|

Közel a Rafale-szerződés Indiában

Az európai gyártók okkal lehetnek izgatottak, ugyanis Indiában (is) a választási időszak következik, amely előtt le szeretnék zárni a hosszadalmas beszerzési eljárást két típus esetében is.

Ha elhangzik India, akkor az egyik ezek közül nem is kérdés. Az MMRCA-győztes Dassault Rafale körüli kérdőjelek kapcsán legutóbbi hírünkben olvasni lehetett, hányadán is áll a francia szépség ügye a szubkontinens mérnök- és ipargárdája előtt. Hűséges olvasóink előtt a másik típus története sem lesz ismeretlen, bár az Airbus A330MRTT győzelme egy évre rá követte a vadászrepülőgép-tender eredményhirdetését, azóta mély hallgatásba burkolóztak az illetékesek, hogy is halad a projekt.

Dassault Rafale gyártósor

Gall kacsák a gyártósoron | Fotó: Alex Paringaux, Dassault Aviation ,

Nos, hogy a választások periódusa közeledik, egyre több találgatás lengi körül a két kontraktust, vajon sikerrel zárhatja e a két gyártó az első negyedévét. Aggodalmuk nem alaptalan, mivel a március magasságára jósolt „országos program” (és egyben költségvetési év vége) előtt a hatályban lévő jogszabályok értelmében 45 nappal nem lehet ilyen jellegű döntést hozni.

A késedelem természetesen rányomta bélyegét az Indiai Légierőben uralkodó állapotokra is, így a Védelmi Minisztérium igyekszik nyomást gyakorolni a még regnáló kormányra, hogy végre kibillenjen a holtpontból az eddig maximum poszteren és maketteken nézegetett gépek meséje.

Dassault Rafale géppár fegyverzettel

Nem mindenki vélekedik azonban ilyen bizakodóan: „ha a szerződés hamarosan aláírásra is kerül, nem lesz több egy darab papírnál, amely az (aktuális) kormány szándékát fejezi ki. Az első 18 repülőgép megérkezése után már most számítunk a további késedelmekre, amelyet a többi helyi gyártása és a technológiai transzfer fog kiváltani. A kormány biztosra szeretne menni, hogy a megállapodás sziklaszilárd lábakon álljon, így a következő politikai éra részéről már nem fog kérdés felmerülni” – nyilatkozott egy, a programban részt vevő tisztviselő.

A nem olyan régen nagy port kavart „öltönyös Merlinek” botránya után a Védelmi Minisztériumban abban bíznak, hogy ha pont kerül a történet végére, akkor visszaáll a bizalom a nemzetközi partnerek részéről Új-Delhi felé.

Zárójelben annyit még hozzátehetünk, hogy a hírek szerint a Hindustan Aeronautics Limited megállapodott a Dassault vállalattal T1 széria beszállítóiról, beleértve a gép szerkezeti elemeit is.

Fotó: Airbus Military

Fotó: Airbus Military ,

S mi történt az indiai tankerekkel? Egy meg nem nevezett forrás szerint egy magas rangú, a beszerzésben aktív szerepet játszó tisztségviselő halála miatt a Védelmi Minisztérium és az Airbus között január közepére tervezett találkozó késedelmet szenvedett, ám a légierő illetékesei szerint a kontraktus magas rangú prioritást élvez. „Eme rendszeresítés nem politikai vita tárgya” – hangzott el az IAF részéről.

Hogy mivel csábít az A330MRTT? 45 tonna terhet vagy 300 katonát, illetve repülő kórházként 130 ágyat képes a fedélzetén elrepíteni a kívánt célba, amely tulajdonságok egy „alapvetően” légi-utántöltő repülőgépben összpontosulnak. Ha megjelenik rajta az indiai felségjel, 9 többfeladatú Airbusszal gazdagodik India az európai gyártó legnagyobb örömére.