A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
—
Zsúfolt piacra zuhant a Szír Légierő egyik harci gépe. Az esetre augusztus 3-án került sor az állam északnyugati részében, Ariha városban mely jelenleg a lázadók ellenőrzése alatt van. Híradások szerint a gépet nem ellenséges tűz miatt vesztették el, az áldozatok száma legalább 27, nagy részük civil.
—
Augusztus 1-től Szu-33-asok védik a Kola félszigeti régiót. A Szu-27-esek haditengerészeti verziói eddig csak az északi flotta hajóinak légvédelmét látták el, de területvédelmi feladatkörben eddig nem alkalmazták azokat.
Nyugdíjba küldték a Brit Hadsereg utolsó 6 Lynx AH7-es helikopterét. A típus – melyet hadszíntéri felderítésre használtak – búcsúrepülésére július 31-én került sor, a 6 példány egy 7-est formálva (a forgószárnyasok a 7. ezred állományába tartoztak) repült el a hadsereg Andover-i főparancsnoksága felett, majd visszatértek a Middle Wallop-i bázisukra. A gépeket az AH159 Lynx Wildcats-ek váltják, a kivont példányok ezek számára szolgálnak majd alkatrészdonorként.
Maradjunk a forgószárnyas vonalnál: befejeződött az izraeli CH-53-asok modernizálása. A 2006-ban kezdődött munkák során megújították a forgószárnyasok avionikáját, valamint a sárkányszerkezeten is elvégezték a szükséges javításokat. A 23 példány ezek után 2025-ig maradhat szolgálatban, addig az utódlásukat is meg kell oldania Tel Avivnak. Korábban úgy tűnt, ők lesznek a V-22 Osprey első külföldi megrendelői, de költségvetési okokból erről lemondtak.
A közel-keleti állam légierejéhez tartozik, hogy egyre nagyobb aggodalommal figyelik a KC-46 program késését és problémáit. Második opcióként elkezdték vizsgálni átalakított 767-esek rendszerbe állítását. A típus már készen áll, hisz az Israel Aerospace Industries üzemeiben már átalakítottak egy B767-300ER-t tanker konfigurációjúra, ez pedig az Izraeli Légierőnek is megfelelne a 707-esek leváltására.
—
Az Amerikai Tengerészgyalogság felgyorsítaná AV-8B gépeinek felszerelését a Link 16-os adatátviteli rendszerrel. Az eszköz nagyban segítené a pilóták helyzetismeretét, kapcsolatban állhatnának a többi repülőeszközzel és a földi egységekkel egyaránt. Csak azok a gépek kapják meg, melyek orrában AGP-65-ös radar működik, de a felszerelésük így is 5 évet vesz igénybe. Eredetileg a 2016-os költségvetési évben raktak volna először félre a program számára, de Pentagon most 7,5 millió dolláros extrát kér a jelenlegi keretből, hogy előre tudják hozni ezt a dátumot.
Törökország pilóta által vezetett felderítőgépet rendszeresítene, az információkérésre a gyártók válaszait augusztus 12-ig várják. A beszerzendő mennyiséget nem hozták nyilvánosságra, de egyes információk szerint 5 példányról lenne szó.
—
Az Indiai Légierő közölte a Hindustan Aeronautics Limited vállalattal, hogy jelen formában biztosan nem rendszeresítik a HJT-36 sugárhajtású kiképzőgépet, annak jelentős módosítására lesz szükség. Már megoldási javaslatok is vannak, a gyártó a BAE Systems javaslatára további súlyokat helyez el a szárnyvégekbe építve, mellyel javulhat a típus manőverező-képessége. A módosítást hamarosan tesztelik is, de ez csak egy kifogásolt pontra lehet megoldás és a lista hosszú…
A Thai Királyi Légierő egyből két századot is szentel a pilóta nélküli repülőeszközöknek. A 4. Ezred kötelékhez négy század (401-404. Század) tartozik, melyek főként F-16 Fighting Falcon és IAI Arava típusú gépeket repülnek. Az öreg izraeli típus folyamatos korszerűsítési igénye miatt a kivonás mellett, így szabadul fel a 402. Század, míg a 404-es jelenleg inaktív, ezt is UAV-kkel töltik fel.
—
A thai kormány emellett döntött az utolsó 6 darab F-16 Fighting Falcon vadászbombázó MLU-korszerűsítéséről is. A munkálatokat várhatóak 2017-re fejezik be és további 20 évet szolgálhatnak még a típus. Az RTAF 18 darab Falconnal rendelkezik, melyből az első hat már átesett a modernizáción, a második adag ráncfelvarrása pedig most van folyamatban.
—
A Holland Királyi Légierő két KDC-10 típusú légiutántöltő repülőgépet vezényelt Lengyelországba, a helyi F-16-osok pilótáinak továbbképzésére. A gyakorlat lényege, hogy gyakorolják a különböző nemzetek típusainak utántöltését, és a lengyelek is megismerjenek más tankereket. Lengyelország és Hollandia egyébként tagja a közös európai tankerflottát célzó projektnek.
A brazil szenátus július 29-én rábólintott a Gripen-szerződés részleteire, így augusztus 5-én végre aláírás kerülhetett a hivatalos okiratra és megkezdődött a típus beszerzése. A kontraktus ellenértéke 4.6 milliárd dollár, melyet 25 éves kölcsönként vesznek fel a brazilok, de csak 8 év után kell törleszteniük a 2.19%-os fix kamatú hitelt.
—
Laurent Fabius francia külügyminiszter a közelmúltban Iránba látogatott, ahol az iráni kormány közleménye szerint Mirage típusú gépekről tárgyaltak. Azt viszont nem közölték, hogy a jelenlegi Mirage F1-esek alkatrész-utánpótlásáról vagy későbbi gyártású Mirage-ok rendszeresítése került szóba.
Augusztus 6-án hegyvidéki területen lezuhant az Afgán Légierő egyik Mil Mi-17 ‘Hip’ típusú szállítóhelikoptere. A fedélzeten utazó 17 ember életét vesztette. Az első hírek szerint műszaki hiba okozta a balesetet.
—
Szerbia a 7 darab Mi-8-asa mellé két új típus is érkezik, déli szomszédunk 2-2 darab Airbus Helicopters AS532 Cougar és Mil Mi-171 típusú helikoptert vásárol. Az első gépek még idén megérkeznek, míg a maradékot jövőre szállítják le a gyártók.
Japán három darab Beechcraft TC-90 típusú tengerészeti járőrgépet ajándékozna a Fülöp-szigeteknek. A gépeket jelenleg kiképzésre használják, mivel a fedélzeti szenzorok némi korszerűsítést igényelnének.
—
A legfrissebb hírek szerint Salman király (Szaúd-Arábia) vásárolná meg az orosz megrendelésre legyártott, de át nem adott Mistral-osztályú hajókat. A hajók Egyiptomban állomásoznának, segítségükkel erősítenék jelenlétüket a Földközi-tengeren és az Arab-öbölben.
Idén befejeződik a Block 1-es verziójú MH-47G-k gyártása, de a US Army máris érdeklődik a Block 2 konfiguráció megvásárlása iránt. A beszerzendő darabszámot nem közölték.
—
Az F-35-ös először ivott külföldi tankerből. Az AF-4 jelzésű példány az Edwards támaszpontról felszállva az Olasz Légierő egyik KC-767A gépének töltőcsövére csatlakozott július 29-én.
Az Olasz Légierő engedélyezte a Guardian légi tűzoltó rendszer C-130J-ből történő használatát. A Super Hercules 20 000 liter vizet vihet magával, szemben a kisebb C-27J Spartan 6000 literjével.
—
Az Ogden Légi Logisztikai Komplexum befejezte az első T-38 üzemidő-hosszabbítását. A Pacer Classic III program keretében újabb 15-20 éves életciklussal nyúlik a Talonok üzemideje.
—
A Spanyol Védelmi Minisztérium 27 millió dollár értékben 4 darab MQ-9 Reaper típusú pilóta nélküli repülőeszközt vásárol. A csomagba tartozik két földi irányítóközpont is.
Vietnam újabb két Szu-30MK2 típusú vadászbombázót vehetett át. A 8814 és 8815 oldalszámú gépeket szétszedett állapotban egy An-124-100 fedélzetén szállították új hazájukba.
—
Törökország további bázisokat kíván az Amerikai Egyesült Államok rendelkezésére bocsátani. Az újabb létesítmények átadásával a szíriai légicsapásokat segítenék.
—
Dél-koreai kutatók megtalálták a módját, hogy „hangfegyverrel” hogyan hatástalanítsák a pilóta nélküli repülőeszközöket. A 140 dB-les hangimpulzussal a képesek megzavarni az olcsóbb giroszkópokat.
—
Közreműködött: Eagle