|

Elkeltek az USAF Spartanjai

Sokáig levegőben lógott azon C-27J Spartan típusú szállítógépek sorsa, melyekre nem tartott igényt az USAF a magas üzembentartási költség miatt, de most már az utolsó gépeknek is akadt gazdájuk.

A költségvetési megszorítások miatt az USAF saját bevallása szerint a C-27J luxusnak bizonyult, ez azonban nem jelenti azt, hogy a 21 megrendelt gépre elköltött pénzmagot a sivatagban lekonzerválva akarták volna napoztatni: miközben a légierő a C-27J-nek szánt feladatkörök esetében át-/visszaváltott a számításaik szerint lényegesen olcsóbban üzemeltethető C-130-ra (az USAF saját számításai szerint 25 éves ciklusra vetítve a C-130 Hercules típust gépenként 213 millió, míg a C-27J Spartant 308 millióból tudná üzemeltetni), addig az illetékesek azon dolgoztak, miként lehetne új gazdát találni a leállított Spartanoknak. Nos, sikerült is, minden példány új gazdára lelt, így végre lezárulhat a hosszúra nyúlt történet és az Alenia vezetőinek sem kell aggódnia, hogy a használt gépek esetleges piacra dobása veszélyeztetné az érdeküket.

Fotó: Alenia Aeronautica

Fotó: Alenia Aeronautica ,

Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a 21 megrendelt példányból 7 gépet a Különleges Műveleti Parancsnokságnak (SOCOM) ítéltek oda, ezeket novemberre birtokba is vehették. A maradék viszont csak most talált gazdára: az új tulajuk az Amerikai Egyesült Államok Partiőrsége (US Coast Guard) lesz. A gépeket a következő 6-12 hónap folyamán kapják kézhez.

A Spartanokért egyébként az Erdészeti Szolgálat (US Forest Service) is bejelentkezett, s hogy ők se maradjanak hoppon, hét darab használt C-130 Herculest ad át számukra a partiőrség „vigaszdíjul”. A gépeket az USAF segítségével alakítják át tűzoltásra alkalmassá.