|

Újra repülőképessé tenné MiG-25-öseit Azerbajdzsán

Az APA hírügynökség beszámolója szerint Azerbajdzsán szeretné újra használatba venni MiG-25 vadászrepülőgépeit, melyeket jelenleg üzemen kívül, lekonzerválva tárol. Az azeri távirati iroda katonai forrásokra hivatkozva állítja, hogy a munkálatokat teljes egészében helyben, az ország fő repülőgép-javító üzemében fogják végrehajtani. Arról, hogy pontosan mennyi Foxbat kerül majd újfent repülőképes állapotba, nem szól a fáma, ahogy arról sem, hogy mikor kezdik vagy fejezik be a modernizációt. Egyelőre annyit tudni, hogy az azeriek szeretnék kívülről-belülről felújítani a repülőgépeket, tehát a strukturális átvizsgáláson, nagyjavításon kívül a fedélzeti elektronikát és a fegyverzetet is a kor igényeinek megfelelő szintre hoznák.

Orosz MiG-25RBT – a mára igen ritka madárrá vált MiG-25, úgy tűnik, Azerbajdzsánban tovább szárnyalhat, bár nekik „csak” az RB változatú felderítőkből jutott ,

Ahhoz egyébként nem fér kétség, hogy Azerbajdzsán képes saját maga végrehajtani egy ilyen programot, az említett repülőgép-javító komplexum ugyanis a múltban már többször, több esetben modernizált és nagyjavított MiG-25-ösöket, legutóbb például Algéria PD/RB változatú repülőgépeit. De visszatérve az azeri példányokra: az APA forrásai szerint országuk 10, még repülőképes állapotba hozható Foxbatot birtokol, amiken elvégezhetők a szükséges munkálatok: közülük 6 elfogó-vadász MiG-25PD és 4 felderítő-csapásmérő MiG-25RB.

Azerbajdzsán egyébként – az elérhető információk szerint – 2007-2008-ban, a MiG-29-esek érkeztével vonta ki a még megmaradt MiG-25-ösöket. Az, hogy ekkor még mennyi volt belőlük bevethető, megoszlanak a vélemények: 26 és 38 közötti számokról olvasni. A lényegen viszont ez nem változtat, hiszen úgy tűnik, hogy a MiG-25 pályafutása még egy ideig nem ér véget a világ légierőiben.