Érdekes mondatot lehet felfedezni a DefenseNews török F-35-rendelésről szóló cikkében, miszerint a típus képes távolról vezérelt repülőgépként is működni.
Az amerikai lap a török F-35-ösökkel foglalkozó cikkében leírja, hogy a F-4E Phantom II és Block 30-as F-16 Fighting Falcon típusú vadászbombázók leváltására beszerzendő 100 darab F-35 Lightning II mellé Törökország meg akarta szerezni az ötödik generációs típus forráskódjait, többek között a gép távoli vezérlését lehetővé tevő rendszerek kódjait. (Természetesen, ahogy Izrael sem, úgy a török fél sem kaphatta meg a kódokat.)
Hogy ez a kijelentés meglepő-e vagy sem, azt mindenki döntse el maga, annyi azonban biztos, hogy az idei kecskeméti repülőnapon a Saab jóvoltából lehetőségem nyílt hosszasan beszélgetni több szakemberükkel is, akkor kifejetették, hogy már most sem megvalósíthatatlan a hírekben szereplő „pilóta nélküli Gripen” gondolata, hiszen a digitális vezérlőrendszerrel (fly-by-wire) és műholdas adatkommunikációs eszközzel ellátott repülőeszközt nem ördöngősség pilóta nélküli eszközzé varázsolni (mondjuk ezt már az akkori hír befejezésében is levontuk konklúzióként), és akár a jelenlegi gépeket is át lehetne alakítani (lásd QF-16-os célgép).
Erre alapozva nem zárható ki, hogy a meglehetősen komplex F-35-ös alapból képes lenne erre (még a jelenlegi típusoknál is megoldható, hát még egy ötödik generációs esetében…), ráadásul még a 4 és 4+ típusok esetében sem tudunk a fedélzetükön lévő összes berendezésekről és azok pontos tudásáról, a Lightning II esetében pedig ez hatványozottan igaz.
—
Az „opcionálisan pilóta nélküli” repülőgépek fogalma nem újdonság, a hatodik generációs gépekkel kapcsolatban már volt szó erről.