|

Kell-e helikopter-hordozó és F-35B Szingapúrnak?

Még a múlt hónapi Singapore Airshow utózöngéjeként a napokban felrebbent azt a kérdést pedzegető hír, hogy vajon aktuálisan mi is a szingapúri illetékesek álláspontja a hazai ST Engineering Marine által egy ideje már promózott és természetesen a februári eseményen is prezentált helikopterhordozó dokkhajójának (LHD) realizálásával kapcsolatban.

A szerteágazó profillal rendelkező ST Engineering által Endurance-160 jelöléssel illetett tervezet a vállalat kínálatában szereplő és a Szingapúri Haditengerészet által rendszeresített Endurance-140 partraszállító dokkhajóra (LPD) alapozza. A változtatások persze jelentősek, hiszen két eltérő kategóriáról van szó, de a hajó törzse a kistestvérnek az új feladatkörhöz történő adaptálása lenne.

A méretek miatt: az egyik Endurance-140 az RSS Endeavour a George H.W. Bush repülőgép-hordozó társaságában. | Fotó: Kasey Krall, U.S. Navy

A méretek miatt: az egyik Endurance-140 az RSS Endeavour a George H.W. Bush repülőgép-hordozó társaságában. | Fotó: Kasey Krall, U.S. Navy ,

Előtérben az Endurance-160 makettja, a háttérben pedig a kistestvéré, az Endurance-osztályé. Utóbbiból négyet állítottak hadrendbe a szingapúriak 2000 - 2001 között, míg egyet Thaiföld részére építettek. Ezen 5. hajó 2012-ben állt hadrendbe.

Előtérben az Endurance-160 makettja, a háttérben pedig a kistestvéré, az Endurance-osztályé. Utóbbiból négyet állítottak hadrendbe a szingapúriak 2000 – 2001 között, míg egyet Thaiföld részére építettek. Ezen 5. hajó 2012-ben állt hadrendbe. ,

Az ST Engineering Marine kapcsolódó oldalán letölthető brossúra alapján a 164 méter hosszúra tervezett Endurance-160 egyidejűleg 5 közepes, vagy 2 nehéz helikopter kiszolgálásához biztosítana feltételeket, míg a repfedélzet alatti hangárban a mellékelt ábrák szerint 7 közepes méretű helikopternek jutna hely.

Forrás: ST Engineering Marine

Forrás: ST Engineering Marine ,

No persze nem csak helikoptereknek jutna hely, lévén 2 alsóbb szinten az elárasztható dokkfedélzeten át a partra juttatható járműveknek lenne hely kialakítva. A felsőbb szinten könnyebb, míg a dokkfedélzet szintjén a nehézsúlyú járművek lennének elhelyezhetőek.

Az alsóbb szintek - ezen az ábrán a 2 járműfedélzet kórházként van jelölve. A járművek az elárasztható dokkfedélzetet kiaknázó partraszállítók mellett a hajó oldalán, Ro-Ro (Roll on - Roll off) módszerrel saját kerekükön juthatnának be és ki. | Forrás: ST Engineering Marine

Az alsóbb szintek – ezen az ábrán a 2 járműfedélzet kórházként van jelölve. A járművek az elárasztható dokkfedélzetet kiaknázó partraszállítók mellett a hajó oldalán, Ro-Ro (Roll on – Roll off) módszerrel saját kerekükön juthatnának be és ki. | Forrás: ST Engineering Marine ,

A szállítható járművek rovására a felső járműfedélzet teljes egészében kórházzá alakítható, melyben 5 műtő és összesen 54 beteg elhelyezésére lenne lehetőség.

Az Endurance-160 és Szingapúr esetleges F-35B vásárlása kapcsán egyesek összekombinálták, hogy a szóban forgó hajó esetleg alkalmas lehetne az F-35 STOVL változatának üzemeltetéséhez. Ez persze csak abban az esetben lehetne realitás, ha ezt úgy értelmezzük, hogy a terv némi módosítást is hozzávesszük. Lévén az elsőre látható, hogy jelenlegi formájában az Endurance-160 teljesen alkalmatlan ezen feladatra: se a kellően nagy méretű liftjei, se elegendően hosszú fedélzete nincs meg hozzá.

Más kérdés, hogy azon vélemények, miszerint Szingapúrnak kézenfekvő lenne az F-35B azok valóban nem alap nélküliek. Egyrészt azért, mivel az a szándék, hogy a városállam 3 katonai repterét egy légibázisra vonják össze, amiből következik, hogy nem előnytelen egy esetleges támadás esetén, hogy nem kell feltétlenül a futópálya teljes eredeti hossza a gépeknek. Másrészt pedig azért, mert ahogy majd az ázsiai társégben páran vélhetően demonstrálják is majd, az F-35B gépekkel felvértezett kisebb helikopterhordozók is meglehetősen komoly erőt tudnak majd képviselni. Mely nem előnytelen Szingapúr érdekeinek, azaz a tengeri szállítási útvonalak felügyelete szempontjából.

Az Endurance-160, vagy esetlegesen komolyabb változatával kapcsolatban a hivatalos szingapúri álláspont aktuálisan az, hogy nem is erősítik meg, de nem is cáfolják ezen felvetéseket.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.