|

JHSV hírmorzsák

Mi az? Önmagában nulla harcértékű, ám ripsz-ropsz a nyakadra ereszt pár századnyi tengerészgyalogost, akik majd elkenik a szádat. Nos, természetesen a Joint High Speed Vessel név alatt futó, komoly sebesség elérésére képes (csapat)szállító katamaránok, amikből a U.S. Navy 10 darabot rendelt.

A JHSV katamaránok a belső elrendezése variálható. Egyik lehetőség, hogy egy tengerészgyalogos századot tudnak azok teljes felszerelésével elszállítani, ám a belső tér átvariálásával - pusztán csapatszállító jelleggel - egy zászlóalj mennyiségű katonát is fedélzetükre vehetnek. A tervek eleinte 23 hajóról szóltak, melyből végül 10 lett megrendelve.

A JHSV katamaránok a belső elrendezése variálható. Egyik lehetőség, hogy egy tengerészgyalogos századot tudnak azok teljes felszerelésével elszállítani, ám a belső tér átvariálásával – pusztán csapatszállító jelleggel – egy zászlóalj mennyiségű katonát is fedélzetükre vehetnek. A tervek eleinte 23 hajóról szóltak, melyből végül 10 lett megrendelve. ,

Melyekről nem mostanában adtunk hírt, ám a közelmúltban összejött némi híranyag egy rövidhírre, így lássuk mik az aktuális fejlemények ezen alumínium szélvészekkel kapcsolatban.

Mint a hír bevezetőjében említettem – meg a korábbi hírekben is vélhetően írtam – a U.S. Navy alá, pontosabban a Katonai Tengeri Szállítási Parancsnokság (Military Sealift Command) tartozó hajókból 10 darabot kell leszállítson az Austal USA egy 1,6 milliárd dolláros program keretében. Az alabamai Mobile-ban fellelhető, az Independence-osztályú LCS-ek építésével is foglalkozó, ausztrál anyacégű hajógyár nem is lustálkodik: a névadó egység, a USNS Spearhead építésének 2010 júliusában történő megkezdése óta elkészült és letesztelésre került 3 hajó, illetve lassan kész a negyedik is. További kettő katamarán pedig az építés különböző fázisába leledzik.

Emlékeztetőül: a USNS Spearhed (JHSV 1) 2012 decemberében, a USNS Choctaw County (JHSV 2) pedig 2012 júniusában került átadásra a Haditengerészet részére.

Ezen bő lére eresztett bevezető után következzék mostani hírünk egyik apropója, mely tehát nem más, mint hogy a USNS Millinocket (JHSV 3) kapcsán befejeződtek a Navy átvételi vizsgálatai, azaz lezárult a tesztelési szakasz, a hajót hamarosan átadják a megrendelőnek.

A másik apropót a USNS Fall River (JHSV 4) közelmúltbeli keresztelője, illetve az azt pár nappal követő úszó szárazdokkba helyezése szolgáltatja.

https://youtu.be/mavkMHfMSao

Nos, ugyan lehet róluk előnyös fotót is készíteni, de azért az Austal nem erőltette meg magát a design kapcsán… Persze ez szerintem senkit nem zavarna, miközben akár 80 km/h sebességgel szelné az óceánt egy ilyen teknőn :)

A szárazdokkba helyezés kapcsán futnánk egy kört, lévén szép mutatványról van szó. Miért is? Nos, azért, mert egy többlépcsős folyamatról van szó: az Austal USA összeszerelő csarnokában a modulokból összeállított LCS és JHSV hajókat először is a csarnok nyitható kapuja elé pozicionált uszályra viszik át egy ilyesmire kialakított szállítójárművel, majd az uszályt elvontatják a szomszédban található, BAE tulajdonú SouthEast Shipyard Mobile kikötőjébe, ahol is átpakolják az Alabama nevet viselő úszó szárazdokkba. Amit ezt követően pedig visszavontatnak az Austal kikötőjébe, ahol a hajógyári munkások elvégzik a még hátralévő munkálatokat.

https://youtu.be/BVKDrveREDE

Ennek a fenti folyamatnak egy jelentős részét szemlélteti ezen fenti videó. Amit egyébként a napokban megjelent, az LCS program egyelőre erősen kérdéses megvágással kapcsolatos hírben már szerepeltettünk. A JHSV esetében ugyanez a procedúra.

A 2014 január 11-én megkeresztelt JHSV 4 január 16-án került uszályra. | Fotó: Austal USA

A 2014 január 11-én megkeresztelt JHSV 4 január 16-án került uszályra. | Fotó: Austal USA ,

http://youtu.be/VLap-pSayTQ

Mondjuk ezen videó alapján ez változó lehet, mert bár a JHSV 4 esetében a kétlépcsős módszert említette az Austal sajtóanyaga, addig ezen a videón az látható, hogy a JHSV 1 közvetlenül úszó szárazdokkba került. Igaz, ez a BAE 2 alabamai úszó szárazdokkja közül a kisebbik, a nagyobb vélhetően nem fér el így keresztben, vagy épp foglalt volt.

Illetve legyen itt térképen is… Ha átváltotok műholdas nézetre, akkor 1 LCS és 2 JHSV látható az Austal USA hajógyárának közelében, továbbá látható a 2 BAE szárazdokk is – melyekben ezen műholdfelvétel készültekor épp nem U.S. Navy hajók vendégeskedtek.

[googlemap src=”https://www.google.com/maps/ms?msid=212529372002388486880.0004f06d6273c961259bd&msa=0&ll=30.686197,-88.023877&spn=0.030448,0.058579″ heigh=”500″]