|

Egyedül maradt versenyző a VXX tenderen

Természetesen ismét a tengerentúlról érkeztek hírek, amelynek apropója az amerikai elnöki helikopterek beszerzésérére kiírt tender egyik indulójának visszalépése. Nyilvánvalóan a „One” hívójelű forgószárnyasoknak különleges kritériumoknak kell megfelelniük, azonban a kormány mindezt szeretné a lehető legolcsóbban, buktatók és költségtúllépések nélkül megoldani.

Az elmúlt időkben kezdődött trend – a váltás terve mellett – az elnöki flottát is érintette, így a jelenleg üzemelő, ám egyre korosabb típusok utódját egyetlen helikopterben szeretnék megtalálni. Ennek ellenére nem sietik el a dolgot, ugyanis az erre irányuló kiírásnak már 2005-ben is volt nyertese, azonban az égbeszökő költségek politikai magasságokba emelték a beszerzést, következményként a 2008-as elnökválasztás után a programot törölték és vele együtt az akkor győztes AgustaWestland VH-71-et is, amely az AW101-ből került átalakításra.

A túl drága ex-győztes: VH-71

A túl drága ex-győztes: VH-71 ,

Az angol-olasz cég a következő fordulóra a Northrop Grummannal karöltve szállt versenybe a Sikorsky-Lockheed Martin ellenében, hogy a három hajtóművel felszerelt típussal váltsák le a Sikorsky VH-60 Whitehawk és VH-3 Sea King típusokat, azonban a 2013. május 3-án kiküldött „felszólítást” követően ennek ellenkezője mellett döntöttek.

„Az utolsó ajánlattételi kérés mélyreható vizsgálata után megállapítottuk, hogy képtelenek vagyunk eredményesen versenybe szállni a jelenleg meghatározott követelményekkel és a kérésben közölt értékelési módszerrel. Alapvető problémák vannak a pályázatok elbírálásával, ami alapján úgy véljük, hogy ez meggátol bennünket a versenyképes ajánlattételben és jelentős előnyt biztosít a lehetséges versenytársunknak. A visszalépésről volt dönteni a legnehezebb, mivel szerintünk nekünk van a legjobb, legalkalmasabb repülőeszközünk az elnök számára” – nyilatkozta az AgustaWestland.

Obama is ezzel az őskövülettel repül

Obama is ezzel az őskövülettel repül ,

„Az ajánlatunkat egy teljes és nyílt verseny reményében készítettük más gyártók csapataival szemben. Határozottan hiszünk benne, hogy mi vagyunk az ideális választás a helikopterek szállítására, időben és költségtúllépések nélkül” – intézte szavait a szóvivő a Sikorsky felé. Ennek ellenére és nyilván némi bevétel okán a tenderre elkészült 9 darab VH-71 törzs Kanadába került átszállításra, ahol a CH-149 Cormorant kutató-mentő helikopterek számára szolgál alkatrészbázisként.

A cég nem válaszolt ama kérdésekre, hogy milyen változások vezették erre a döntésre, de annyi biztos, hogy a 2013-ban kiadott dokumentumban meghatározott követelmények egy kisebb méretű és kisebb kapacitású helikopterről szóltak.
A pályázó vállalatoknak lehetőségük volt a kiírást véleményezni és kifogást emelni vele szemben, miután 2012 novemberében első ízben lehetőségük nyílt ajánlatot tenni. De sem kifogás, sem tiltakozás nem került benyújtásra sem a Haditengerészet, sem a Kormányzati ellenőrzési Hivatal felé. „Ha kérdéseik voltak, természetesen számtalan lehetőség volt feltenni őket” – zárták rövidre a kérdést a Haditengerészet részéről.

Fotó: US Navy

Fotó: US Navy ,

A Connecticut-székhelyű Sikorsky így a tender egyetlen résztvevőjének tűnik, amelyen az S-92 egy változatával kívánnak részt venni, azzal, amely az előző fordulóban alulmaradt az európai típussal szemben. Természetesen, mint helikoptergyártó, a Boeing is kifejtette álláspontját, pontosabban a tényt közölte, hogy sem a Bell céggel együtt készülő V-22 Osprey, sem a CH-47 Chinook típust nem kívánja indítani.

A Sikorsky S-92

A Sikorsky S-92 ,

„A Boeing vállalat nem fog ajánlatot tenni a haditengerészet VXX elnöki helikopter programjában. Míg mind a CH-467 Chinook, mind a V-22 Osprey gyakran alkalmazásra kerül katonai és kormányzati vezetők szállítására a hadszíntéri műveletekben, nem hiszünk abban, hogy ez a két helikopter versenyképes lehetne ezen a tenderen a jelenlegi formájukban. Mindenesetre a csapat fókuszát tengerészgyalogság HMX-1 (Marine Helicopter Squadron One) századára összpontosítja, ahova szívesen szállítanának konvertiplánokat.” – nyilatkozta a Boeing szóvivője.

Forrás: DefenceIndustryDaily

Forrás: DefenceIndustryDaily ,

A visszalépés azonban nem csak az elnöki különgép esetében hozta a Sikorsky-t és rendszerintegrációs partnerét, a Lockheed Martint „egyedülálló” helyzetbe, ugyanis szintén egyedüli indulóként szerepel a 112 darab helikopterre szóló és 6.85 milliárd dollár értékű, az amerikai légierőhöz kapcsolható harci kutató-mentő helikopter beszerzésére irányuló programban, amelyet a korosodó HH-60G Pave Hawk leváltására indítottak. Az AgustaWestland és Northrop Grumman, a Boeing és az EADS North America 2012 decemberében vonta ki magát programból, elmondásuk szerint a „forrásigényes” szabályok az újraindított tenderen „minimális vagy semmilyen előnnyel nem jártak volna, ha túlteljesítjük az elvárásokat”.