HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Airbus Military pályázik az Indiai Légierő könnyű szállítógépeket leváltó programjára. A cég ezen kategóriába eső típusa, a C-295 a szokásos ellenfelével néz szembe az Alenia Aermcchi C-27J személyében. Az esélyek növelése érdekében az európai gyáróriás egy indiai vállalattal Tata Advanced Systems-el karöltve indul. Az 56 Aerospace Avro leváltására kiírt tender azonos mennyiségű gép beszerzését írja elő, győzelem esetén ezeket megosztva készítenék a cégek: az első 16 példány az Airbus gyártósoráról gurulna le, míg a fennmaradó 40 összeszerelését a Tata Advanced végezné el.
—
Az Israel Aerospace Industries arra számít, hogy jövőre megkapják az első szerződést a Super Heron típusra. A pilóta nélküli, haditengerészeti felderítésre optimalizált gépet idén februárban mutatták be a Singapore Airshow keretében, az azóta eltelt időben pedig teljesítették a repülési próbákat. Az 1450 kg-os gépet egy 200 lóerős erőforrás hajtja maximum 278 km/h-s sebességgel. Felszereltsége egy 19 elektor-optikai/infravörös kamerából áll, mely képes egy hajót 40 km-ről érzékelni – szemben a Heron 12 km-es hasonló adatával -, de más berendezést is integrálnak a megrendelő igénye szerint. Az első példány szállítását a megrendelés után 12-15 hónappal vállalja a gyártó.
Döntés született az F-35 alacsony ütemű sorozatgyártásának (LRIP – Low-Rate Initial Production) 8. szériájáról. A szerződést még nem írták alá a felek, de a Lockheed Martin bejelentése szerint a fő pontokban már megegyeztek az Amerikai Védelmi Minisztériummal, köztük a gépek darabárának 3,6%-os csökkentéséről az előző LRIP szériához képest. A néhány héten belül aláírásra kerülő szerződést még a 2014-es költségvetésből állja a kormány, a gépek szállítása pedig 2016-ban kezdődik. A teljes széria 43 gépének leszállítása után 200 F-35-ös szeli majd az eget 8 állam felségjelzése alatt. A szállítások a következő módon oszlanak meg: 19 F-35 az USAF, 6 F-35B és 4 F-35C a tengerészet részére, emellett 2-2 A verzió Norvégiának, Olaszországnak és Izraelnek, valamint 4-4 gép Nagy Britanniának és Japánnak – utóbbinak és Izraelnek ezek lesznek az első 5. generációs vadászbombázói. A pontos darabárat a szerződés aláírása után hozzák nyilvánosságra a felek.
—
Spanyol források szerint rossz a helyzet az ország Eurofighter Typhoon-jainak bevethetőségével. A 39 szolgálatba állított példányból csupán 6 üzemképes meg nem nevezett katonai források szerint, ez a helyzet pedig arra kényszerítette a légierő vezetőségét, hogy a már részben leállított EF-18-asokat újra üzembe állítsa a NATO elvárások teljesítése miatt. A problémát az alkatrészellátás hiányossága okozza, mely a 6 évvel ezelőtt kihirdetett költségcsökkentés következménye. Utóbbi orvoslása már megkezdődött, a spanyol kormány 12,7 milliárd dollárnyi extrát pumpál a hadi költségvetésbe a problémák megoldása érdekében, ám a Typhoon flotta nincs rajta a támogatást kapók sora között (F-110 fregattok, UAV-k, S-80 tengeralattjárók).
A Spanyol Légierő csúcsvadászának flottája idén már egy gépét is elvesztette, a halálos kimenetelű balesetről bővebben itt olvashatnak.
A Jordán Királyi Légierő a Robinson Helicopter R-44 Raven II típusát választotta az 1981 óta üzemelő MD500-asok váltótípusaként. Az „üveg pilótafülkével” ellátott könnyű forgószárnyasnak a kiképzésben veszik majd hasznát, a King Hussein Légügyi Főiskola szolgálatában. Összesen 8 példányt rendeltek, ebből az első 4 még az év vége előtt megérkezik, a fennmaradó példányok pedig jövőre kerülnek Jordániába.
Újabb fejezet zárult le az EA-6B Prowler típus történetében, a CVN-77 George H. W. Bush hazatérésével ugyanis véget ért az elektronikai zavaró utolsó bevetéssorozata. Az Amerikai Haditengerészet legújabb repülőgép hordozója és a hozzá tartozó csapásmérő kötelék az iraki Iszlám Állam bombázásában vettek részt február 15-től, felváltásukra érkezett a térségbe a USS Carl Vinson hordozó és köteléke, fedélzetén a 139. elektronikai csapásmérő század EA-18G Growlereivel. A hamarosan végleg nyugdíjba vonuló EA-6B-k a Whidbey haditengerészeti bázison állomásozó VAQ 134. századhoz tartoznak, hazatérésük pedig a típus, és a legendás A-6 csapásmérő leszármazottainak utolsó éles bevetésének végét jelzi.
Folytatják a kiképző repüléseket a Tajvani Légierő AT-3-asai, a két héttel ezelőtti baleset ellenére. Október 21-én a típus két példánya ütközött össze a levegőben – az egyik gép kisebb sérüléseket szenvedett, a pilóta kényszerleszállást hajtott végre, a másik gép lezuhant a pilóta halálát okozva. A baleset után a flottát átvizsgálták, egyik gépen sem találtak rendellenességet, ezért a típus repüléseit újra engedélyezték a rövid tilalom után.
A balesetről készült videó:
Szintén Tajvanhoz kapcsolódó hír, hogy decemberben megkezdődik az ország helikopterállományának növekedése, ekkor vehetik át ugyanis a megrendelt UH-60-asok első példányait. December közepén, hajón érkezik meg az első 6 forgószárnyas az Egyesült Államokból, a többit pedig további 7 részletre osztva szállítják le 2018-ig. A 2010-ben rendelt gépek 3,1 milliárd dollárjába kerültek a szigetországnak. A helikopterek nagy része a hadsereg állományába kerül, de 15 példányt elkülönítenek az Országos Légi Szolgálatnak, katasztrófaelhárítási feladatokra.
—
Az Amerikai Légierő kijelölte a KC-46 tankert elsőként tesztelők állományát. A 418. légi tesztelő század első különítménye 27 emberből áll fel, kb. fele-fele arányban a katonai és a civil szférából. Munkahelyük a Boeing Seattle-i gyárában lesz, első kézből kapva segítséget a fejlesztőktől.
—
A nemzetközi koalícióhoz csatlakozva a Kanadai Királyi Légierő vadászgépei is megkezdték a harci bevetések repülését Észak-Irakban. 6 CF-188 Hornet gépük költözött Kuvaitba egy CP-140 Auroraval (P-3 Orion) és egy CC-150 Polaris (tanker feladatkörű A310) társaságában. Első bevetésükön még nem nyitottak tüzet semmire, a rossz látási viszonyok miatt. A kanadai gépek az amerikai, brit, ausztrál és több öböl menti állam térségben állomásozó erőit egészítik ki.
A Boeing védelmi részlegének vezetője optimista az F/A-18 gyártósorának életben tartását illetően. A jelenlegi megrendelések 2016-ig adnak munkát a St. Louis County-ban működő összeszerelő sornak, de a Kongresszus fontolgatja további 12 EA-18G Growler beszerzését, mellyel a gyártás befejezését 2017-ig ki tudná tolni a Boeing.
—
A Rosoboronexport az utolsó Mi-17V-5-öt is leszállította az Afgán Hadseregnek. A 63 helikopterről még 2011-ben kötött szerződést az orosz exportőr cég és az Amerikai Egyesült államok, 1,2 milliárd dollár értékben.