|

Új Apache-változaton dolgozik a Boeing

Bár az AH-64E Apache Guardian még alig állt szolgálatba, a Boeing már dolgozik a harci helikopter következő, még fejlettebb változatán.

Az Amerikai Egyesült Államok vezetése a jelenlegi flottából két típussal hosszú távon számol: az AH-64 Apache és CH-47 Chinook jövője még évtizedekig biztosított. A töretlen bizalom és a hosszú távon biztosított gyártás miatt a Boeing mindkét típushoz dolgozott ki fejlesztéseket, hovatovább az Apache-ból új verziót is készítenek.

Az AH-64 Apache legújabb variánsa, az AH-64E Apache Guardian még alig állt szolgálatba, az egyelőre csak AH-64F jelzésű változat már a tervezőasztalon ölt testet. A 3000 lóerős gázturbinákkal ellátott példány behúzható futóműveket és kiegészítő szárnyelemeket kap majd (hogy kisebb legyen a légellenállása és nagy sebességnél tehermentesítsék a főrotort), továbbá nem részletezett megoldással elérnék, hogy a farokrotor ne csak a főrotor forgatónyomatékát egyenlítse ki, hanem tolóerőt is szolgáltasson. Mindezeknek köszönhetően – amennyiben megvalósul – az AH-64F lesz a valaha gyártott leggyorsabb Apache-verzió, de a többi harci helikoptert is lekörözheti.

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing

Boeing AH-64E Apache Guardian | Fotó: Boeing ,

A Chinookkal is vannak tervei a Boeing vezetőségének. Az 1961 óta gyártott típus gyártósorát az évtized végéig tartják életben a jelenlegi megrendelések, a most futó CH-47F verzió utolsó darabját 2019-ben kell átadni a US Army számára. Az amerikai vállalat azonban nem adja fel, kitolná a bezárás dátumát, melyhez egy nagyobb felszállótömegű, átalakított „F” változatot kínál eladásra.

Nem ez az első ilyen eset, korábban kínáltak egy 31 800 kilogramm felszállótömegű, 30 centiméterrel szélesebb törzsű (hogy beférjen egy páncélozott HMMWV terepjáró) változatot, ám a szigorított költségvetés arra kényszerítette a Boeing vezetését, hogy egy szerényebb ajánlatot tegyen. A jelenleg ajánlott „CH-47H” jelzésű variáns felszállótömege 24 500 kilogramm, ami 1810 kilóval több, mint a jelenlegi verzióké.

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: US Army

Boeing CH-47F Chinook | Fotó: US Army ,

A Boeing gondol arra az esetre is, ha nem tartanának igényt a fent nevezett variánsokra, összeállt a Sikorsky vállalattal és az SB-1 Defiant koncepcióval közösen pályáztak a U.S. Army nagy sebességű többfeladatú (Joint Multi Role – JMR) technológiai demonstrátor programjára.

Az Amerikai Egyesült Államok Hadserege idén szeretné kiválasztani a nyerteseket, és 2017-re tervezik a demonstrátorok első felszállását. A cégek 2020-ra várják az első megrendelést az US Armytól, amennyiben megnyerik a tendert.