A tengerentúli nadrágszíj húzás talán egyik legvitatottabb lépése volt az A-10 flotta nyugalmazásának felvetése. Olyannyira, hogy a viták már-már a HTKA Közösségének békéjét is fenyegették, így a Kongresszus kénytelen volt álláspontján elgondolkozni.
Viccet félretéve, az olvasók szeme láttára bontakozott ki az a történet, melynek vesztese végül a Fairchild A-10 Thunderbolt II lett. A mostanában napvilágra került National Defense Authorisation Act (~Nemzetvédelmi Engedélyeztetési Törvény) azonban megtiltja, hogy bárminemű forrást ennek a folyamatnak a folytatására használjanak, illetőleg, hogy „alapvető változtatásokat” hajtsanak végre a típus személyi állományban az idei, szeptember 30-ig tartó költségvetési évben.
Ezt fejelte meg Barack Obama elnök azzal, hogy megtiltja a légierőnek a további leszerelést és egyáltalán az erre vonatkozó tervek elkészítését 2014 októbere és a naptári év vége közötti időszakban. A kongresszusi bizottság állásfoglalása az, hogy eme jogszabály „lélegzetvételnyi időt ad felülvizsgálni álláspontjukat és elbírálni azokat a szerkezeti változtatásokat érintő lépéseket, melyeket a Légierő javasol a 2015-ös költségvetési évben”.
Természetesen a döntés nem érinti azokat a tankgyilkosokat, melyek kivonására a fedezet az előző költségvetési évből már biztosítva volt. A 2013. novemberi, 320 darabot számláló létszám így a fedezet elfogyásának idejére hozzávetőleg 283-ra fog csökkenni. A légierő elmondása alapján havonta átlag két légi támogató kivonásával végeznek.
Az engedélyeztetési törvény vitája mind Washingtonban, mind a légierő berkein belül végbe fog menni, hogy a lehetőségeiket az ideális működési profillal kapcsolatban felmérjék. Iránymutató a légierő vezérkari főnökének, Mark Welsh tábornoknak a december 13-i sajtótájékoztatón adott azon nyilatkozata, mely szerint a közeli légi-támogató műveletek kritikus fontosságúak, ám a képességvesztés jelentheti egyben azt, hogy a szükséges 12 milliárd dolláros megtakarításnak egy részét lenne miből előteremteni.
Mindazonáltal hozzátette azt is, hogy a hosszú távú tervekben szerepelt az A-10 szerepkörének átruházása a Lockheed Martin F-35 Lightning II típusra, amelynek teljes bevethetőségének 2016. decemberi időpontjában igencsak reménykednek.
A légierő október közepén úgy nyilatkozott, hogy az A-10 flotta leépítésével 5 év alatt hozzávetőleg 3,5 milliárd dollárt tudna megtakarítani, habár Washingtonban a másik oldal képviselői bizonyították, hogy a közeli légi-támogatás milyen mértékű csorbulást szenvedne el, ha ezt meglépnék.
Pierre Sprey, aki egykoron az A-10 projekt alakulásáért (is) felelős volt, egy szeminárium alkalmával azt mondta, hogy a fegyveres erőkön belül emberek ezrei tudják azt, miért is van ennek a funkciónak jelentősége.
Nyilvánvaló, hogy hidegháborús tankcsaták előfordulásának esélye a töredékére csökkent, ám a gép korlátozott légi képességeivel ellentétben annál alkalmasabb a földfelszíni célpontok támadására, mivel erre tervezték. Az igazi kérdés az, hogy a közeljövőben rendelkezésre álló eszközök és a bevetési profil megkívánja e egy külön fegyverrendszer fenntartását, vagy a Villám képes lesz e lefedni azon küldetések szükségleteit, amely eddig a Thunderbolt II hatáskörébe tartozott.