HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Első alkalommal próbálták ki az Iráni Haditengerészet AB-212 és SH-3D helikoptereinek fegyverzetét. A forgószárnyasok egy jelentősebb hadgyakorlat keretein belül kerültek alkalmazásra. Az AB-212-esek irányítatlan rakétákkal és géppuskákkal támadták a számukra kijelölt célpontokat a múlt héten véget érő PBUH hadgyakorlat keretén belül, míg az SB-3D-k egy hazai fejlesztésű torpedót próbálhattak ki víz alatti célpont ellen. Utóbbi, melynek a hírek szerint ez volt az első nem tesztelési célú indítása, sikeresen célba talált.
—
A Kanadai Királyi Légierő visszakapta első műholdas kommunikációs rendszerrel felszerelt CP-140 Aurora tengerészeti járőrgépét. Összesen 3 példány kapja meg az IBLOS (Interim Beyond Line of Sight) rendszert.
Szaúd-Arábia eladásra kínálja régi F-5E/F harci gépeit. A 70-es 80-as években épített gépekből 110 példányt állított szolgálatba annak idején az arab ország légiereje, ezek közül most 79 példányt szeretnének továbbadni. Az egykori gyártó, a Northrop arról számolt be hogy 200-400 példány üzemel a típusból még világszerte, az alkalmazó légierőknek pedig jól jöhet a flotta frissítés, akár működőképes példányokat, akár alkatrészbázist akarnak.
—
Pakisztán 3 Z-10-es harci helikoptert kaphat Kínából ebben az évben. A forgószárnyasok ajándék gyanánt érkeznének, a Pakisztáni Hadsereg a terrorizmus elleni harcban venné nagy hasznát a jelentős tűzerővel ellátott típusnak.
Kínánál maradva: a Chengdu legújabb pilóta nélküli gépe, a Wing Loong prototípusa demonstrációs repülést tartott a CCTV-nek, a Kínai Központi Televíziónak. A típus a MALE kategóriába (medium-altitude long-endurance – közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű) tartozik, főtervezője, Huang Yun egy interjúban beszélt a gépet ért legutóbbi módosításokról: megnövelték a szárnyak fesztávolságát hogy javítsák a turbulens levegőben való stabilitást, emellett műholdas kommunikációs rendszerrel is ellátták.
Elvesztette egyik Heron UAV-ját az Indiai Légierő. A pilóta nélküli felderítő vélhetően technikai probléma miatt zuhant le január 9-én.
—
A NASA „kisebb” összeget utalt át a Lockheed Martin számlájára, az SR-72 hiperszonikus felderítőgép hajtómű koncepciójának kidolgozására. A 892 292 dollárból a turbinás hajtómű és a ramjet összeházasításának megvalósíthatóságát tanulmányozzák. A Blackbird utódjának szánt típusról itt lehet bővebben olvasni.
Az Orosz Védelmi Minisztérium két Il-96-400TZ légi utántöltő repülőgépet rendelt az Egyesült Repülőgépgyártó Konzorciumtól (United Aircraft Corporation – UAC). A beszerzés az első olyan alkalmat jelöli, hogy az Orosz Légierő egy eredetileg civil felhasználásra tervezett, széles törzsű repülőgép átalakított változatát állítja szolgálatba légi utántöltőként. A két példány a 20 Il-78-os kiegészítéseként érkezik, a típust ugyan azzal az UPAZ-1-es hajlékony tömlős utántöltő rendszerrel szerelik fel mint az átalakított teherszállítókat. Az Il-96-os 3500 km-es hosszúságú bevetés során még 65 tonnányi üzemanyagot adhat át a támadó alakulatoknak.
Törökországban több katonai projekttel kapcsolatban is döntések születtek az év első felében. Január 7-én a kormány elrendelte a hazai vadászgép fejlesztés, a TFX program folytatását, így megkezdődhet az előzetes tervezés.
Másik hazai vonatkozású eszközről is pozitív döntés született, megkezdődhet az MPT-76-os, 7,62 mm-es gépfegyver sorozatgyártása. Utóbbi a hazai MKEK (Machines and Chemical Industries Board) terméke, a haderő 35 000 darabot rendelt a Heckler & Koch G3-as leváltására.
Két külföldi beszerzés mellett is elhatározták magukat az illetékesek, 5 példánnyal növelik a CH-47F szállítóhelikopter flottát, melyből korábban már 6-ot rendeltek a különleges erők kiszolgálására 419,5 millió dollárért, valamint 4 további F-35-re adtak megrendelést a Lockheed Martinnak az eddig 2 gép mellé.