|

T-6C Texan II-eseket vett Új-Zéland

A harci repülőgépekkel nem rendelkező Új-Zélandi Királyi Légierő, pilótaképzési kapacitásának növelésére, illetve a jelenleg alkalmazott típusok leváltására 11 Beechcraft T-6C Texan II turbopropelleres kiképző repülőgépet rendelt. A szerződést, melynek előkészítése már hónapok óta folyt, január 27-én írta alá az ország védelmi minisztere, Helene Quilter, valamint a Beechcraft Defense Company részéről Russ Bartlett elnök Wellingtonban. Új-Zéland az utóbbi évtizedben két típussal oldotta meg a leendő hajózók képzését: a helyi gyártású, egzotikumnak számító Pacific Aerospace Corporation CT/4 Airtrainer mellett négy Beechcraft B200 King Air-t is béreltek.

T-6C Texan II USAF-színekben | Fotó: Master Sgt. David Richards, USAF

T-6C Texan II USAF-színekben | Fotó: Master Sgt. David Richards, USAF ,

Utóbbi repülőgépek azonban nem maradhatnak már sokáig rendszerben, lévén a B200-asok bérleti szerződése 2018-ban lejár, a CT/4-esek pedig ugyanabban az évben repülik ki üzemidejüket, az új-zélandi katonai vezetés pedig úgy határozott, hogy inkább nyugdíjba küldik őket, és teljesen új, nagyobb teljesítményű, modernebb típust vásárolnak helyettük. Erre a szerepre a T-6C tökéletesen meg is felel, ráadásul a 11 Texan II mellé szimulátorokat is rendeltek a CAE vállalattól, továbbá a kadétok az első perctől kezdve számítógépes segítséggel sajátíthatják majd el a repülés alapjait, köszönhetően a rendszeresítendő oktató szoftvernek. A 154 millió dollár értékű szerződésben foglaltakat a helyi Safe Air Limited magánvállalkozás közreműködésével teljesítheti a CAE és a Beechcraft.

Russ Bartlett (j) és Helene Quilter, Új-Zéland védelmi minisztere a szerződés aláírása után, a T-6C makettjével | Fotó: Amerikai Egyesült Államok Új-Zélandi Nagykövetsége

Russ Bartlett (j) és Helene Quilter, Új-Zéland védelmi minisztere a szerződés aláírása után, a T-6C makettjével | Fotó: Amerikai Egyesült Államok Új-Zélandi Nagykövetsége ,

A T-6C-k szállítása egyébként már idén megkezdődik, a gépek állomáshelye Ohakea lesz, mely az új-zélandi Központi Repülőiskolának is otthont ad, valamint itt települnek a „kivik” UH-1 Iroquois, NH90 és A-109 forgószárnyasai is. A Texan II-esek 2016-ra érik majd el a bevethetőséget, tehát ekkor indulhat meg az első kadét-csoport kiképzése – a tervek szerint egyébként évente 27 fő vehet majd részt a tréningen.