HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Svéd Kormány kibővítené a az együttműködést Brazíliával a Gripen NG program keretein belül. A Saab-bal egy olyan stratégia kidolgozásába kezdtek, melynek lényege, hogy a jövőbeli dél-amerikai és afrikai Griepn megrendelők gépei mind Brazíliában készülnének, az Embraer gyártósorán. A svéd miniszterelnök, Fredrik Reinfeldt januárban utazok a dél-amerikai országba, hogy a Gripen NG üzleten kívül a haditechnikai együttműködés kibővítéséről tárgyaljon.
—
Hosszú évek késése után végre elérte kezdeti műveleti képességét az indiai könnyű vadászbombázó első változata, a Tejas Mk 1. A rétestészta hosszúságúra nyúlt hazai fejlesztés dollármilliárdjaiba és közel 30 évébe került az Indiai Légierőnek, mindezek ellenére az 1985-ben megfogalmazott elvárásokat csak az Mk 2-es verzió teljesíti majd.
Mindezek ellenére jelentős esemény a kezdeti műveleti képesség elérése, melyről a dokumentumot a védelmi miniszter, A.K. Antony nyújtotta át a légierő vezérkari főnökének, N. A. K. Browne-nak, december 20-án Bengaluru-ban. A teljes műveleti képesség elérésére azonban még egy évet várni kell, várhatóan 2014 decemberéig.
A korábban említett Tejas Mk 2 verzión több jelentős változtatást is eszközölnek: nagyobb tolóerejű, F414-es hajtóműveket kap, alkalmazhatják majd a sisakkijelzőt, a radarnak lesz szintetikus apertúra üzemmódja, több fegyvertípust integrálnak, mindezek mellett fejlesztik az avionikát, az önvédelmi rendszert és visszahúzható utántöltő csonkkal is ellátják a típust. Az első F414-es 2015-ben érkezik meg a világ második legnagyobb lakosságú országába, ezután kezdhetik meg beépítését a prototípusba.
Új harci gépek érkeztek a kirgizisztáni Kant légibázisra, miután befejeződött az egyik orosz vadászbombázó század áttelepítése. A Szu-25-ösök, köztük egy kétüléses Szu-25UB kazahsztáni pihenővel érkezett az országba, hogy a helyi személyzet gyakorlórepülésinek intenzitását növeljék.
Az itt állomásozó pilótáknak egyébként nincs rossz dolguk orosz körökben, a tapasztaltabbak évi 128 órát repülhetnek, míg a fiatalabbak 148-at, és 2013-ban két nemzetközi terrorizmus elleni hadgyakorlaton is részt vehettek, indítva több mint 200 irányítatlan rakétát, használva a fedélzeti gépágyút 300 alkalommal és 80 bombát oldva.
Szerencsésen, kisebb sérülésekkel megúszta helikopterük kényszerleszállását a Maláj Királyi Légierő személyi állományának 6 tagja. A Sikorsky S-61 Nury forgószárnyassal december 22-én, vasárnap hajtottak végre szállító feladatot a Butterworth légibázisról, ám a célig már nem jutottak el. A helikopterrel kényszerleszállást kellett végrehajtani, és a pilóták gyorsa döntésének és cselekedetének volt köszönhető, hogy 2-en sértetlenül, 4-en pedig kisebb sérülésekkel úszták meg az esetet. A sérülteket egy közeli kórházba szállították, az eset okainak kivizsgálását megkezdték.
A légierő utolsó S-61 veszteségére 2004. augusztus 15-én került sor, akkor szerencsétlenebb módon 3-an életüket veszítették.
—
Jelentős módosítást jelentett be az Amerikai Haditengerészet a jövőbeli pilóta nélküli gépével szemben támasztott követelmények között. Az UCLASS ( unmanned carrier launched airborne surveillance and strike – pilóta nélküli, hajó fedélzetéről üzemeltethető felderítő és csapásmérő repülőgép) program eredményeként egy 70 000 – 80 000 font (31 000 – 36 200 kg) közötti maximális felszálló tömegű gépet állítanának szolgálatba, ez egy kategóriába esne a legendás F-14 Tomcat vadászgépekkel. Ez viszont teljesen más koncepció felvázolását teszi szükségessé, mint az eddig tesztelt X-47B, melynek maximális felszálló tömege 44 000 font, azaz 20 tonna. Az új típus akár 2,5 méterrel hosszabb is lehet a Super Hornet-nél, ez pedig vagy két hajtómű, vagy pedig az F135 egy még ki nem fejlesztett utánégető nélküli verziójának alkalmazását igényelné.
Az elvárások közé tartozik a légi utántöltő képesség megteremtése, azaz a felvétel mellett az átadásra is képesnek kell lennie az új típusnak: 9071 kg-nyi üzemanyag áttöltése mellett is 7 és fél órás repülési időt várnak el, ami nagy kihívás elé állítja a tervezőket. További érdekesség, hogy a típustól nem várnak el hasonló lopakodó képességeket mint az F-35C-től, erősebb légvédelmű célpontokat nagyobb hatótávolságú fegyverekkel támadna. Emellett, a gép fedélzetére integrálnák az AIM-120 AMRAAM közepes-hatótávolságú rakétát, melyből jelentős mennyiséget is szállíthatna, amolyan „rakéta-kamionként”, az irányítást pedig F-35C-k vagy az E-2000D Hawkeye légtérellenőrzők fedélzetéről végeznék.
A program hivatalos elindítását mind a 4 nagy amerikai haditechnikai gyártó, a Lockheed Martin, a Boeing, a Norhtrop Grumman és a General Atomics is nagy reményekkel várja, hisz jelentős mennyiségű vadászbombázó beszerzése várható, ezekkel kezdenék meg a Super Hornetek leváltását.
—
2017-től kezdődően veheti át első An-140 könnyű szállítógépeit az Orosz Légierő. Az ukrán Antonov repülőgépgyár ekkor kezdi meg a megrendelt An-140S személyszállító és An-140T, rámpával felszerelt teherszállító gépek átadását. A légierő az Antonov mellett az Iljusin gyárral is szerződést kötött hasonló kategóriájú gépek rendszeresítéséről, összesen 60 Il-112V-t rendeltek. Az ukrán és orosz típusok közösen kezdik meg a kiöregedő An-24-esem és An-26-osok leváltását, melyekből kb. 300 példány áll mlg szolgálatban.
Újabb 50 darab Jak-130 kiképzőgépet rendelt az Orosz Légierő. A szerződéskötés időpontja ismeretlen, azonban azt tudni, hogy a gépeket 2016 és 2025 között kell leszállítania az Irkut repülőgépgyárnak. A beszerzés 23 milliárd rubeljébe kerül az orosz adófizetőknek, ez megközelítőleg 705 millió dollár.
—
Újra repülhetnek az Orosz Légierő MiG-31-esei. A repülési tilalom elrendeléséről múlt héten számoltunk be, melyre egy korábbi baleset következtében került sor. Az elfogók a mai napon kezdik meg szárnyalásaikat, a baleset pontos okait továbbra sem hozták nyilvánosságra, annyit tudni hogy hajtóműhiba miatt került sor a gépveszteségre.
—
Új pilóta nélküli helikopter létezéséről számolt be a RIA Novosztyi hírügynökség. A legkönynebb kategóriába eső forgószárnyas a Russian Helicopters terméke, elsődleges üzemeltetői pedig a különleges egységek, hisz a harctér felderítésében hatalmas segítséget nyújthat könnyű légi jármű. A hónapban ez már a második orosz pilóta nélküli gép, melynek létezéséről tudomást szerzünk, korábban az Iskatel könnyű merev szárnyú gép teszteléséről számoltak be.
—
Oroszországban a Mi-8 új verziójának fejlesztésébe kezdtek. A sarkköri üzemelésre specializált variáns erősebb hajtóművet, kiegészítő elektromos generátort, jégtelenítő rendszert, valamint sítalpakat kap, utóbbit a lazább talajokon való leszálláshoz. A forgószárnyas az űriparban használt fűtőrendszerhez hasonlót kap.
—
2013-ban 12 darab Sz-35-el bővült az Orosz Légierő vadászbombázó flottája. A 2009-ben rendelt 48 példány szállítási határideje 2015 vége, jelenleg pedig 22 géppel rendelkeznek. Jövőre további 12, míg 2015-ben 14 példány átadása várható, így teljesítve az igényt. A gépek a távol-keleti Dzemga légibázisra kerülnek.
Közel egy évvel elhalasztották az Orosz Haditengerészet repülőinek kiképzésére szolgáló új központ átadását. A Fekete-tenger partján elterülő Yeisk városa mellett épülő létesítményt csak 2014-ben veheti át a megrendelő, jelentette be az építést végző vállalat szóvivője december 25-én. A tengerészek korábban az ukrajnai Krim félszigeten található hasonló központot használták, mely még a szovjet időkről maradt Ukrajnára. Az oroszok eredetileg ennek felújítását tervezték, de a kialakult nézeteltérések miatt végül saját központ felállítása mellett döntöttek.
Az új helyszín síugrósáncát már júliusban kipróbálták egy Szu-25UTG segítségével, később MiG-29K/Kub-ok és Szu-33-asok is települnek majd a bázisra.
December 19-én Nepál szerződést írt alá az orosz fegyverexporttal foglalkozó Roszoboronexport vállalattal két darab Mi-17V5 szállítóhelikopter megvételéről mintegy 30 millió dollár értékben. A dél-ázsiai ország korábban három darab Mi-8-as helikoptert is vásárolt.
—
Kazahsztán négy darab ex-fehérorosz, nagyjavított Szuhoj Szu-27 vadászrepülőgépet vásárolt egy 27-én kiadott kormányzati közlemény szerint. A szóban forgó gépek a Nyugat-Fehéroroszországban található baranavicsi légibázisról érkeztek a főként kazah MiG-29-eseknek és Szu-24-eseknek otthont adó zsetyigeni bázisra, ahol ünnepélyes keretek között átvették azokat.
—
A kínai haditengerészet átvette negyedik, a keresztségben Csengcsou nevet kapott Type 052C rakétás rombolóját. A 151-es hajótest-számmal illetett, több mint hatezer tonna vízkiszorítású hajót december 27-én adták át ünnepélyes keretek között Csousanban. A Csengcsou a keleti flottához került és így második C verziójú 052-es romboló lett az állományban. Az elvileg tengeri tesztjeiket töltő ötödik és – egyben az utolsó – hatodik Type 052C is várhatóan ehhez a flottához kerül majd az elkövetkezendő egy évben.
Közreműködött: GrGLy