Az Aligátor esete a Misztrállal…

Az orosz-francia Mistral helikopter-hordozó üzletet nyugodt szívvel nevezhetjük az elmúlt hónapok legnagyobb botrányának, már ami a haditechnikai híreket illeti. A HTKA-n is többször tárgyalt, és a nemzetközi sajtóban és fórumokon is hatalmas port kavart üzlet mostanra már tényként kezelhető, így érdemes foglalkozni azzal, hogy mit is kezdenek majd vele az oroszok.

Ugyebár az senki számára nem volt titok, hogy mindenekelőtt alaposan áttanulmányozzák majd, és az így nyert tapasztalatokat saját hajóiparukban szeretnék felhasználni. Viszont miután ezzel végeztek, eredeti feladatuknak megfelelően használni is fogják a megrendelt egységeket. Egy helikopter-hordozónak (pontosabban helikopter-hordozó dokkhajó, vagyis LHD, lásd pl. Wasp-osztály) pedig mi más lenne a dolga, mint a helikopterek számára való leszállóhely biztosítása, valamint azok üzemeltetése?

Szülő(jelen esetben inkább gyártó)hazájukban a Mistral-osztály tagjain (Mistral és Tonnerre) a francia haderőnemeknél alkalmazott helikopter-típusok szolgálnak, tehát Westland Lynx, Eurocopter Cougar, Puma, Panther, Tigre és Écureuil, valamint NHI NH90 típusú forgószárnyasok települhetnek rájuk hosszabb-rövidebb időre. Oroszországban azonban nem meglepő módon az itt felsoroltak közül egyik sem áll szolgálatban, így a hazai felhozatalból kell válogatni.

Ka-52 a 2009-es MAKS-on (Forrás) ,

Az első jelentkező egy ízig-vérig harcra született „kávédaráló”, a Kamov Ka-52 Alligator (NATO-kód:Hokum-B). A Ka-50 Black Shark kétüléses, minden időjárási körülmények között bevethető nagy testvére tökéletesen alkalmas a Mistral-osztály fedélzetén való üzemelésre, ugyanis annak teherliftjei még maximális felszálló tömeg mellett is elbírják, és a fedélközben kialakított hangárban is elfér, bár az ott való lavírozás közben a koaxiális rotorral meggyűlhet a bajuk a műszakiaknak.

„A franciák szerint a Ka-52 a legmegfelelőbb típus a Mistral-osztályú hajókra.” – mondta Andrei Sibitov, az “Oroszország Helikopterei” holding vezetője. Továbbá azt is elárulta, hogy mikor 2009-ben a Mistral egy rövid látogatást tett Oroszországban, az Alligator mellett még két orosz helikopter-típust próbáltak ki rajta. Ezek nagy valószínűség szerint szintén Kamov gyártmányok voltak, nagy eséllyel a Ka-27 és Ka-31. A jelenlegi állapotokból kiindulva szinte biztosra vehető, hogy utóbbi két típus lesz majd az uralkodó az orosz helikopter-hordozókon, de nem zárható ki a Mil Mi-17 megjelenése sem.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Új európai szállítógép készül

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország