|

HTKA Hírhalom 2013. 49. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 49. hét

Hamarosan újabb MiG-21 verzió vonul nyugdíjba Indiában. A Pakisztáni Légierőnek az 1971-es háborúban nagy veszteségeket okozó MiG-21FL két nap múlva teljesíti utolsó nyilvános repülését, a nyugat-bengáli Kalaikunda-ban található légibázison rendezett ceremónia keretében. A deltaszárnyúak MiG-27ML és Szu-30MKI típusok több példányával repülnek majd együtt, „dogboz” formációt alkotva.
Ugyan a MiG-21PFM indiai gyártású verziója még nem játszott jelentős szerepet az 1965-ös háborúban a rendszerbe állított példányok csekély száma miatt, 6 évvel később több légi győzelmet is arattak: a légierő elmondása szerint 4 F-104, két F-6, egy F-86 és egy C-130 került veszteséglistára pakisztáni félről a deltaszárnyúaknak köszönhetően.

Átvette első két S-70i helikopterét a Brunei Királyi Légierő a Brunei Nemzetközi Védelmi Kiállításon. A királyság összesen 12 példányt rendelt a Sikorsky forgószárnyasából, 10 továbbira pedig opciót jelentettek be. A helikoptereket a szállítási feladatok mellett kutatás-mentésre, humanitárius feladatokra és egészségügyi evakuálásra használják majd.

A Brunei Királyi Légierő első S-70i helikoptere | Fotó: Sikorsky

A Brunei Királyi Légierő első S-70i helikoptere | Fotó: Sikorsky ,

A múlt héten több hírről is beszámolhattunk az Eurofighter programmal kapcsolatban, köztük hogy a Cassidian leszállította a típus 400. példányát a Német Légierőnek. A 31+06-os oldalszámú Typhoont december 4-én vehette kézhez a Luftwaffe, a München melletti összeszerelő üzemnél. Az együléses vadászbombázó egyébként a Német Légierő 112. példánya a típusból.

Különleges festést kapott a 400. Typhoon | Fotó: Cassidian

A 400., különleges festést kapott Typhoon éppen német színekben pompázott | Fotó: Cassidian ,

Egy komolyabb mérföldkőről is beszámolhatunk a héten Olvasóinknak, ami az A400M programmal köthető össze. Történt ugyanis, hogy Spanyolországban végrehajtották a típus első légi üzemanyag felvételét, még november végén. A Sevilla-ból felszállt szállítógépnek a Francia Légierő egyik C-160 Transall gépével volt randija, majd a sikeres csatlakozás után megkezdődött az áttöltés is a kisebb kétmotorosból. Az A400M-et repülő Tony Flynn úgy nyilatkozott, hogy a csatlakozás hibamentesen zajlott le, szinte tökéletesen, ellentétbe a néhány évvel korábbi próbálkozásokkal. Akkor a Brit Királyi Légierő azóta már kivont Vickers VC10 tenkerével hajtottak végre száraz csatlakozási teszteket, ám az akkor készült videókból is kiderül, hogy az A400M fel-le mozgott a tanker által keltett turbulenciában. Azóta módosítottak a fly-by-wire rendszer légi-utántöltésért felelős részén, az új D6R-P szoftver pedig sikeresnek tűnik. Flynn azt is elmondta, hogy további tesztek szükségesek ahhoz hogy meggyőződhessenek róla, a rendszer 100%-ban jól működik. Ezekbe 2014 februárjában kívánják bevonni a RAF A330 Voyager utántöltőit, így kibővített sebesség és magassági korlátok között fojtathatják a tesztelést.
Jövőre másféle utántöltési tesztek is kezdődnek, fordított szerepkörrel: az A400M játssza majd az áttöltő szerepét, ehhez a szárnyai alá kap a feladat végrehajtásához szükséges konténert, melyből aztán forgó- és merev szárnyú gépekkel is végeznek csatlakozásokat.

A400M első légi utántöltése | Fotó: Airbus Military

A400M első légi utántöltése | Fotó: Airbus Military ,

Végrehajtotta első repülését a felfegyverzett C-235. A Jordán Királyi Légierő megrendelésére készülő könnyű támadógépet a ATK alakította át feladatnak megfelelően: kapott elektro-optikai felderítőeszközt, lézeres célmegjelölőt, kiterjedt önvédelmi rendszert, szintetikus-apertúra üzemmódú radart, valamint fegyverzetet. Utóbbi egy oldalra néző M230 30 mm-es gépágyúból, valamint szárnyak alatti csomópontokból áll, melyekre a Hellfire különböző változatai és 70 mm-es nem irányítható rakéták szerelhetők. Jordánia két példányt a rendelt a típusból.

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség december 4-én számolt vitte a Kongresszus elé Svájc kérését, mely szerint az FMS (Foreign Military Sales) program keretében a felszerelést, pótalkatrészeket, kiképzési segédletet és logisztikai támogatást vásárolnának F/A-18C/D gépeikhez. A beszerzés költsége 200 millió dollár.
Ugyan ezen a napon Kuvait kéréséről is hallottak a Kongresszus emberei, a közel-keleti ország technikai támogatást, pótalkatrészeket és logisztikai támogatást kér F/A-18C/D Hornetjeihez, 150 millió zöldhasúért.

Kuvaiti F/A-18C Hornet

Kuvaiti F/A-18C Hornet ,