|

A Lockheed segítségével születhetnek újjá az elázott japán vadászok

Az esemény előzménye 2011 márciusában történt, amikor is a Mitsubishi által gyártott vadászok közül 18 darab F-2B verzió lett áldozata a Matsushima bázist elöntő cunaminak. A sós vízben rendesen megfürdetett Sólyom hasonmások mellett az ár erejét jól jelzi, hogy a jelentések alapján minimum egy az irányító toronnyal is összeütközött.

A japán és amerikai szakemberek nem kis feladatot vállaltak magukra, ugyanis az erősen korrozív tengervíz nem használ sem az elektronikának a kábelezésnek, sem a hidraulikus rendszernek. Akkor a védelmi minisztérium a munkálatok bonyolultsága ellenére zöld jelzést adott a felújításnak.

Visszatérve a jelenbe, a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vállalatnak immáron nem egyedül kell megbirkóznia a feladattal, a fejlesztésben is segédkező Lockheed Martin leszállította az első F-2 szárnyszekciójának kormányfelületeit.

Pórul járt Mitsubishi F-2

Pórul járt Mitsubishi F-2 ,

„Nagy megtiszteltetés a számunkra, hogy segíthetjük Japán F-2 vadászrepülőgépeinek teljes műveleti képességének visszaállítását. Az F-2 kormányfelületeinek leszállítása mérföldkőnek számító eredmény, mely megmutatja, hogy kiváltságos helyzetben lévő csapatunk hozzásegíti Japánt a helyreállítási munkálatokban. Megtiszteltetésnek vesszük, hogy partnerségben dolgozhatunk az MHI vállalattal és a kritikus fontosságú alkatrészek biztosításával erősíthetjük a japán légvédelem gerincét” – nyilatkozta Roderick McLean, a Lockheed Martin Integrated Fighter Group elnök-vezérigazgatója.

Ha valaki meglátja a felkelő nap országának jelen vadászrepülőgépét, sok hasonlóságot fedezhet fel a szintén Lockheed termék F-16 családdal (ám annál némileg nagyobb). Az F-2 ugyanis közös japán-amerikai vállalkozás szülötte, amelyben a Mitsubishi fővállalkozóként, a Lockheed Martin alvállalkozóként vett részt. Az 1996-ban indult közös munka gyümölcse 2000-ben érett meg, amikor is leszállították az első gépet a Japán Önvédelmi Légierő számára. Az egyébként teljes mértékben japán elektronikával felszerelt (ezek között érdekesség az aktív fázisvezérelt radar) sárga sólyom kevesebb, mint 100 példányban épült meg. Részletek itt.