|

HTKA Hírhalom 2013. 52. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 52. hét

A Svéd Kormány kibővítené a az együttműködést Brazíliával a Gripen NG program keretein belül. A Saab-bal egy olyan stratégia kidolgozásába kezdtek, melynek lényege, hogy a jövőbeli dél-amerikai és afrikai Griepn megrendelők gépei mind Brazíliában készülnének, az Embraer gyártósorán. A svéd miniszterelnök, Fredrik Reinfeldt januárban utazok a dél-amerikai országba, hogy a Gripen NG üzleten kívül a haditechnikai együttműködés kibővítéséről tárgyaljon.

Hosszú évek késése után végre elérte kezdeti műveleti képességét az indiai könnyű vadászbombázó első változata, a Tejas Mk 1. A rétestészta hosszúságúra nyúlt hazai fejlesztés dollármilliárdjaiba és közel 30 évébe került az Indiai Légierőnek, mindezek ellenére az 1985-ben megfogalmazott elvárásokat csak az Mk 2-es verzió teljesíti majd.
Mindezek ellenére jelentős esemény a kezdeti műveleti képesség elérése, melyről a dokumentumot a védelmi miniszter, A.K. Antony nyújtotta át a légierő vezérkari főnökének, N. A. K. Browne-nak, december 20-án Bengaluru-ban. A teljes műveleti képesség elérésére azonban még egy évet várni kell, várhatóan 2014 decemberéig.
A korábban említett Tejas Mk 2 verzión több jelentős változtatást is eszközölnek: nagyobb tolóerejű, F414-es hajtóműveket kap, alkalmazhatják majd a sisakkijelzőt, a radarnak lesz szintetikus apertúra üzemmódja, több fegyvertípust integrálnak, mindezek mellett fejlesztik az avionikát, az önvédelmi rendszert és visszahúzható utántöltő csonkkal is ellátják a típust. Az első F414-es 2015-ben érkezik meg a világ második legnagyobb lakosságú országába, ezután kezdhetik meg beépítését a prototípusba.

Tejas Mk 1

Új harci gépek érkeztek a kirgizisztáni Kant légibázisra, miután befejeződött az egyik orosz vadászbombázó század áttelepítése. A Szu-25-ösök, köztük egy kétüléses Szu-25UB kazahsztáni pihenővel érkezett az országba, hogy a helyi személyzet gyakorlórepülésinek intenzitását növeljék.
Az itt állomásozó pilótáknak egyébként nincs rossz dolguk orosz körökben, a tapasztaltabbak évi 128 órát repülhetnek, míg a fiatalabbak 148-at, és 2013-ban két nemzetközi terrorizmus elleni hadgyakorlaton is részt vehettek, indítva több mint 200 irányítatlan rakétát, használva a fedélzeti gépágyút 300 alkalommal és 80 bombát oldva.

Szu-25-ösök Kirgizisztánban | Fotó: RIA Novosti

Szu-25-ösök Kirgizisztánban | Fotó: RIA Novosti ,

Szerencsésen, kisebb sérülésekkel megúszta helikopterük kényszerleszállását a Maláj Királyi Légierő személyi állományának 6 tagja. A Sikorsky S-61 Nury forgószárnyassal december 22-én, vasárnap hajtottak végre szállító feladatot a Butterworth légibázisról, ám a célig már nem jutottak el. A helikopterrel kényszerleszállást kellett végrehajtani, és a pilóták gyorsa döntésének és cselekedetének volt köszönhető, hogy 2-en sértetlenül, 4-en pedig kisebb sérülésekkel úszták meg az esetet. A sérülteket egy közeli kórházba szállították, az eset okainak kivizsgálását megkezdték.
A légierő utolsó S-61 veszteségére 2004. augusztus 15-én került sor, akkor szerencsétlenebb módon 3-an életüket veszítették.

Jelentős módosítást jelentett be az Amerikai Haditengerészet a jövőbeli pilóta nélküli gépével szemben támasztott követelmények között. Az UCLASS ( unmanned carrier launched airborne surveillance and strike – pilóta nélküli, hajó fedélzetéről üzemeltethető felderítő és csapásmérő repülőgép) program eredményeként egy 70 000 – 80 000 font (31 000 – 36 200 kg) közötti maximális felszálló tömegű gépet állítanának szolgálatba, ez egy kategóriába esne a legendás F-14 Tomcat vadászgépekkel. Ez viszont teljesen más koncepció felvázolását teszi szükségessé, mint az eddig tesztelt X-47B, melynek maximális felszálló tömege 44 000 font, azaz 20 tonna. Az új típus akár 2,5 méterrel hosszabb is lehet a Super Hornet-nél, ez pedig vagy két hajtómű, vagy pedig az F135 egy még ki nem fejlesztett utánégető nélküli verziójának alkalmazását igényelné.
Az elvárások közé tartozik a légi utántöltő képesség megteremtése, azaz a felvétel mellett az átadásra is képesnek kell lennie az új típusnak: 9071 kg-nyi üzemanyag áttöltése mellett is 7 és fél órás repülési időt várnak el, ami nagy kihívás elé állítja a tervezőket. További érdekesség, hogy a típustól nem várnak el hasonló lopakodó képességeket mint az F-35C-től, erősebb légvédelmű célpontokat nagyobb hatótávolságú fegyverekkel támadna. Emellett, a gép fedélzetére integrálnák az AIM-120 AMRAAM közepes-hatótávolságú rakétát, melyből jelentős mennyiséget is szállíthatna, amolyan “rakéta-kamionként”, az irányítást pedig F-35C-k vagy az E-2000D Hawkeye légtérellenőrzők fedélzetéről végeznék.
A program hivatalos elindítását mind a 4 nagy amerikai haditechnikai gyártó, a Lockheed Martin, a Boeing, a Norhtrop Grumman és a General Atomics is nagy reményekkel várja, hisz jelentős mennyiségű vadászbombázó beszerzése várható, ezekkel kezdenék meg a Super Hornetek leváltását.

2017-től kezdődően veheti át első An-140 könnyű szállítógépeit az Orosz Légierő. Az ukrán Antonov repülőgépgyár ekkor kezdi meg a megrendelt An-140S személyszállító és An-140T, rámpával felszerelt teherszállító gépek átadását. A légierő az Antonov mellett az Iljusin gyárral is szerződést kötött hasonló kategóriájú gépek rendszeresítéséről, összesen 60 Il-112V-t rendeltek. Az ukrán és orosz típusok közösen kezdik meg a kiöregedő An-24-esem és An-26-osok leváltását, melyekből kb. 300 példány áll mlg szolgálatban.

An-140 az Orosz Légierő színeiben a MAKSZ 2011 kiállításon

Fotó: Nighthawk9 ,

Újabb 50 darab Jak-130 kiképzőgépet rendelt az Orosz Légierő. A szerződéskötés időpontja ismeretlen, azonban azt tudni, hogy a gépeket 2016 és 2025 között kell leszállítania az Irkut repülőgépgyárnak. A beszerzés 23 milliárd rubeljébe kerül az orosz adófizetőknek, ez megközelítőleg 705 millió dollár.

Újra repülhetnek az Orosz Légierő MiG-31-esei. A repülési tilalom elrendeléséről múlt héten számoltunk be, melyre egy korábbi baleset következtében került sor. Az elfogók a mai napon kezdik meg szárnyalásaikat, a baleset pontos okait továbbra sem hozták nyilvánosságra, annyit tudni hogy hajtóműhiba miatt került sor a gépveszteségre.

Új pilóta nélküli helikopter létezéséről számolt be a RIA Novosztyi hírügynökség. A legkönynebb kategóriába eső forgószárnyas a Russian Helicopters terméke, elsődleges üzemeltetői pedig a különleges egységek, hisz a harctér felderítésében hatalmas segítséget nyújthat könnyű légi jármű. A hónapban ez már a második orosz pilóta nélküli gép, melynek létezéséről tudomást szerzünk, korábban az Iskatel könnyű merev szárnyú gép teszteléséről számoltak be.

Oroszországban a Mi-8 új verziójának fejlesztésébe kezdtek. A sarkköri üzemelésre specializált variáns erősebb hajtóművet, kiegészítő elektromos generátort, jégtelenítő rendszert, valamint sítalpakat kap, utóbbit a lazább talajokon való leszálláshoz. A forgószárnyas az űriparban használt fűtőrendszerhez hasonlót kap.

2013-ban 12 darab Sz-35-el bővült az Orosz Légierő vadászbombázó flottája. A 2009-ben rendelt 48 példány szállítási határideje 2015 vége, jelenleg pedig 22 géppel rendelkeznek. Jövőre további 12, míg 2015-ben 14 példány átadása várható, így teljesítve az igényt. A gépek a távol-keleti Dzemga légibázisra kerülnek.

Szu-35

Közel egy évvel elhalasztották az Orosz Haditengerészet repülőinek kiképzésére szolgáló új központ átadását. A Fekete-tenger partján elterülő Yeisk városa mellett épülő létesítményt csak 2014-ben veheti át a megrendelő, jelentette be az építést végző vállalat szóvivője december 25-én. A tengerészek korábban az ukrajnai Krim félszigeten található hasonló központot használták, mely még a szovjet időkről maradt Ukrajnára. Az oroszok eredetileg ennek felújítását tervezték, de a kialakult nézeteltérések miatt végül saját központ felállítása mellett döntöttek.
Az új helyszín síugrósáncát már júliusban kipróbálták egy Szu-25UTG segítségével, később MiG-29K/Kub-ok és Szu-33-asok is települnek majd a bázisra.

Készülő kiképzőközpont, mely egyébként a NITKA névre hallgat

Készülő kiképzőközpont, mely egyébként a NITKA névre hallgat ,

December 19-én Nepál szerződést írt alá az orosz fegyverexporttal foglalkozó Roszoboronexport vállalattal két darab Mi-17V5 szállítóhelikopter megvételéről mintegy 30 millió dollár értékben. A dél-ázsiai ország korábban három darab Mi-8-as helikoptert is vásárolt.

Kazahsztán négy darab ex-fehérorosz, nagyjavított Szuhoj Szu-27 vadászrepülőgépet vásárolt egy 27-én kiadott kormányzati közlemény szerint. A szóban forgó gépek a Nyugat-Fehéroroszországban található baranavicsi légibázisról érkeztek a főként kazah MiG-29-eseknek és Szu-24-eseknek otthont adó zsetyigeni bázisra, ahol ünnepélyes keretek között átvették azokat.

A kínai haditengerészet átvette negyedik, a keresztségben Csengcsou nevet kapott Type 052C rakétás rombolóját. A 151-es hajótest-számmal illetett, több mint hatezer tonna vízkiszorítású hajót december 27-én adták át ünnepélyes keretek között Csousanban. A Csengcsou a keleti flottához került és így második C verziójú 052-es romboló lett az állományban. Az elvileg tengeri tesztjeiket töltő ötödik és – egyben az utolsó – hatodik Type 052C is várhatóan ehhez a flottához kerül majd az elkövetkezendő egy évben.

A Csengcsou (151) átadása | Forrás: www.vojs.cn

A Csengcsou (151) átadása | Forrás: www.vojs.cn ,

Közreműködött: GrGLy

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.