|

Az Aligátor esete a Misztrállal…

Az orosz-francia Mistral helikopter-hordozó üzletet nyugodt szívvel nevezhetjük az elmúlt hónapok legnagyobb botrányának, már ami a haditechnikai híreket illeti. A HTKA-n is többször tárgyalt, és a nemzetközi sajtóban és fórumokon is hatalmas port kavart üzlet mostanra már tényként kezelhető, így érdemes foglalkozni azzal, hogy mit is kezdenek majd vele az oroszok.

Ugyebár az senki számára nem volt titok, hogy mindenekelőtt alaposan áttanulmányozzák majd, és az így nyert tapasztalatokat saját hajóiparukban szeretnék felhasználni. Viszont miután ezzel végeztek, eredeti feladatuknak megfelelően használni is fogják a megrendelt egységeket. Egy helikopter-hordozónak (pontosabban helikopter-hordozó dokkhajó, vagyis LHD, lásd pl. Wasp-osztály) pedig mi más lenne a dolga, mint a helikopterek számára való leszállóhely biztosítása, valamint azok üzemeltetése?

Szülő(jelen esetben inkább gyártó)hazájukban a Mistral-osztály tagjain (Mistral és Tonnerre) a francia haderőnemeknél alkalmazott helikopter-típusok szolgálnak, tehát Westland Lynx, Eurocopter Cougar, Puma, Panther, Tigre és Écureuil, valamint NHI NH90 típusú forgószárnyasok települhetnek rájuk hosszabb-rövidebb időre. Oroszországban azonban nem meglepő módon az itt felsoroltak közül egyik sem áll szolgálatban, így a hazai felhozatalból kell válogatni.

Ka-52 a 2009-es MAKS-on (Forrás) ,

Az első jelentkező egy ízig-vérig harcra született „kávédaráló”, a Kamov Ka-52 Alligator (NATO-kód:Hokum-B). A Ka-50 Black Shark kétüléses, minden időjárási körülmények között bevethető nagy testvére tökéletesen alkalmas a Mistral-osztály fedélzetén való üzemelésre, ugyanis annak teherliftjei még maximális felszálló tömeg mellett is elbírják, és a fedélközben kialakított hangárban is elfér, bár az ott való lavírozás közben a koaxiális rotorral meggyűlhet a bajuk a műszakiaknak.

„A franciák szerint a Ka-52 a legmegfelelőbb típus a Mistral-osztályú hajókra.” – mondta Andrei Sibitov, az “Oroszország Helikopterei” holding vezetője. Továbbá azt is elárulta, hogy mikor 2009-ben a Mistral egy rövid látogatást tett Oroszországban, az Alligator mellett még két orosz helikopter-típust próbáltak ki rajta. Ezek nagy valószínűség szerint szintén Kamov gyártmányok voltak, nagy eséllyel a Ka-27 és Ka-31. A jelenlegi állapotokból kiindulva szinte biztosra vehető, hogy utóbbi két típus lesz majd az uralkodó az orosz helikopter-hordozókon, de nem zárható ki a Mil Mi-17 megjelenése sem.

10 hozzászólás “Az Aligátor esete a Misztrállal…”

  1. Szerintem most csak a tengerészeti Kamovok jöhetnek szóba szállítási feladatokra. A Mi-17/171 szép is, nagy is, még akár fel is fegyverezhető, de nincs „haditengerészesítve”! Ugyanezen okok miatt azért a Kamov harci helikopterekkel is lehet gebasz. Korrózióvédelem, összecsomagolhatóság, stb. Ezeket még végig kell gondolni…

  2. Block:

    ivánék a korrózióvédelmet gyakran „a kétszerannyivas nmehezebben rozsdál át” elven oldják meg.

    Az aligátornál nem hiszem, hogy nagy gond lenne, van bőven tapasztalat.
    Ha jól emlékszem, a oz oroszok (és pl a lengyelek) a mi-14-est használják tengerészeti feladatkörben (mondjuk szárazföldi bázisról).

    Bár öreg, mint a szekerút, legalább nagy. A Helix kicsit kicsi (16 fő szállítható), nem?

  3. A Mi-14-essel két gond van. Az egyik, hogy tényleg csak szárazföldi bázisról üzemelnek. Szerintem nem a lahat a rotort, a farokrészt csomizni. A másik, hogy régen nem gyártják, nagyon régi példányok repülhetnek.
    Ennyi erővel már helikoptereket is vehetnének az oroszok..! :-)

  4. KA-90, KA-92-öt a Mistralokra! igaz egyelőre még csak tervrajzok.
    http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/otodik_generacios_helikopteren_dolgoznak_az_oroszok/

    Alsó hangon 5-6 év mire a Mistralok úszni fognak,+ mire úszni fognak, addigra talán már meglesznek az új gépek (vagy nem)
    Ka-90 és Ka-92, Ha ilyen helikoptereket hordozhatnának a Mistralok… Gondoljatok bele ,mit tennének 500-800 km/h sebességgel…

  5. Block50

    Egyetértek !!!

    Az hogy elfér a fedélzeten meg a liften az csak egy dolog. Hogy a fedélzeten rendszeresen üzemeltetni lehessen ahoz korrózióvédelem, fegyver és belsőterek teljes hermetizálása, a rotor és esetleg a farokrész csomagolhatósága kell. Ezen kívűl a tengeri úszóegységek kommunikációs , felderítő rendszerei teljesen mások a használati körülményeik miatt. Az ezekkel való harmonizálást is meg kell oldani, szóval nem kis munka egy ilyen heli létrehozása.

    A nyugati oldalon is alig alig van a kínálatban a jelenleg is gyártott tipusok közzül van a MH60R és a NH90 es oszt csókolom.

    Aztán a fegyverrendszer, felderítű és tűzvezető rendszerek kifejlesztése integrációja is hátra van, mert a tankelhárító rakéták nem éppen alkalmasak hajók vagy tengók ellen .

    Egyáltalán milyen hajók elleni rakéta jöhetne szóba a fedélzetéről ?

    Van hely egy 360 fokos lokátornak és az elektronikai egységnek ?

  6. Kuruc71: Ahogy kivettem, a Ka-52-est nem tengeralattjáró-vadásznak szánják, hanem olyan harci helikorternek, ami a partra szállt erőket támogatja (mint az AH-1 az amerikai tengerészgyalogságnál), tehát hajó elleni rakétéval biztos hogy nem kell kínlódni (radar persze jól jönne a rotor tetejére). Erre a feladatkörre ott vannak a Ka-27 különböző változatai is, mint ahogy a helikopteres parta szállítást is ezek egy változata (Ka-29) biztosítja. Eddíg a partra szállókat is a Ka-29-es támogatta (egyébként egész jól felfegyverezhető), nyilván rájöttek, hogy jobb egy specializált harci helikopter erre a célra, az lesz a Ka-52. Persze nem lesz kis munka „haditengerészetesiteni”, de ha az akarat megvan, nyilván meg lehet csinálni (pl. a Ka-25/27/29 rotorjait eddíg is össze lehetett csukni, azon pl. nem kell majd olyan sokat sportolni).