|

HTKA Hírhalom 2014. 16. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 16. hét

Hazai légcsavaros gázturbinát kap a török Anka UAV. A fejlesztési jogot a Tusas Turkish Engine Industries (TEI) szerezte meg, a feladatra külön csoportot szerveztek a cég 200 mérnökének bevonásával. A hazai felkérés mellett célul tűzték ki exportmegrendelések bezsebelését is, ehhez szerződést kötöttek a GE Avation vállalattal az esélyek javítására, reményeik szerint még az Egyesült Államokba is szállíthatnak majd tekintve a kategórián belüli keresletet.
A céget egyébként azért keresték meg az Anka fejlesztői, mert az eredetileg megbízott erőforrás szállító cég csődbe ment.

Különös ötlet pattant ki az Amerikai Hadsereg vezetőinek fejéből, megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy néhány helikopterüket alkalmassá tegyék hajófedélzeti üzemre. Elsősorban a harci helikopterekre, azaz az AH-64 Apache különböző verzióira kell gondolni. A motivációt az adja, hogy ázsiai-csendes óceáni hadszíntéren szükség lehet a hajókról üzemelés képességére, ha nincs megfelelő helyszín a közelben ahol biztosítani lehet a helikopterek számára az üzemanyag és fegyverfeltöltést. Az ötlet már előrehaladott állapotban van, olyannyira, hogy a teszteket már hónapokkal ezelőtt elkezdték az Apache helikopterekkel. A típus bizonyítottan alkalmas a fedélzeti üzemre, a Brit Királyi Hadsereg példányai a Líbia elleni hadműveletekben is részt vettek ily módon, a cél az eljárások kidolgozása a valós igények felmérése.

A hadsereg egyik AH-64D Apache helikoptere száll le a US Navy hajójára 2012-ben | Fotó: Jon Rasmussen / US Navy

A hadsereg egyik AH-64D Apache helikoptere száll le a US Navy hajójára 2012-ben | Fotó: Jon Rasmussen / US Navy ,

Az FMS (Foreign Military Sales) program keretében rendelne P-3C Orion járőrgépeihez alkatrészt Németország. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség április 11-én vitte a Kongresszus elé az európai állam azon kérését, melyben az alkatrészek mellett kiszolgáló eszközöket, logisztikai támogatást és kiképzési segédletet is vásárolnának gépeikhez, 250 millió zöldhasú értékben. A csomag szoftveres modernizációt is tartalmaz a 8 példány számára.

Megszerezte az első exportmegrendelést a Paveway IV-es bombákra a Raytheon. A vevő személyét nem hozták nyilvánosságra, annyit lehet tudni, hogy 200 millió dollár értékben több száz kombinált GPS és lézeres irányítórendszert szállítanak. A megrendelő a fegyver első alkalmazója a Brit Királyi Légierőn kívül.

Paveway IV egy Tornado GR4-en

Paveway IV egy Tornado GR4-en ,

Újabb mérföldkőhöz érkezett a Joint Strike Fighter program eredményeként született F-35 Lightning II, a típus ugyanis elérte a 15 000 repült órát. A Lockheed Martin alelnöke, J.D. McFarlan szerint még nagyobb eredménynek számít, hogy ennek több mit a felét már a megrendelőnél lévő példányok teljesítették, és a tesztflotta egyre jobban kezd háttérbe szorulni a repült órák gyarapítása terén. összehasonlításképp, április 7-ig 8050 órát töltöttek a levegőben a légierő, a tengerészgyalogság és a haditengerészet gépei, míg a tesztflotta 7123 órával járult hozzá az összteljesítményhez. 2014-ben az összevetés hasonlóképpen alakul: az üzemeltetőknél az F-35A-k 963, a B variánsok 1012 és a C változat 98 órát töltött a levegőben, míg tesztelőknél ugyan ezek az adatok 963, 191 és 91-et mutatnak. Még inkább mutatja a típus megbízhatóságát, hogy már volt olyan nap, amikor a típus 60 példánya emelkedett levegőbe.

A múlt héten került sor 450 amerikai és román katona bevonásával egy nemzetközi hadgyakorlatra dél-keleti szomszédunknál, melyen az USAF Aviano-i századának F-16-osai is részt vettek. Az hadi játékok utolsó napján, április 17-én, csütörtökön egy különleges vendége is akadt a Campia Turzii légibázisnak, Victor Ponta, a romániai miniszterelnök látogatott el a helyszínre, ahol az amerikaiak az F-16-os megrendelést megköszönvén „sétarepülésre” vitték a miniszter urat.

Victor Ponta az avianoi F-16-os hátsó ülésén | Fotó: Mircea Rosca

Victor Ponta az avianoi F-16-os hátsó ülésén | Fotó: Mircea Rosca ,

Elvesztette egyik gépét és pilótáját a Jordán Légierő. A balesetre csütörtök reggel került sor egy gyakorló repülésen, Safawi közelében, az ország észak-keleti régiójában az iraki határtól nem messze. Az előzetes vizsgálatok alapján a szerencsétlenséget technikai hiba okozta.

Az Amerikai Haditengerészet a következő hónapban kiválasztja az elnök új szállítóhelikopterét. Nagy versenyre nem kell számítani, hisz a csupán egy pályázó maradt a Sikorsky személyében. Az eredeti tervek szerint az AgustaWestland is indult volna a Northrop Grumman támogatásával az AW101-el, a Boeing pedig az MV-22 és a CH-47-el, de a tender kiírása után mindkét vállalat visszalépett. A 21 példány beszerzésére kiírt pályázaton így egyedüliként az S-92 vesz részt.
A VH-3D Sea King leváltására már egyszer kiválasztották az AW101 amerikanizált változatát, azonban a Lockheed Martin keze alatt átalakított forgószárnyasok 28 példányáért 13 milliárd dollárt kértek, a horribilis összeg pedig még ilyen célból sem volt eléggé indokolható.

Idén végre sor kerül az F-35 európai repülőnapos debütálására. Nem meglepő módon az angliai Royal International Air Tatoo látogatói tekinthetik meg először az 5. generációs vadászbombázó repülőprogramját, ezt követően pedig a bemutató csoport áttelepül Farnborough-ba, ahol részt vesznek az egy héttel később megrendezésre kerülő Farnborough International Airshow-n.

Sikeresen lezajlottak a CH-53K terhelési tesztjei, így az év vége előtt sor kerülhet a szűzrepülésre. A kísérletek során a tervezett maximális rakodótéri terhelés 115%-val terhelték a földi tesztpéldányt, a rotort és a hajtóművet pedig 150%-ra hajtották, mindezt sikeresen teljesítve.