|

Beszállítói hiba miatt megsérült az első KC-46 tanker – újabb csúszás?

A korábbi problémák – mint például a rossz kábelezés – miatti csúszások miatt van elég gondja a Boeing-nek, hiszen ígérete szerint 2017 augusztusáig leszállítja az első 18 KC-46A Pegasus tankert az Egyesült Államok Légierejének.

A Boeing saját bevallása szerint is szoros ütemterv soron következő szakaszaként augusztus végén, szeptember elején kezdődnek meg azon géppel, mely a légi utántöltő képességek teljes birtokában van. Ez eredetileg az USAF-nak készülő KC-46A gépek első példánya lett volna, ám ezen tanker elkészültének csúszása miatt a polgári hatósági engedélyekhez szükséges tesztekhez épült 2 B767-2C egyik prototípusa lett a kiválasztott.

Forrás: Boeing

A Boeing 767-2C első repülése | Fotó: Boeing ,

Ám egy közelmúltbeli esemény miatt lehet, hogy valamennyit csúszik a tesztek kezdetének időpontja, lévén a szóban forgó prototípus légi utántöltő rendszerének egy része károsodott, miután olyan folyadék került a rendszerbe, aminek nem kellett volna.

A július 31-én leközölt hír alapján a gép a Paine Field repülőtér üzemanyag vételezési pontján a gép utántöltő rendszerének tesztelése során rossz anyag került betöltésre – egy külső partner által tévesen felcímkézett szállítmányból.

A kár pontos mértékét nem ismerni, de a helyzettel kapcsolatban jól informált forrás úgy nyilatkozott a Seattle Times-nak, hogy a rendszer egy részén korróziós sérülések jelentkeztek. A lap értesülései alapján a kiegészítő üzemanyagtartályok úgy tűnik nem sérültek, ám például a típushoz készült, továbbfejlesztett merev tankolócső (boom) megsínylette a tévedést.

A Boeing részéről nem bocsátkoztak részletekbe, de azt megerősítették, hogy jelenleg vizsgálják a szükséges lépéseket, illetve, hogy az incidensnek milyen kihatása lehet a tesztprogramra nézve. Azt még nem tudni, hogy lesz-e csúszás és ha igen mekkora, ám a vállalat továbbra is elkötelezett amellett, hogy teljesíteni tudja az első 18 tanker leszállításának határidejével kapcsolatos ígéretét. Ez mindenesetre nem lesz egyszerű, mert ezen legújabb incidens előtt is extrém módon kicentizettnek nevezték meg a dolgot, mely nem igen tűr további késéseket.

A KC-46 programmal kapcsolatos korábbi problémák ezidáig 1,26 milliárd dollárba kerültek. A Boeing új vezérigazgatója, a vállalat korábbi elnöke, Dennis Muilenburg éppen ezért nemrégiben Scott Fancher fejlesztési alelnök felügyeletére bízta a tanker program felügyeletét is.