2 C-17 beszerzésén gondolkozik Új-Zéland

Az új-zélandi kormány számára elkészült a jelentés, melyből kiderül mennyivel is terhelné meg a védelmi költségvetést ha a már koros C-130-asaikat, vagy azok egy részét 2 db C-17-essel váltanák le. A nemrégiben közzétett információk alapján a még elérhető C-17 példányok közül kettő beszerzése legalább 600 millió, repült óráik pedig 20 000 dollárba kerülne az adófizetőknek. A jelentést készítők összességében támogatják a gyártósor leállítása miatt, a Boeing saját zsebére szóló kockázatvállalása ellenére is már csak limitált, fogyatkozó mennyiségben elérhető típus beszerzését.

A McDonnell Douglas / Boeing C-17 gépek beszerzése kapcsán az új-zélandi védelmi minisztérium az elérhető információk alapján a jelentés elkészítése során vizsgálta azt is, hogy a típust aktívan használó,a gépflottáját bővítő Ausztrália esetleg mutatna-e érdeklődést az üzemeltetési költségek egy részének átvállalására – nyilván repült óráért cserébe.

Az Új-Zélandi Királyi Légierő (RNZAF) jelenleg 5 db 1965-1968 között átvett C-130H típusú szállítógéppel rendelkezik, melyek bár élettartam hosszabbító felújítást kaptak kivonásuk pár éven belül – jelenlegi állás szerint 2018-tól – esedékessé válik.

RNZAF C-130H Afganisztánban

A RNZAF egyik C-130H gépe Afganisztánban | Forrás ,

A típus utódlásának kérdése természetesen nem új keletű és több lehetséges alternatíva is van – beleértve a CH-130J-t és az Embraer KC-130-ast is. Ebbe a sorba került most be a Boeing nagy madara, amit a kivik az idei év februárjában szoros szövetségesük, a típust üzemeltető és nemrégiben újabb példányokat vásárolt Ausztrália segítségével tesztelhették is.

Hófoltokkal tarkított repülőtérre érkező C-17 Globemaster III

Az Ausztrál Királyi Légierő egyik C-17 Globemastere a talajfogás előtti pillanatokban az afganisztáni Tarin Kot repülőterén, 2012. januárjában | Fotó: Raymond Vance, Commonwealth of Australia ,

A RNZAF számára abból a szempontból is praktikus lenne a C-17-es, mert így önerőből tudná megoldani, ha a 10 gépes NH90 helikopter géppark példányainak egy részét olyan helyekre kell szállítani, ahova azok önerőből nem tudnak eljutni. Márpedig ahogy arra a védelmi minisztérium rámutatott volt rá példa, ahogy Új-Zéland nem tudta kiküldeni NH90-eseit ilyen okokból. Konkrétan a múlt hónapban Vanatut letaroló Pam hurrikánt követően a RNZAF NH90-esei nem tudtak eljutni a melanéziai szigetcsoportra, mert nincs engedélyezve számukra a szigetről-szigetre repülés, a hajón történő szállítás pedig szintén nem jöhetett szóba. Ellenben a C-17 raktere kellően nagy méretű ahhoz, hogy abba az NH90-es elférjen.

A RNZAF NH90 típusú helikioptere sziklafal előtti repülés közben

Az Új-Zélandi Védelmi Erő legmodernebb forgószárnyasa az NH90, mely az UH-1 Huey flotta váltótípusa a messzi Új-Zélandon. ,

Szintén említhető, hogy a C-130-assal szemben nagyobb távra nagyobb rakományt tud szállítani, mely a csendes-óceáni régióban számos kis államot támogató Új-Zéland számára előnyös lehet. További lehetőség, hogy az Antarktiszra repülésre nem csak az erre speciálisan felkészített B757-eseik lennének alkalmasak.

C-17A éjszakai antarktiszi landolás

A nyári hónapok értelemszerűen a nappali fényviszonyok preferáltak, ám ha úgy adódik már megoldható az éjszakai is landolás is. Első alakalommal 2008. szeptember 11-én landolt C-17A éjjellátóval a McMurdo bázis jég kifutóján. | Fotó: Bill Henriksen ,

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HMNZS Aotearoa

HMNZS Aotearoa

Szállítás tengeralattjáróra drónnal

Szállítás tengeralattjáróra drónnal

HTKA Hírhalom 2019. 4. hét

HTKA Hírhalom 2019. 4. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét

HTKA Hírhalom 2018. 51. hét