|

5,8 milliárd eurót kapott az Olasz Haditengerészet flottafejlesztésre

A friss hírek szerint az olasz haderő 2014-es költségvetése kapcsán jelentős összeg került odaítélésre flottafejlesztés címszó alatt: a Defense News-nak adott nyilatkozatában az Olasz Haditengerészet parancsnoka elmondta, hogy 10 új hajó beszerzésének anyagi hátterét sikerült bebiztosítani.

Elmondása szerint 5,8 milliárd eurós összegről van szó, ami a finanszírozás tényleges megvalósítása miatt igazából csak nagyjából 4,5 milliárd elkölthető eurót jelent. Ennek az az oka, hogy az olasz kormány bankhitelből oldja meg a dolgot, így az 5,8 milliárd már a visszafizetésig jelentkező kamatösszeget is tartalmazza.

Giuseppe De Giorgi admirális az interjúban kitért arra, hogy ezen összeg még így is elegendő lesz 10 hajó gyorsított ütemű, reményeik szerint egy évtized alatti beszerzéséhez. Az említett 10 hajóból várhatóan 8 nagyméretű, többfeladatú hadihajó lesz, melyet egy, a Stromboli-osztályt váltó ellátóhajó és ha jól értelmezzük az admirális által mondottakat, akkora pár éve beharangozott 2 helikopter-hordozó egyike egészíthet majd ki. A nyilatkozatban az is elhangzott, hogy a haditengerészet összesen 12 darabot szeretne ezen új hadihajó-osztályból.

Konkrétabban egyébként csak a többfeladatú hadihajók lettek tárgyalva, bár ettől még nem igazén tudjuk hova tenni ezen fejlesztést. És hogy ennek mi az oka? Nos, több is van.

Ezek egyike, hogy ha a Defense News nem ferdít/írt félre valamit, akkor De Giorgi admirális azt nyilatkozta, hogy az elkövetkező évtizedben az Olasz Haditengerészet hajóállományának egy jelentős része nyugállományba kerül koros mivoltuk miatt, így gyorsan kell cselekedni a pótlásukkal kapcsolatban – mint hozzátette ezzel a most bebiztosított pénzmaggal végre a vízfelszín felé került a fejük.

Ehhez adjuk hozzá, hogy ezen említett hadihajók alatt nem a FREMM fregattokat kell érteni – melyből egyébként 2013 őszén rendelhették meg a 7. ás 8., történetesen szintén többfeladatú hajóegységet.

Innét már elég fejvakargatós a helyzet, lévén az Olasz Haditengerészet azért korántsem olyan leharcolt, másrészt a francia – olasz koprodukcióban megvalósult FREMM fregattokból Olaszország 10-et kíván rendszeresíteni és ezen nagyméretű fregattok szépen le is váltják az Olasz Haditengerészet 11 öregebb fregattjának jelentős részét. Ráadásul a FREMM program finanszírozása jól halad, hiszen 2013 szeptemberében rendelhették meg a 7. és 8. hajót – melyek történetesen a többfeladatú változat csapatát erősítik majd.

A fregatt vonal megújítása tehát már korábbról biztosított volt, romboló vonalon pedig eleve nem vészes a helyzet, lévén a két hajóosztályuk közül a 2 Durand de la Penne 21-21, míg a 2 Horizon mindössze 7 és 5 évvel ezelőtt álltak hadrendbe.

De akkor hova lenne az a 8 – 12 további, hangsúlyozzuk nagyméretűnek megjelölt hadihajó? Mert akárhogy is nézzük, még ha nem is számolunk a 2 öregebb rombolóval, akkor 10 modern tengeralattjáró vadász / többfeladatú fregatt (FREMM) keveréke és 2 szintén modern légvédelmi romboló (Horizon) az bizony elég tisztességes felszíni erő.

Mindenesetre úgy tűnik, hogy a szóban forgó, inkább romboló kategória felé hajló hadihajó még elég képlékeny állapotban van, lévén még számos, jelentősen eltérő számítógépes render látott napvilágot a haditengerészetnek köszönhetően. Egyébként az alapokat maga a haditengerészet tervezi házon belül hajót, költségvetési megfontolásokból nem adták ki a feladatot a kezükből.

Állítólag ez a számítógépes grafika az aktuálisan elképzelést mutatja be. Az elérhető információk szerint ugyanakkor van/volt olyan változat is, amin a hajóorrban egy 127 mm-es, míg a tatnál egy 76 mm-es hajóágyú kapott helyet. Ebből kifolyólag elvileg vannak eltérések a helipad és a 2 NH90 fogadására méretezett hangár környékén is. VLS vonalon elvileg az Aster 30 rakéta játszik, megemlítve a későbbiekre a csapásmérést is lehetővé tevő SCALP, netán Tomahawk robotrepülőgépek lehetőségét. | Forrás: Defense News / Olasz Haditengerészet

Állítólag ez a számítógépes grafika az aktuálisan elképzelést mutatja be. Az elérhető információk szerint ugyanakkor van/volt olyan változat is, amin a hajóorrban egy 127 mm-es, míg a tatnál egy 76 mm-es hajóágyú kapott helyet. Ebből kifolyólag elvileg vannak eltérések a helipad és a 2 NH90 fogadására méretezett hangár környékén is. VLS vonalon elvileg az Aster 30 rakéta játszik, megemlítve a későbbiekre a csapásmérést is lehetővé tevő SCALP, netán Tomahawk robotrepülőgépek lehetőségét. | Forrás: Defense News / Olasz Haditengerészet ,