|

A Boeing külföldi vevőt keresne az A-10-eseknek

Ismert lehet, hogy már régebb óta feszülnek egymásnak a Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, vagy ismertebb becenevén a Warthog támogatói, illetve kivonását forszírozók: az USAF a költségvetési megszorításokra hivatkozván kivonná az A-10-est és azt az F-35-tel helyettesítené, ezt azonban ezidáig a törvényhozók egy befolyásos csoportja sikeresen blokkolni tudta.

Ez ügyben fogalmazta meg véleményét a gépek szárnycseréjét végző Boeing egy texasi sajtóeseményen. A Boeing nem saját termékeivel kapcsolatos programokért felelős vezető mérnök, bizonyos Paul Cejas úgy nyilatkozott, hogy a Boeing álláspontja az ügyben az, hogy a Pentagonnak érdemes lehetne mérlegelni az esetlegesen feleslegessé váló, modernizált és élettartam növelt A-10-esek baráti légierők számára történő értékesítését.

Arról nem beszélt, hogy a chicago-i székhelyű vállalatnál mely légierőkre gondoltak, mint szóba jöhető vevők, annyit azonban elárult, hogy a vállalat korai egyeztetésekbe kezdett. Cejas beszédében kitért arra, hogy természetesen az A-10 kérdés a védelmi minisztérium asztalára tartozik, de ha esetleg nyugdíjazásra kerül a típus, akkor a Boeinget érdekelné a gépek nyilvánvaló kisebb-nagyobb módosításokkal járó exportra való előkészítése, annak támogatása. Ellenkező esetben pedig természetesen a gépek amerikai hadrendben tartásához biztosítják a továbbiakban is a technikai hátteret.

A Boeing egyébként még 2007-ben nyerte el a Lockheed Martin és as Northrop Grumman elől annak lehetőségét, hogy új szárnyakat gyártson akár 242 géphez. Az aktuálisan érvényben lévő megrendelés alapján 173 géphez kell új szárnyakat biztosítania. Ezidáig 100 géphez készültek el az új szárnyak, a maradék 73 szárny párt pedig 2017 első negyedévéig szállítja le az ezen munkálatokban a dél-koreai Korean Air-t partneréül választó vállalat.

Már új szárnyakkal pózoló A-10-es. | Fotó: Boeing

Már új szárnyakkal pózoló A-10-es. | Fotó: Boeing ,

A Fairchild Republic egykori, még papír alapú tervrajzait digitális 3D modellekké alakító, majd az elmúlt évtizedek alatt előjött hibákra koncentrálva azt továbbfejlesztő Boeing 2011 tavaszán szállította le az első szettet, az első új szárnyakkal ellátott A-10 pedig 2012 februárjában került átadásra a utahi Hill Légibázison.