|

Japán állami támogatás katonai repülőgépek exportjához?

Japán tervei között szerepel, hogy a lehetőségekhez mérten minél jobban függetlenítse magát a külhoni beszállítóktól, aminek kapcsán a védelmi K+F támogatása egy lényeges elem. Persze az árcédulák szempontjából nagyon nem mindegy, hogy a kifejlesztett portékát mekkora mennyiségben lehet előállítani. Ha csak a Japán Önvédelmi Haderővel számolunk, mint felvevő piac, akkor bizobny barátságtalan árak adódhatnak ki. Ugyanakkor a nagyobb volumenű termelést lehetővé tevő katonai export nem éppen akadálymentes az érvényben lévő japán törvények értelmében.

A jövőben vélhetően ezen a téren is lesznek – Kínának és (Dél-)Koreának biztosan nem tetsző – változások, ám addig is, rövid távon két olyan termékkel kíván belépni a piacra Japán, amik kapcsán könnyen szavatolható, hogy azokat nem használja a kedves vevő offenzív célokra, ellehetlenítve ezzel az exportot. Konkrétan a még a tesztelési szakaszban álló Kawasaki C-2 katonai teherszállítógép polgári változatáról és a pár éve szolgálatba állt ShinMaywa US-2 amfíbibiáról van szó.

A kettő közül borítékolhatóan a US-2 amfíbia hozhat előbb exportsikert, hiszen egyrészt már gyártásban van, másrészt Tokió jóváhagyásával 2012 óta folynak tárgyalások az Indiai Haditengerészettel a kutató-mentő feladatkörű amfíbia exportjáról.

A ShinMaywa US-2 amfíbia 2007-ben állt szolgálatba. Alapvetően SAR feladatkörben, de tengerészeti járőrgép feladatkör sem idegen tőle, ahogy megoldható a tűzoltó géppé alakítása is. Utóbbi is egy jelentős fegyvertény lehet az exportálása során.

By まも(Mamo) [Creative Commons], via Wikimedia Commons

A Reuters értesülései szerint több japán illetékes is úgy nyilatkozott, hogy a japán katonai gépek polgári változatainak exportja kapcsán egy igen valószínűsíthető lehetőség, hogy igény esetén az állami tulajdonú Japán Nemzetközi Együttműködési Bank (Japan Bank for International Cooperation) nyújtana nagyon alacsony kamatú (~1%) pénzügyi segítséget a vevőknek 1-1 exportüzlet tető alá hozásához.

A két érintett vállalat típusaik exportpotenciálja kapcsán igen rózsásan látja a dolgokat, hiszen a ShinMaywa számításai szerint globális szinten nagyjából 100 amfíbia beszerzése kapcsán léphet ringbe, míg a Kawasaki számításai alapján 300 gépért folyó meccset vázol fel nagyjából az elkövetkező évtizedre. A ShinMaywa amfíbiájából eddig mindösszesen 4 épült meg, a Kawasaki C-2-re pedig 40 darabos állami megrendelés van.

Jó kis bemutató videó a US-2 képességeiről