|

Indiának nincs pénze a Rafale-ra?

Újabb fejezete bontakozik ki Dassault Rafale évek óta húzódó indiai történetének. Mint arról mi is beszámoltunk, a múlt havi Aero India előtt röviddel az árcédulán való gondolkodásra ösztökélő burkolt, természetesen nem hivatalos üzenetet küldtek a sajtón keresztül a Dassault Aviation számára. Ennek lényege az volt, hogy túl drága a masina és hogy nem volt egyértelmű anno a Dassault árképzése – azaz tenni kéne valamit, ha a tendergyőzelmen felül esetleg szerződést is akar a francia fél.

Az Aero India 2015 ideje alatt az Indiai Légierő vezérkari főnöke megerősítette, hogy a haderőnemnek nagyon nagy szüksége van az MMRCA program keretében hadrendbe állítandó platformra – mely nem feltétlenül kell a Rafale legyen, a lényeg az, hogy minél hamarabb rendelkezésre álljon a MiG-21 és MiG-27 típusokat végleg nyugdíjba küldő típus. Most meg kiderült, hogy lehet idén nem is lesz pénzük az indiaiknak a beszerzés kezdő összegének megfinanszírozására, ha a Rafale lenne ez a típus.

Az Aero India 2015-ön vendégeskedő francia Dassault Rafale gépek egyike. | Fotó: Bikash Das

Az Aero India 2015-ön vendégeskedő francia Dassault Rafale gépek egyike. | Fotó: Bikash Das ,

Bikash Das">

Időközben ismertté vált ugyanis az indiai védelmi minisztérium által felhasználható 2015-2016-os pénzügyi keret – egykori védelmi minisztériumi pénzügyi tanácsadók és katonai vezetők véleménye alapján csalódást okozott a pénzügyi minisztérium, sőt még az is meglehet, hogy egyáltalán nem lesz pénz az április 1-vel kezdődő pénzügyi évben új vadészgép beszerzésre.

A jövő hónapban elstartoló új pénzügyi évben ugyan a rivális Kínához hasonlóan Indiában is emelkedik a védelmi minisztérium anyagi mozgástere, ám Kínához hasonlóan szintúgy kisebb növekedésről van szó, ha az előző évekhez hasonlítjuk: India a 2015-2016-os költségvetési évben 40,4 milliárd dollárnak megfelelő rúpiát fordít haderejére, ami 7,74 százalékos emelkedés a tavalyihoz mérten, ám a 2014-2015-ös költségvetési évben az emelkedés 12,4 százalék volt.

A Dassault Rafale beszerzés szempontjából nem is ez, hanem az a probléma, hogy a pénzügyminisztérium nem adta áldását az eszközbeszerzésre fordítható összeg emelésére, a pénzügyi keret ezen szegmense lényegében maradt a tavalyi 15,5 milliárd dolláros értéken.

Elemezők szerint a beszerzésekre fordítható összeg emelése nélkül nagyon kicsi mozgástere marad a védelmi minisztériumnak új beszerzések megindítására, hiszen jelentős összegeket kell fordítania a korábbi évekről folytatandó programok pénzügyi teljesítésére is.

Ha a 3 évvel ezelőtti MMRCA tenderen való győzedelmeskedés óta szerződés nélküli Rafale körüli rendezetlen kérdéseket valahogy mégis megoldja a két fél, akkor az indiaiaknak a 12 milliárd körülire taksált szerződés 15 százalékát, azaz 1,8 milliárd dollár körüli összeget kéne azonnal kifizetniük. Persze a Rafale mellett szintén évek óta húzódnak olyan programok, mint az alulról 2 milliárd dollár körülire taksált Airbus A330 MRTT tankerek beszerzése, vagy a kombináltan 2,5 milliárd zöldhasú körüli Ah-64 és CH-47 helikopter vásár.

A Boeinggel való idei szerződéskötés ráadásul igencsak célszerűvé vállt, hiszen illetékesek közlése szerint az amerikai vállalatnak állítólag kezd elege lenni a huzavonából és az árcédula vastagabban fogó ceruzával történő átrajzolását helyezte kilátásba, ha továbbra sem lesz szerződés. A tűzhöz egykoron közel állt elemzők szerint nagyjából erre lesz majd pénze a védelmi minisztériumnak a soron következő költségvetési évben. Aztán majd persze kiderül…