|

2013-ban érkeznek az első Ka-52K-k az Orosz Haditengerészethez

Az Orosz Haditengerészet 2013-ban veheti át az első, sorozatgyártású Kamov Ka-52K harci helikoptereit, amiket a franciáktól vásárolt, Mistral-osztályú helikopter-hordozó dokkhajókról szándékoznak üzemeltetni – tudatta a világgal Szergej Mikhejev, a Kamov főmérnöke október 29-én, hétfőn adott nyilatkozatában. Elmondása szerint az első széria Ka-52K jövőre készül el – bár azt nem mondta, hogy az év melyik szakában -, így, mire 2014-ben Oroszország átveszi az első Mistral-osztályú hajót (ami a Vlagyivosztok névre fog hallgatni), már több, haditengerészeti feladatokra specializált, átalakított Alligator lesz már rendszerben, illetve meglesz a hozzájuk szükséges kiszolgáló személyzet és hajózóállomány.

Mint ismeretes, Moszkva 2011 nyarán négy repülőgép-hordozó dokkhajót rendelt Franciaországtól, amik közül az első kettőt még a DCNS építteti meg (a már említett Vlagyivosztok mellett a Szevasztopolt, ez utóbbi 2015-ben érkezhet meg a Csendes-óceáni Flotta állományába), a másik kettőt viszont 80%-ban Oroszországban készítik majd el. A 16 forgószárnyas hordozására alkalmas egységekre várhatóan fele-fele arányban települnek majd harci- és egyéb, vegyes feladatkörű helikopterek – utóbbiak Ka-29/31 Helixek lesznek, ám ezeken, mivel alapvetően a haditengerészet számára készültek, nem kell semmilyen változtatást végrehajtani ahhoz, hogy alkalmasak legyenek a Mistralok fedélzetén való szolgálatra.

Ka-52 a Mistral fedélzetén

Az FS Mistralon vendégeskedő egyik Ka-52 Alligator harci díszben | Forrás: militarists.ru ,

Annál inkább a Ka-52-eseken, amiket eddig csak a szárazföldi erők használtak. Mint minden más helikoptertípus esetében, így ezeken is végre kell hajtani bizonyos módosításokat, hogy biztonságosan üzemelhessenek a tengerészetnél. A Ka-52K-k tehát már behajtható rotorlapátokkal készülnek, törzsüket és főbb fedélzeti rendszereiket pedig korrózióvédelemmel látták el. Ezen túlmenően módosított fedélzeti lokátort kapnak (Zsuk-A), illetve felröppentek olyan pletykák, hogy hajók elleni, irányított levegő-vízfelszín rakétákat is integrálnak a fegyverrendszerükbe.

25 hozzászólás “2013-ban érkeznek az első Ka-52K-k az Orosz Haditengerészethez”

  1. Hello!

    Ebben az lesz az érdekes, hogy az oroszoknak a hajók és a repülő alakultok személyi feltöltéséhez, gyakorlatilag semmijük sincsen.

    Persze elkezdik fejleszteni ezt a képességüket, de nem mindegy, hogy milyen mélyről kell feljönniük. Például, az Északi és a Csendes-óceáni Flottáknak jelenleg csak egy-egy(!) hajófedélzeti helikopter százada van. Ezt az erőt meg kellene többszörözni. És akkor még nem beszéltünk az átlag negyvenes éveit taposó hajózó állományról!

    Biztos meg fogják oldani, kérdés mennyi idő szükséges hozzá.

  2. molni: „A Ka-52K-k tehát már behajtható rotorlapátokkal készülnek, törzsüket és főbb fedélzeti rendszereiket pedig korrózióvédelemmel látták el. Ezen túlmenően módosított fedélzeti lokátort kapnak (Zsuk-A), illetve felröppentek olyan pletykák, hogy hajók elleni, irányított levegő-vízfelszín rakétákat is integrálnak a fegyverrendszerükbe.”

  3. De miért? Ez partraszálló hajó. A rajta levő helikoptereknek az a feladatuk, hogy tűztámogatást nyújtsanak a partraszálló erőknek. Valahogy úgy mint az AH-1 Kobrák csinálják az amiknál.
    A légtér védelmét más hajóegyszégek, vagy a légierő kell biztosítsa.

  4. Allesmor Obranna

    Azt tényleg lehet látni, hogy a Mistral üzlet felgyorsította a Ka-52-es rendszeresítését, gyártását. De a helyzet az, hogy a Kamovokat már azelőtt rendszeresítendő típusnak kiáltották ki, mielőtt a francia hajókat nem hogy megrendelték, de egyátalán a vásárlásuk ötletét kitalálták.
    Nem beszélve arról, hogy a már legyártott és átadott gépek jelen állapotukban nem alkalmasak a hajófedélzeti üzemre.
    Továbbmegyek, a behajtható forgószárnyak és az egyéb speciális képességek integrálását a típuson még el kéne végezni. Azaz előbb kellene legalább egy Ka-52K prototípus.
    A meglévőkböl is ki lehetne alakítani, a lényeg, hogy ilyen még idáig nem készült.

    Magyarán, a most már használatba vett Ka-52-esek ugyan megteremtik a bázisát a leendő személyi állománynak, de a gépeket továbbra is a légierő fogja alkalmazni. Azaz, a felállás nem változott, továbbra is két egymástól eltérő gépet tartanak fenn ugyanarra a feladatra.
    Mégtovább megyek, hármat. Vagy akár négyet. Ötöt?

    Megvannak a Mi-24P-k, néhány V és pár darab VP. Ezek még repülnek, amíg van bennük repidő. Ezeket most vegyük egy típusnak.
    A meglévő P-k egy részéből kreáltak kb. egy századnyi modernizált PN-t, nem behúzható futóval, lecsapott szárnyakkal, éjszakai feladatvégrehajtást segítő avionikával, de az eredeti hajtóművekkel, reduktorokkal, forgószárnnyal, faroklégcsavarral.
    Majd ezt a projektet is befejezték.
    Rég nem láttam már róluk képet. Ez a második, ugyanarra a feladatra szánt típus.
    Gyarapodnak ugye a Mi-28N-ek, ez a harmadik.
    Ka-52-es. Sőt, még van pár darab 50-es is, igaz ezek Torzsokon kívül máshol nemigen repülnek, habár a legutóbb, 2011-ben repültek is egy gyakorlaton.
    Az 52-eseket is gyártják, de mondom, ezek még nem a K modellek.
    Végül pedig a szintén vadonat új Mi-35M-ek, melyek olyan Mi-24VP-knek tekinthetők (VP, azaz egy V sárkány az orrban egy GS-23L gépágyúval a nehézgéppuska helyett), ahol a futó nem behúzható, a szárnycsonkok itt is le vannak rövidítve, a 28-ashoz és a PN-hez hasonlóan itt is megvan a pilononként 8-as Ataka függesztő, de a Mi-28-as forgószárny-reduktorok-faroklégcsavar együttessel. Nomeg egyedi avionikával.

    Ennyi gép egy feladatra. Minek? Pl, a Mi-35M-et megérteném, ha a Mi-28-at végül nem gyártották volna, de a vele kifejlesztett technológiákat nem akarták volna veszni hagyni és adoptálták volna a 24-es sárkányához. Vagy befejezték volna x darab után a projektet de még el akarták volna sózni, ami részegység még maradt.
    Vagy máshonnan nézve a Ka-52-est nem értem. Azaz odáig értem, hogy az együléses Ka-50-es, mint koncepció megbukott a Mi-28-assal szemben, de a Kamov nem akart veszíteni, így megcsinálták a kétülésest.
    De nem volt további tender, le kellett volna állni. Ehelyett – mivel tényleg nem volt további tender – hát hajrá, nyert mindenki!
    De akkor minek a Mi-35M?
    No mindegy, a lényeg, hogy most az oroszoknál van egy rakat mindenféle harcihelikopter.
    Legalább a hajtóműveik azonosak, ha minden igaz. Persze csak egy bizonyos szériától kezdve.

  5. A.O.

    Tudod a lobbi vagy protekcio, vagy korrupcio azert mindenhol tud erdekes dolgokat produkalni, sokszor a logikaval homlok egyenest ellenkezo dolgokat.

    Mas !

    De miért? Ez partraszálló hajó. A rajta levő helikoptereknek az a feladatuk, hogy tűztámogatást nyújtsanak a partraszálló erőknek. Valahogy úgy mint az AH-1 Kobrák csinálják az amiknál.
    A légtér védelmét más hajóegyszégek, vagy a légierő kell biztosítsa.

    A partrazallo hajok maguk is kaphatnak es kell is kapjanak csapasmero, vadaszgepeket a fedelzetre. Ennek oka hogy oda ahova mennek ott nem biztos hogy lesz mas ( szarazfoldi vagy egyebb tengeri ) legiernyo, mar pedig enelkul partraszalni ott ahol gaz ellen is lehet, hat nem szerencses. Akkor meg ott vannak az ellenseges csapasmero gepek es a hajo elleni raketak is amit jo ha nem akkor deritesz fel amikor mar szabad szemmel is lathatod mert ugy jarsz mint a HMS Sheffield. Szoval kell a legihelyzet attekintese is, mondhatni elengedhetetlen !
    Raadasul ezek a partraszallo hajok egyben parancsnoki hajok is szoktak lenni az az onnen iranyitjak az egesz harccsoport harcat muveleteit igy vedelmuk vagy csak informacioval valo ellatotsaguk elsorendu feladat.

    En arra vagyok kivancsi hogy mikent fogjak megoldani ezen Mistralok legifedezetet a Csendes oceani tersegben mert a Fekete tengeren ez a partmenti bazisokrol megoldhato de a Csendes oceani tersegben ez csak vagy folyamatos jarorozessel utantoltessel stb ( ami nem megoldas mert rugalmatlan mennyisegre es jaroridore egyarant ) vagy hatalmas reakcioidovel kell szamolni ha nincs allando jaror.

    Szerintem valamit ki fognak ki kell talalniuk az oroszoknak hogy ezt a rest betoltsek. Jak-141 NG ???

  6. Per pillanat két lehetséges forgatókönyvet képzelek el. Vagy nem bújik ki a szárazföldi vadászok fedezete alól, ekkor pedíg felesleges a saját légtérfelderítő, hiszen a szárazföldieknek ott a sokkal potensebb A-50.
    Vagy a Kuznyecovra bízzák a légi fedezetet, melynek a fedélzetén szintén üzemel Ka-31.
    Persze létezhet a te általad felvázolt lehetőség is, hogy a partraszálló hajó saját maga próbálja majd megvédeni magát, csak ez a felállás rengeteg sebből vérzik. Jelenleg nincs helyből felszálló gépük, sőt még egy modernnek nevezhető légvédelmi rombolójuk sem. Ezzel a felállással max Somália ellen van valami esélyük.

  7. Mac

    A50 bol keves van igy azokat nem hiszem hogy erre hasznalnak komoly engedd el a hajamat eseten. Raadasul mint kulonosen nagy erteku eszkozok meg ezeket nem is igen toljak kozel a frontvonalhoz nehogy valaki megkarcolja oket. A helire epitett EAW rendszer eppen jo ezeknek a ladikoknak.

    Kuznyecovbol is egy van egyelore mig Mistralbol lesz negy !

    Amugy a modern kisero hajok valoban hianyoznak az orosz flottabol.

  8. Ebben a Mistral vasarlasban inkább „politikai” döntést látok, mint szakmait. A partraszálló hajók egy flotta részét képezik, csakhogy nem találom a flották a hajók körül. Még a pilótaképzésre sem gondoltak, nemhogy magukra a helikopterekre.
    Ha rendszeresítik is a AEW heliket akkor is, mit érnek velük, ha nincs olyan fegyverrendszerük, melyekkel hatékonyan védhetnek ki egy támadást?