HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Oroszország segédkezik a szerb MiG-29-esek üzemben tartásával. Az ország miniszterelnöke, Aleksandar Vucic augusztus 31-én tartott beszédében mondott köszönetet Vlagyimir Putyin orosz államfőnek a MiG akkumulátorok szállításáért. Szerbia tendert hirdetett meg az alkatrészek beszállítására, de Putyin elnök ragaszkodott hozzá, hogy ők adományozzanak belőlük. Az átadásnak köszönhetően múlt héten már ismét repülhetett a légierő 3 MiG-29 és néhány MiG-21 vadásza.
—
Már több ízben is beszámoltunk róla, hogy Oroszország aktív ukrajnai politikája miatt a NATO kibővítette a az érintett országokkal határos területeken állomásozó erői számát. Francia Rafale-ok érkeztek Lengyelországba, kibővítették az F-15-ösök számát Litvániában és kanadai CF-18-asok érkeztek Romániába. A krími konfliktus néminemű csillapodása után született döntés utóbbiak áttelepítéséről, a 6-ból 4 „Lódarázs” északabbra költözött, megerősítve a Litvániában állomásozó Baltikumi Légirendészetet. A juharleveles Hornetek portugál és holland F-16-osokkal, valamint német Eurofighterekkel váltották le az a nyár végéig működő lengyel – angol – dán – francia négyest. A kanadaiak 4 CF-18-asa augusztus 26-án érkezett az államba, majd szeptember 2-án vette át hivatalosan is a stafétabotot a Sialuiai légibázison tartott ceremónia keretében. A vadászbombázókat 130 fős kiszolgáló személyzet kísérte, missziójuk Decemberben ér véget.
Északi szomszédunk egyre közelebb kerül a MiG-29-esek váltótípusának kiválasztásához. Csehországgal és Svédországgal karöltve Szlovákia szándéknyilatkozatot írt alá a JAS-39 Gripen üzemeltetése körüli együttműködésről, megnyitva ezzel az utat egy potenciális szlovák megrendelés előtt. Az ország védelmi minisztere, Martin Glváč az elmúlt években a sajtónak nyíltan beszélt arról, hogy országának vadászgép választása a svéd „vasmadárra” esett, de emellett egy nyílt tendereztetéstől sem riadnának vissza. Csehországhoz és hazánkhoz hasonlóan nem valószínű, hogy megvásárolják a gépeket, inkább a lízingelés mellett teszik le a voksukat.
—
49,48 millió dollárért újíthatja fel az Amerikai Haditengerészet AGM-65 Maverick rakétáit a Raytheon. 500 az A és B szériába tartozó fegyverről van szó, melyeket az AGM-65E2 konfigurációra módosítanak, lézeres irányítófejjel ellátva azokat.
10 millió zöldhasút zsebelhetett be a Rolls-Royce is, akik egy szerződésmódosítást kaptak a V-22 konvertiplánok AE1107C erőforrásainak támogatására. A megegyezés elsősorban a hajtóművek egységeinek cseréjét és javítását tartalmazza.
—
Néhány hét múlva újra felszállhat a júniusban kiégett T-50 PAK-FA. A gép felújítása már a végső stádiumába érkezett, heteken belül visszatérhet a berepülési programba. A tűz okait nem hozták nyilvánosságra.
Szintén ide köthető, hogy Indiában egyre nagyobb az elégedetlenség az 5. generációs vadászbombázó fejlesztése körül. A program túl lassan halad, és annak ellenére, hogy India és Oroszország egyenlő szintű partner, utóbbi mégsem osztja meg a technikai információkat a világ második legnépesebb országának vezetőségével. A Szuhoj összeszerelő üzeméből idáig 6 példány gurult ki a típusból, ám az indiai változat, az FGFA fejlesztésének vége még messze nem látszódik, annak ellenére, hogy az indiai tőke az egész projekt szempontjából fontos. A nagyközönséghez hasonlóan így Új-Delhi sem tudhatja meg a júniusi tűz okát, sőt, az indiai elemzők csoportját nem is engedték a sérült példány közelébe, ami bosszankodáshoz vezetett a két fél között.
Tüzet fogott az Amerikai Tengerészgyalogság egyik AV-8B Harrier II gépe. A STOVL típusú vadászbombázó a Kadena légibázisról szállt fel Japánban, majd néhány perccel később vissza is ereszkedett a kifutóra. Két perccel a leszállás után tűz gyulladt ki a hajtómű vagy a futómű közeléből, melyet a tűzoltók két perccel később, helyi idő szerint 17:17-kor már meg is fékeztek.
Leszállás közben balesetet szenvedett az Amerikai Haditengerészet egyik MH-60S helikoptere. A San Diego-tól nem messze elhelyezkedő Naval Air Station North Island szolgált a baleset helyszínéül. A helikopter leszállás közben borult az oldalára helyi idő szerint 14:30-kor, szeptember 2-án. A fedélzeten tartózkodó 5 fő kisebb sérülésekkel megúszta az esetet, de kivizsgálásra a közeli katonai kórházba szállították őket.
—
Tajvan hamarosan megkezdi haderejének átszervezését, melynek részét képezi az F-5E/F Tiger II vadászgépek a HAWK légvédelmi rakéták 5 éven belüli kivonása.
Szintén a szigetállamhoz köthető, hogy következő évben megkezdik a Wan Chien nagy hatótávolságú csapásmérő robotrepülőgépek sorozatgyártását. A fegyver 2016-ban áll a légierő szolgálatába, az F-CK-1 Ching Kuo gépek vethetik majd be.
—
Kézhez kapta első 4 Mi-8AMTSh helikopterét az Orosz Védelmi Minisztérium. A forgószárnyasok egy 2013 augusztusában aláírt szerződés értelmében készültek az Ulan-Ude Aviation Plant (UUAP) gyárában. Az új helikopterek jelentősen kevesebb munkaigényűek mint az Oroszországban eddig használt hasonló célú „madarak”.
—
Egy korábbi hírről számolhatunk most be Olvasóinknak, a Pratt & Whitney még májusban leállította az F135-ös hajtóművek átadását a Védelmi Minisztérium részére, hibás alkatrész miatt. A problémára egy belső átvizsgálás során derült fény, egy titánium alkatrész vált gyanússá a szakértők előtt, mely kérdéseket vetett fel a részegység származásáról. A gyártó az összes már legyártott és raktáron várakozó erőforrásban kicserélte az említett eszközt, de a már átadott 147 hajtóművet nem rendelték vissza, elmondásuk szerint nem lesz gond az üzemeltetésükkel. A Pratt & Whitney-re rájár a rúd az F135 miatt, idén már volt probléma a jelenleg gyártásban lévő legerősebb vadászbombázó hajtóművel, emellett a Pentagon is kritizálja őket amiatt, hogy nem tudják elég gyorsan leszorítani a típus darabárát.
Ismét repülnek az indiai Dhruv helikopterek, miután egy július 25-i baleset miatt repülési tilalmat rendeltek a típusra. Utóbbit a gyártó javasolta a légierőnek, egy ellenőrzési sorozattal egybekötve. Utóbbi során a légierőnek átadott mind a 40 forgószárnyast átvizsgálták, és miután mindent rendben találtak, megszüntették a tilalmat.
A Xinhua hírügynökség szerint a Kínai Haditengerészet új repülőgép hordozója, a Lianong legfeljebb 36 repülőeszközt vehet a fedélzetére egy-egy tengeri útja során. Ennek csupán kis részét képezik a harci repülők, a fennmaradó helyet pedig elsősorban helikopterek töltik fel.
—
Indiában új haditengerészeti bázis épül a keleti flotta számára. A központ, mely Visakhapatnam-ban épül, nagy jelentőséggel bír majd, hisz itt állomásozik majd az első hazai építésű repülőgép hordozó, az INS Vikrant, más vízfelszíni és vízalatti egységekkel együtt. Utóbbiak közé tartozik majd hazai építésű nukleáris meghajtású, ballisztikus rakétákkal felszerelt (SSBN) tengeralattjáró flotta is, melynek első képviselője, az INS Arihant hamarosan szolgálatba is lép.
—