|

Kell-e helikopter-hordozó és F-35B Szingapúrnak?

Még a múlt hónapi Singapore Airshow utózöngéjeként a napokban felrebbent azt a kérdést pedzegető hír, hogy vajon aktuálisan mi is a szingapúri illetékesek álláspontja a hazai ST Engineering Marine által egy ideje már promózott és természetesen a februári eseményen is prezentált helikopterhordozó dokkhajójának (LHD) realizálásával kapcsolatban.

A szerteágazó profillal rendelkező ST Engineering által Endurance-160 jelöléssel illetett tervezet a vállalat kínálatában szereplő és a Szingapúri Haditengerészet által rendszeresített Endurance-140 partraszállító dokkhajóra (LPD) alapozza. A változtatások persze jelentősek, hiszen két eltérő kategóriáról van szó, de a hajó törzse a kistestvérnek az új feladatkörhöz történő adaptálása lenne.

A méretek miatt: az egyik Endurance-140 az RSS Endeavour a George H.W. Bush repülőgép-hordozó társaságában. | Fotó: Kasey Krall, U.S. Navy

A méretek miatt: az egyik Endurance-140 az RSS Endeavour a George H.W. Bush repülőgép-hordozó társaságában. | Fotó: Kasey Krall, U.S. Navy ,

Előtérben az Endurance-160 makettja, a háttérben pedig a kistestvéré, az Endurance-osztályé. Utóbbiból négyet állítottak hadrendbe a szingapúriak 2000 - 2001 között, míg egyet Thaiföld részére építettek. Ezen 5. hajó 2012-ben állt hadrendbe.

Előtérben az Endurance-160 makettja, a háttérben pedig a kistestvéré, az Endurance-osztályé. Utóbbiból négyet állítottak hadrendbe a szingapúriak 2000 – 2001 között, míg egyet Thaiföld részére építettek. Ezen 5. hajó 2012-ben állt hadrendbe. ,

Az ST Engineering Marine kapcsolódó oldalán letölthető brossúra alapján a 164 méter hosszúra tervezett Endurance-160 egyidejűleg 5 közepes, vagy 2 nehéz helikopter kiszolgálásához biztosítana feltételeket, míg a repfedélzet alatti hangárban a mellékelt ábrák szerint 7 közepes méretű helikopternek jutna hely.

Forrás: ST Engineering Marine

Forrás: ST Engineering Marine ,

No persze nem csak helikoptereknek jutna hely, lévén 2 alsóbb szinten az elárasztható dokkfedélzeten át a partra juttatható járműveknek lenne hely kialakítva. A felsőbb szinten könnyebb, míg a dokkfedélzet szintjén a nehézsúlyú járművek lennének elhelyezhetőek.

Az alsóbb szintek - ezen az ábrán a 2 járműfedélzet kórházként van jelölve. A járművek az elárasztható dokkfedélzetet kiaknázó partraszállítók mellett a hajó oldalán, Ro-Ro (Roll on - Roll off) módszerrel saját kerekükön juthatnának be és ki. | Forrás: ST Engineering Marine

Az alsóbb szintek – ezen az ábrán a 2 járműfedélzet kórházként van jelölve. A járművek az elárasztható dokkfedélzetet kiaknázó partraszállítók mellett a hajó oldalán, Ro-Ro (Roll on – Roll off) módszerrel saját kerekükön juthatnának be és ki. | Forrás: ST Engineering Marine ,

A szállítható járművek rovására a felső járműfedélzet teljes egészében kórházzá alakítható, melyben 5 műtő és összesen 54 beteg elhelyezésére lenne lehetőség.

Az Endurance-160 és Szingapúr esetleges F-35B vásárlása kapcsán egyesek összekombinálták, hogy a szóban forgó hajó esetleg alkalmas lehetne az F-35 STOVL változatának üzemeltetéséhez. Ez persze csak abban az esetben lehetne realitás, ha ezt úgy értelmezzük, hogy a terv némi módosítást is hozzávesszük. Lévén az elsőre látható, hogy jelenlegi formájában az Endurance-160 teljesen alkalmatlan ezen feladatra: se a kellően nagy méretű liftjei, se elegendően hosszú fedélzete nincs meg hozzá.

Más kérdés, hogy azon vélemények, miszerint Szingapúrnak kézenfekvő lenne az F-35B azok valóban nem alap nélküliek. Egyrészt azért, mivel az a szándék, hogy a városállam 3 katonai repterét egy légibázisra vonják össze, amiből következik, hogy nem előnytelen egy esetleges támadás esetén, hogy nem kell feltétlenül a futópálya teljes eredeti hossza a gépeknek. Másrészt pedig azért, mert ahogy majd az ázsiai társégben páran vélhetően demonstrálják is majd, az F-35B gépekkel felvértezett kisebb helikopterhordozók is meglehetősen komoly erőt tudnak majd képviselni. Mely nem előnytelen Szingapúr érdekeinek, azaz a tengeri szállítási útvonalak felügyelete szempontjából.

Az Endurance-160, vagy esetlegesen komolyabb változatával kapcsolatban a hivatalos szingapúri álláspont aktuálisan az, hogy nem is erősítik meg, de nem is cáfolják ezen felvetéseket.