|

HTKA Hírhalom 2014. 44. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 44. hét

A Airbus Military pályázik az Indiai Légierő könnyű szállítógépeket leváltó programjára. A cég ezen kategóriába eső típusa, a C-295 a szokásos ellenfelével néz szembe az Alenia Aermcchi C-27J személyében. Az esélyek növelése érdekében az európai gyáróriás egy indiai vállalattal Tata Advanced Systems-el karöltve indul. Az 56 Aerospace Avro leváltására kiírt tender azonos mennyiségű gép beszerzését írja elő, győzelem esetén ezeket megosztva készítenék a cégek: az első 16 példány az Airbus gyártósoráról gurulna le, míg a fennmaradó 40 összeszerelését a Tata Advanced végezné el.

Az Israel Aerospace Industries arra számít, hogy jövőre megkapják az első szerződést a Super Heron típusra. A pilóta nélküli, haditengerészeti felderítésre optimalizált gépet idén februárban mutatták be a Singapore Airshow keretében, az azóta eltelt időben pedig teljesítették a repülési próbákat. Az 1450 kg-os gépet egy 200 lóerős erőforrás hajtja maximum 278 km/h-s sebességgel. Felszereltsége egy 19 elektor-optikai/infravörös kamerából áll, mely képes egy hajót 40 km-ről érzékelni – szemben a Heron 12 km-es hasonló adatával -, de más berendezést is integrálnak a megrendelő igénye szerint. Az első példány szállítását a megrendelés után 12-15 hónappal vállalja a gyártó.

Super Heron | Fotó: IAI

Super Heron | Fotó: IAI ,

Döntés született az F-35 alacsony ütemű sorozatgyártásának (LRIP – Low-Rate Initial Production) 8. szériájáról. A szerződést még nem írták alá a felek, de a Lockheed Martin bejelentése szerint a fő pontokban már megegyeztek az Amerikai Védelmi Minisztériummal, köztük a gépek darabárának 3,6%-os csökkentéséről az előző LRIP szériához képest. A néhány héten belül aláírásra kerülő szerződést még a 2014-es költségvetésből állja a kormány, a gépek szállítása pedig 2016-ban kezdődik. A teljes széria 43 gépének leszállítása után 200 F-35-ös szeli majd az eget 8 állam felségjelzése alatt. A szállítások a következő módon oszlanak meg: 19 F-35 az USAF, 6 F-35B és 4 F-35C a tengerészet részére, emellett 2-2 A verzió Norvégiának, Olaszországnak és Izraelnek, valamint 4-4 gép Nagy Britanniának és Japánnak – utóbbinak és Izraelnek ezek lesznek az első 5. generációs vadászbombázói. A pontos darabárat a szerződés aláírása után hozzák nyilvánosságra a felek.

Spanyol források szerint rossz a helyzet az ország Eurofighter Typhoon-jainak bevethetőségével. A 39 szolgálatba állított példányból csupán 6 üzemképes meg nem nevezett katonai források szerint, ez a helyzet pedig arra kényszerítette a légierő vezetőségét, hogy a már részben leállított EF-18-asokat újra üzembe állítsa a NATO elvárások teljesítése miatt. A problémát az alkatrészellátás hiányossága okozza, mely a 6 évvel ezelőtt kihirdetett költségcsökkentés következménye. Utóbbi orvoslása már megkezdődött, a spanyol kormány 12,7 milliárd dollárnyi extrát pumpál a hadi költségvetésbe a problémák megoldása érdekében, ám a Typhoon flotta nincs rajta a támogatást kapók sora között (F-110 fregattok, UAV-k, S-80 tengeralattjárók).
A Spanyol Légierő csúcsvadászának flottája idén már egy gépét is elvesztette, a halálos kimenetelű balesetről bővebben itt olvashatnak.

Eurofighter Typhoon afterburner

A Jordán Királyi Légierő a Robinson Helicopter R-44 Raven II típusát választotta az 1981 óta üzemelő MD500-asok váltótípusaként. Az „üveg pilótafülkével” ellátott könnyű forgószárnyasnak a kiképzésben veszik majd hasznát, a King Hussein Légügyi Főiskola szolgálatában. Összesen 8 példányt rendeltek, ebből az első 4 még az év vége előtt megérkezik, a fennmaradó példányok pedig jövőre kerülnek Jordániába.

Estonian Air Force's Robinson R-44

Újabb fejezet zárult le az EA-6B Prowler típus történetében, a CVN-77 George H. W. Bush hazatérésével ugyanis véget ért az elektronikai zavaró utolsó bevetéssorozata. Az Amerikai Haditengerészet legújabb repülőgép hordozója és a hozzá tartozó csapásmérő kötelék az iraki Iszlám Állam bombázásában vettek részt február 15-től, felváltásukra érkezett a térségbe a USS Carl Vinson hordozó és köteléke, fedélzetén a 139. elektronikai csapásmérő század EA-18G Growlereivel. A hamarosan végleg nyugdíjba vonuló EA-6B-k a Whidbey haditengerészeti bázison állomásozó VAQ 134. századhoz tartoznak, hazatérésük pedig a típus, és a legendás A-6 csapásmérő leszármazottainak utolsó éles bevetésének végét jelzi.

A VAQ-134 egyik Prowlere üzemanyagot vételez a VA-165 egyik KA-6D gépéből | Fotó: en.wikipedia.org

A VAQ-134 egyik Prowlere üzemanyagot vételez a VA-165 egyik KA-6D gépéből | Fotó: en.wikipedia.org ,

Folytatják a kiképző repüléseket a Tajvani Légierő AT-3-asai, a két héttel ezelőtti baleset ellenére. Október 21-én a típus két példánya ütközött össze a levegőben – az egyik gép kisebb sérüléseket szenvedett, a pilóta kényszerleszállást hajtott végre, a másik gép lezuhant a pilóta halálát okozva. A baleset után a flottát átvizsgálták, egyik gépen sem találtak rendellenességet, ezért a típus repüléseit újra engedélyezték a rövid tilalom után.

A balesetről készült videó:

Szintén Tajvanhoz kapcsolódó hír, hogy decemberben megkezdődik az ország helikopterállományának növekedése, ekkor vehetik át ugyanis a megrendelt UH-60-asok első példányait. December közepén, hajón érkezik meg az első 6 forgószárnyas az Egyesült Államokból, a többit pedig további 7 részletre osztva szállítják le 2018-ig. A 2010-ben rendelt gépek 3,1 milliárd dollárjába kerültek a szigetországnak. A helikopterek nagy része a hadsereg állományába kerül, de 15 példányt elkülönítenek az Országos Légi Szolgálatnak, katasztrófaelhárítási feladatokra.

Az Amerikai Légierő kijelölte a KC-46 tankert elsőként tesztelők állományát. A 418. légi tesztelő század első különítménye 27 emberből áll fel, kb. fele-fele arányban a katonai és a civil szférából. Munkahelyük a Boeing Seattle-i gyárában lesz, első kézből kapva segítséget a fejlesztőktől.

A nemzetközi koalícióhoz csatlakozva a Kanadai Királyi Légierő vadászgépei is megkezdték a harci bevetések repülését Észak-Irakban. 6 CF-188 Hornet gépük költözött Kuvaitba egy CP-140 Auroraval (P-3 Orion) és egy CC-150 Polaris (tanker feladatkörű A310) társaságában. Első bevetésükön még nem nyitottak tüzet semmire, a rossz látási viszonyok miatt. A kanadai gépek az amerikai, brit, ausztrál és több öböl menti állam térségben állomásozó erőit egészítik ki.

Hornet egy CC-150 Polaris társaságában

Kanadai Hornet egy CC-150 Polaris társaságában FC par le Caporal-chef Paul Green,

A Boeing védelmi részlegének vezetője optimista az F/A-18 gyártósorának életben tartását illetően. A jelenlegi megrendelések 2016-ig adnak munkát a St. Louis County-ban működő összeszerelő sornak, de a Kongresszus fontolgatja további 12 EA-18G Growler beszerzését, mellyel a gyártás befejezését 2017-ig ki tudná tolni a Boeing.

A Rosoboronexport az utolsó Mi-17V-5-öt is leszállította az Afgán Hadseregnek. A 63 helikopterről még 2011-ben kötött szerződést az orosz exportőr cég és az Amerikai Egyesült államok, 1,2 milliárd dollár értékben.

Venezuelan Air Force Mil Mi-17V-5