|

Lassan bezárulhat a Lódarázs fészek

Korábban számos hír tárgyát képezte a megrendelésért küzdő repülőgépgyártók törekvése és azóta egy egész konkrét jövőkép is napvilágot látott. A közeljövőben a Boeing St. Louis-ban található üzemét érheti végzetes döntés, ha a gyártónak nem sikerül újabb megrendeléseket bezsebelnie.

Az Amerikai Haditengerészet a 2015-ös költségvetési évben nem tart igényt újabb F/A-18E/F Super Hornet és EA-18G Growler vadászgépekre, sőt egy névtelenségbe burkolózó forrás szerint a következő financiális időszakban a gyártósor leállítására kívánnak inkább benyújtani.

A Growler a US Navy köteléke mellett már Ausztráliában is szolgálatban áll | Forrás: weaponsman.com ,

Habár a Navy részéről üdvözölnék újabb gépek vásárlását, a fiskális megszorítások végett elmondásuk szerint nem engedhetik meg maguknak a költekezést, mivel nagy harc árán sikerült megmenekíteni azt a repülőgép-hordozót, mely leállításával karcsúbb „számlát” szerettek volna látni a döntéshozók.

A szolgálatban álló 11 hordozó sorsa az elkövetkező évre biztosítottnak látszik, ám a Boeing kénytelen a döntéshozóknál kardoskodni legalább akkora beszerzés kiharcolásáért, hogy a gyártósor működése az elkövetkező esztendőben biztosítva legyen és a lélegzetvételnyi szünetet kapott menedzsment a nemzetközi piacon propagálja a terméket.

Mindeddig a mamutvállalatnak állt a zászló, amihez az is hozzájárult, hogy 2013-ban 1.3 millió dollárral támogattak politikai bizottságokat és egyéni döntéshozókat, valamint 15.2 millió dollárt fordítottak lobbitevékenységre, amivel a Center for Responsive Politics listáján a 13. legbőkezűbb adományozó helyezését érdemelték ki.

Az újabb időkben a hiány miatt aggódó honatyák keze által jó pár projekt karrierje ért véget és egyelőre nem tudni még, hogy ezt a sorsot szánják e a Haditengerészet első számú hordozófedélzeti gépének is. Az F/A-18 program menedzsere – Mike Gibbons – szerint havonta két repülőgépet kellene a csökkentett ütem ideje alatt gyártani, hogy a költségek ne szökjenek az égbe, ám ez is közel 1.2 milliárd dollárt kitevő extra ráfordítást igényel. A latolgatás közepette a Boeing nem tartja kizártnak az F-15 és F/A-18 gyártósorainak összevonását, mely előbbi még 2018 után is működni fog. (A témában jártasak ehhez hozzáfűzik, hogy a Lockheed Martin Texas államban található üzemében havi mindössze egy darab Sólyom készül, így a Boeing is tudná még a maga övét tovább húzni.)

Forrás: breakingdefense.com

Forrás: breakingdefense.com ,

A nemzetközi piacon a Közel-Kelet mellett Kanadában és Dániában bíznak, de még megvalósulása esetén sem tartják valószínűnek, hogy St. Louis Boeing-alkalmazottai 2016 vége előtt nekiláthatnának a szerződés teljesítésének.

A másik nagy reménység Brazília volt, ahol 2013 decemberében a SAAB Gripen mellett döntöttek, amit nyílt titokként Edward Snowden „akciójának” következményeként értékeltek (vagyis rossz néven vették az NSA érdeklődését az elnök, Dilma Rousseff személye után).

Brett Lambert, a Pentagon már leköszönt vezető tisztviselője szerint az egyetlen reménységet az F-35 betegeskedése nyújtaná, ám a szoftveres és egyéb hibák ellenére a program stabilitását sokkal határozottabbnak látja, mint pár évvel ezelőtt.