|

Visszatért a Boneyardból egy B-52 Stratofortress

Olvasóink közül nyilván sokaknak nem ismeretlen az Egyesült Államok Légiereje alá tartozó 309. számú Légijármű Karbantartó és Felújító Egység (Aerospace Maintenance and Regeneration Group, AMARG) feladatköre és hogy a nekik otthont adó Davis-Monthan Légibázison belüli Boneyard bizony többségében egyirányú utat jelent az oda kerülő vasmadaraknak. Persze nem mindig, hiszen a sivatagi „géptemetőből” időnként kerülnek ki egyben is gépek – gondoljunk csak a tajvani P-3 Orion üzletre. Arra azonban még nem volt példa, hogy egy B-52-es meneküljön meg innét.

Elöljáróban gyorsan leszögeznénk, hogy ez nem jelenti azt, hogy változik az USAF aktív B-52-eseinek száma, lévén Tucson városát február 13-án pénteken maga mögött hagyó Buff egy tavaly megsérült barksdale-i 52-est vált majd le 2016-ban.

Viszlát Arizona, hello Louisiana! A korábban lekonzervált 61-0007-es B-52H pucol elfelé a sivatagból. | Fotó: United States Air Force

Viszlát Arizona, hello Louisiana! A korábban lekonzervált 61-0007-es B-52H pucol elfelé a sivatagból. | Fotó: United States Air Force ,

Nos igen, elsőre furcsának tűnhet, de a helyzet az, hogy a kalkulációk alapján olcsóbbra jött ki a letárolt B-52-es reaktiválása, mint a sérült gép kijavítása. Ehhez persze kellett az is, hogy a Boneyard területén akadjon nem kannibalizált B-52H. Márpedig akadt néhány ilyen változatú gép ún. 1000-es típusú tárolásban. Ez annyit jelent, hogy az alkatrészek kannibalizálása a lehető legszigorúbban szabályozott, csakis a Légierő legfelsőbb szintjén álló illetékesek adhatnak rá engedélyt.

A választás a korábban az észak-dakotai Minot légibázison állomásozott, 61-0007 sorozatszámú gépre esett. A „Ghost Rider” becenévre hallgató Buff elvileg 2008-ban került a Boneyard területére és legutóbb 2004-ben esett át ütemezett karbantartási cikluson (Programmed Depot Maintenance).

A kiváló állapotúnak minősített gépet új otthonába a több mint 7 000, B-52-esen lerepült órával rendelkező Keith Schultz ezredes reptette át, aki 1980 óta tartó karrierje alatt egyébként ezidáig 18 B-52D és G modellt vitt a Boneyardba. A pénteki repüléssel kapcsolatban megjegyezte, hogy most már időszerű volt, hogy egyet ki is hozzon onnan…

Itt még a Davis-Monthan Légibázison, a kirepülésre való felkészítés folyamata alatt, az AMARG munkatársainak kezei között. | Fotó: Teresa Pittman, AMARG

Itt még a Davis-Monthan Légibázison, a kirepülésre való felkészítés folyamata alatt, az AMARG munkatársainak kezei között. | Fotó: Teresa Pittman, AMARG ,

A jelenleg már a louisianai Barksdale légibázison található gépet a Tinker és a Barksdale légibázisok karbantartó állománya veszi kezelésbe. Előbbiek a gép deaktiválása óta a flottába került modernizálásokat építik át a sérült barksdale-i gépből, míg utóbbiak a rutinszerűbb karbantartási feladatok végzik majd el. Ezt követően – a tervek szerint az év vége felé a gépet átrepülik majd a Tinker légibázisra, ahol az átesik egy teljes körű karbantartási programon, (Programmed Depot Maintenance ) majd ezt követően, már csak a jövő év nyarán csatlakozik az aktív flottához.