónak, vagy több minisztérium költségvetése között lesz elosztva a megszorítás.

Mint ismert lehet az orosz kártérítés megfizetése Moszkva nyomatékos kérése mellett már csak azért is fontos a franciáknak, mert a tartozás rendezése a feltétele annak, hogy eladó sorba kerülhessenek a nyár második felében felbontott szerződés miatt feleslegessé vállt helikopter-hordozók. No meg persze azt is meg kell várni, míg az oroszok kibontják az általuk szállított orosz kommunikációs és vezetési rendszereket a két hordozóból. Ezen munkálatok egyébként már megkezdődtek és várhatóan októberig tartanak majd.

A Szevasztopol Saint-Nazaire kikötőjében 2014 decemberében lencsevégre kapva. | Fotó: Ludovic Péron

A Szevasztopol Saint-Nazaire kikötőjében 2014 decemberében lencsevégre kapva. | Fotó: Ludovic Péron ,

A két helikopter-hordozó ezt követően vélhetően jól értékesíthető lesz, lévén a hajók eseménydús múltja ellenére több potenciális vevőjelölt is akad. Az aktuális hírek alapján Egyiptom a legesélyesebb az egyikre – Kairó részére egyébként Szaúd-Arábia vásárolná meg a franciáktól. A másik hordozóra szintén arabok vetettek szemet: az Egyesült Arab Emírségek szintén érdeklődik egy ilyen kategóriás hadihajó után.

Hogy ezen üzletek realizálódása esetén ki szállítja a forgószárnyasokat az még egy érdekes kérdés lesz, hiszen Oroszország érdekelt abban, hogy a haditengerészeti alkalmazásra átalakított Ka-52 változat, a Ka-52K legyen megvásárolva ezen hajókhoz.