|

HTKA Hírhalom 2015. 16. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Törökország megrendelte F-16-osai számára az ALQ-211-es zavarórendszert. A konténerbe szerelt eszköz integrálását a Lockheed Martin végezheti el, a Forign Military Sales (FMS) keretein belül lezajló beszerzés 13 millió dollárt hoz az amerikai vállalat konyhájára.

ITT Exelis AIDEWS AN/ALQ-211(V)9

Az elmúlt években gyakran lehetett találkozni a hírekben orosz repülőgépekről, melyek közel repültek egy-egy NATO ország légterének határához, ezért „díszkíséretet” kaptak maguk mellé különböző vadászgépek képében. Április 7-én fordított helyzet játszódott le, egy USAF felderítőgépet fogtak el az Orosz Légierő Szu-27-esei. A préda egy RC-135U elektronikai felderítőgép volt, mely a Balti tenger felett tevékenykedett. Moszkva szerint az amerikai gép kikapcsolt transzponderrel repült egyenesen a határ felé, ezért volt szükség a Szuhojok riasztására. Persze a Pentagonnak is megvolt a válaszreakciója, szerintük a Szu-27-es túl közel repült a gépükhöz, balesetveszélyes helyzetet okozva.

Kilátás egy Gulftream 4 ablakán – elkapták a „légtérsértőt” |Fotó: NORAD ,

Tegnap délelőtti hírünkhöz kapcsolódó információ, hogy az India által rendelt 36 Rafale – melyek nem az MMRCA tender keretén belül kerülnek beszerzésre – első példánya leghamarabb két és fél év múlva kerülhet a légierő állományába. A gyors megrendelésre azért kerül sor, mert az IAF típusállománya rohamosan öregszik, és lépések hiányában hamarosan nagy hátrányba kerülnének a szomszédokkal szemben, azonban még szükség van a szerződés részleteinek tisztázására, emellett az igényeknek megfelelően Rafale módosított kialakítása is időbe telhet a Dassaultnak.

Különleges ötlettel állt elő egy amerikai politikus. A republikánus Jesse Young Washington állam állami törvényhozója, és a Seattle körüli Puget Sound terület közlekedési torlódásaira kínálna megoldást ötlete, mely szerint kiselejtezett repülőgép hordozók hajótestét kéne fizetős hídként használni. Young az elmúlt időszakban támogatókat keresett a kollégái és a nyilvánosság között, ötletét pedig úgy tűnik, örömmel fogadta a helyi lakosság. A területen rengeteg veterán is él a fegyveres erők összes részéből, és egy haditengerészeti bázis is kórház is található, a hajók hasznosítása pedig előttük is egyfajta tisztelgés lehetne. Az ötletet Chris Johnson, a Haditengerészeti Parancsnokság szóvivője vetette el, mert a kinézett hajók egyike sem elérhető ilyen célra, és a jövőben kivonandó egységes is selejtezésre kerülnek. Mindenesetre az állami szenátus a következő két hétben szavaz a megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásáról.

Év végére szolgálatba állhat a felújított Pantsir-S2-es Oroszországban. Viktor Gumenny, az Orosz Légvédelmi Csapatok parancsnoka légvédelmis veteránoknak és riportereknek tartott interjújában beszélt a kis hatótávolságú légvédelmi rendszerről, melynek próbáit nemrég fejezték be, így még az év vége előtt szolgálatba állhat. A Pantsir-S2 a Pantsir-S1 továbbfejlesztett variánsa: kis hatótávolságú, mobilis, teljesen automata légvédelmi rendszer, mely kombinálva alkalmaz két 2A38M 30 mm-es gépágyút és hat 57E6-E konténerből indítható rakétát. A csőfegyverek tüzelési sebessége percenként 4500 és 5000 lövedék között állítható, és olyan célokra alkalmazhatók, melyek a rendszer 200-4000 méteres sugarú körébe kerülnek, és 0 és 3000 méter közötti magasságban repülnek.

Pantsir-S1 8x8-as KAMAZ-6560 TLAR-járművön (Forrás)

Pantsir-S1 8×8-as KAMAZ-6560 TLAR-járművön (Forrás) ,

Egy brazil ügyészt felkértek a légierő JAS-39 beszerzésének átvizsgálására. A lépést azért tartják szükségesnek, mert a 36 Gripen NG beszerzési ára az eredetihez képest 900 millió dollárral megugrott. A Brazil Légierő ezt azzal magyarázza, hogy az eredeti szerződésben nem voltak benne olyan tételek mint a szimulátorok, vagy a pilótafülke szélesebb kijelzői, tovább az infláció miatt is feljebb csúszott az árcédulán lévő szám.

Az Amerikai Kormány Ellenőrzési Hivatala figyelmeztette a Boeing-ot, hogy a késések miatt súlyosan kevés idejük marad a KC-46-os tesztrepüléseire. Az eredeti terv az lett volna, hogy a prototípust 13 hónapon át nyúzzák a Pentagon döntése előtt, hogy meg e kezdődhet a sorozatgyártás. Ezzel szemben, mivel a tesztrepülések megkezdését idén nyárra halasztották, az októberi döntéséig csupán 3 hónapjuk marad az utántöltési próbák végrehajtására. A Being B767-2C, mely a KC-46-os alapját képezi, idáig csupán egyetlen repülést hajtott végre, így a 3 hónap az utántöltési próbák elvégzésére nagyon kevésnek tűnik, ha pedig nem sikerül időre teljesíteni, az újabb késedelmekhez vezethet.

Összetört a Nigériai Légierő egyik Super Puma helikoptere. A forgószárnyas április 10-én földi gurulás közben sérült meg a hidraulika rendszer hibája miatt. Szerencsére senki sem sérült meg a balesetben.

Ausztrália két újabb C-17-essel bővíti szállítókapacitását. Az első 6 példányhoz hasonlóan a RAAF Amberley légibázisára kerülő gépek beszerzése nagy lehetőséget biztosít a helyi iparnak, hisz érkezésükkel együtt felújítják a légibázis karbantartó hangárját, nagyobb kiszolgáló területet építenek és kibővítik a gurulóutakat. A teljes beszerzés 1 milliárd dollárjába kerül a kontinens adófizetőinek.

RAAF C-17-esek a japán Yokota légibázison 2011 márciusának vége felé

Ezen az elvileg március 22-én készült fotón a RAAF 4 C-17-ese közül 3 látható egyidejűleg a japán Yokota légibázison, a Japánt ért események enyhítését célzó Operation Pacific Assist keretében | Fotó: ausztrál védelmi minisztérium ,

A Francia Légierő és Haditengerészet közösen teszteli a robotpilóta terepkövető üzemmódját az együléses Rafale-okhoz. A kétüléses B verzió már rendelkezik ilyen képességgel, de az elsősorban vadászfeladatokra szánt C és a hajófedélzeti M variánsok még nem kapták meg a szoftvert, mellyel könnyebbé válik majd az alacsonyan repülő azonosítatlan gépek elfogása.