HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Hamarosan vízre bocsátják a Mistral-osztály első orosz képviselőjét, azaz a Valdivostok helikopterhordozót. Az Interfax hírügynökség beszámolója szerint erre október 15-én kerül sor, miután befejezték az összeszerelését a St. Nazaire melletti hajógyárban.
Oroszország 2014-ben már a hajó fedélzetére szánt helikopterek beszerzését is le szeretné tudni, erről bővebben itt olvashattok.
Két C-130 Herculessel bővült az Afgán Légierő szállítókapacitása múlt hét szerdán. Az amerikai gépeket a légierő kabuli bázisán rendezett ceremónia keretében vették át a leszállítótól. A megérkezésükkel 16 kisebb, olaszországi származású repülőgépet váltanak le, melyek karbantartási problémák miatt már egy ideje a földön állnak. Az év végéig további két C-130-ast vehet át az Afgán Légierő.
—
Hamarosan újabb államok kezdhetnek bele az Alenia Aermacchi legsikeresebb szállítógépének üzemeltetésébe. A cég közel áll a Csád által rendelt első C-27J összeszerelésének befejeztéhez, már csak a Rolls-Royce AE2100-as hajtóművek beépítése van hátra egy két avionikai elem installációja mellett. A decemberre tervezett átadás előtt természetesen még a várnak a gépre a szokásos földi és légi tesztek. Mindeközben a második példány törzse hamarosan megérkezik a nápolyi összeszerelő üzembe, így ezt is átvehetik a jövő év első felében. A csádi pilóták és műszakiak kiképzése már megkezdődött, az állam az első Afrikában mely rendszeresíti az olasz sikertípust.
A világ egy távoli pontján, Ausztráliában is izgatottan várják a C-27J megérkezését. Az Alenia jelenleg az első kengurus példány földi üzemanyag ellátási tesztjeinél tart, és október végén már a légi próbákat is megkezdenék. A kontinensnyi méretű szigetállam 2014 elején venné át a gépet. Két további példány már a végszerelés fázisában tart, míg 4 törzsét már gyártják Capodichino-ban. Ausztrália összesen 10 Spartant rendelt 2012 májusában, a DHC-4 Caribou típus leváltására.
—
Az Izraeli Légierő modernizálja AH-64A Apache forgószárnyasait. A harci helikopterek elektronikáját érinti az átalakítás, a teljes vezetékrendszert lecserélik a gépekben, valamint egy-két fő számítógépet is. Emellett új tárolórekeszt hoznak létre a gép törzsében, hisz az eddig használt hely már zsúfoltig van az avionikai rendszerekkel, így az újabbak számára is helyet kell biztosítani. Az Izraeli Légierő mind a 26 „A” verziójú Apache-át hasonló módon modernizálja.
—
Elkészült az első izraeli megrendelésre gyártott F124 sugárhajtómű. A Honeywell erőforrása a közel-keleti állam új M-346 Master, vagy helyi nevén Lavi kiképzőgépeibe kerül, melyből 30 példányt rendeltek az Alernia Aecmacchi-tól. Ehhez dukál a 68 F124-GA-200-as hajtómű, 735 millió dollárért cserébe. A Honeywell 2015 novemberéig kapott időt ezek leszállítására, míg az első izraeli M-346 Lavi 2014 júliusában kerülhet az országba.
Az F124/125 hajtóműcsaládról annyit érdemes tudni, hogy a típus az M-346 Master mellett a cseh L-159 Alca és a tajvani F-CK-1 Ching Kuo (utóbbinál az utánégetős változat) meghajtásáról gondoskodik, repült óráinak száma pedig már átlépte a 700 000-t.
2013 nem az izraeli UAV-k éve, hisz az idén eddig elvesztett két gép mellé a múlt héten egy harmadik is a Földközi-tengerbe zuhant. A pilóta nélküli repülőgép október 8-án, kedden csapódott vízbe a közép-izraeli Palmahim tengerparttól mindössze 2 kilométerre. A gép típusa és a baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.
—
Folytathatják repüléseiket a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők P-1-es járőrgépei. A Kawasaki Heavy Industries égisze alatt futó program nem épp problémamentességéről ismert, hisz az első példányok átadására egy éves késéssel került sor (ami a mai világban nem is számít soknak), ám két hónappal később az egyik gép személyzete már le is tesztelhette vészhelyzeti megoldó képességét, miután egy gyakorlórepülésen leállt az egyik gép mind a négy hajtóműve. A típus repüléseit az eset után le is állították, és egészen mostanáig az 5 példányos flotta a földön töltötte napjait. A szeptember 27-én nyilvánosságra hozott fejlemény szerint az eseményt az üzemanyag továbbító rendszer hibája okozta, melyet mind az 5 példányon módosítanak, ezt követően még októberben ismét megkezdhetik a repüléseket.
Az említett balesetre egyébként május 13-án került sor a Csendes-óceán felett. A repülési tervben az szerepelt, hogy 10 000 méterre emelkedést követően enyhe zuhanórepülésbe viszik a gépet hogy így ellenőrizzék a figyelmeztető rendszerek stabil működését. A probléma ekkor következett be, miután az üzemanyag ellátás megszűnt és mind a 4 hajtómű bemondta az unalmast. A gépet szerencsére sikerült lehozniuk a pilótáknak, így személyi sérülés nem következett be.
Sikeres lövészetet hajtottak végre az első brazil fejlesztésű lézeres irányítású bombával. A BAFG 230 mögött négy évnyi fejlesztés áll, az irányítórendszert az amerikai 227 kg-os Mk-82 bombára szerelték fel. Összesen 9 fegyvert oldottak a légierő AMX A-1 csapásmérő gépeiről, közülük 6 irányítás nélkül zuhant, míg 3 oldása után már célra-vezetés is történt. Az október 3-i teszteket sikeresnek könyvelte el a légierő és a fejlesztő cég.
—
Az Amerikai Kormány problémái miatt a Lockheed Martin 3000 alkalmazottjának ideiglenes elbocsátására kényszerülhet. Ez elsősorban azokra a munkavállalókra vonatkozik akik a kormányzati létesítményekben dolgoznak, melyek most zárva tartanak.
—
Még mindig nem született szerződés India és a Dassault Aviation között az MMRCA tendert megynyerő Rafale ügyében, pedig az Indiai Légierőnek égető szüksége lenne az új vadászbombázókra. Hogy hatásos elrettentő erőt tartson fenn Kínával és Pakisztánnal szemben, az Indiai Légierőnek 42 vadász századdal kéne rendelkeznie, azonban ez a szám jelenleg 32, mindegyik században 16-18 géppel. Ezen mennyiség jelentős részét teszik ki a régi MiG-21-esek és a MiG-27-esek, a „kályhacsőből” például még mindig 260 példány van szolgálatban. A helyzetet tovább rontja a kimagaslóan rossz repülési statisztikájuk, évről-évre akár egy tucattal kevesebb bevethető géppel számolhat csak az IAF vezetősége. Mindezek ellenére az MMRCA eddig is lassú lefolyása miatt arra kényszerülnek, hogy a 110 modernizált MiG-21 Bison vadászgépeket egészen 2025-ig üzemben tartsák, hogy ne csökkenjen drasztikusan az vadász állomány. Addigra várhatóan üzembe áll mind a 12 milliárd dollárért beszerzett 272 Szu-30MKI, mind a 20 milliárdba kerülő 126 Rafale, és a T-50 PAK FA alapjain kifejlesztett FGFA is bevethető (vagy ahhoz közeli) állapotban lesz majd.
Az Új-Zélandi Haditengerészet az MBDA Sea Ceptor légvédelmi rendszert választotta ANZAC fregattjainak modernizálásához. Az október 4-én aláírt megállapodás szerint a közepes hatótávolságú (25 km) légvédelmi rendszerrel szerelik fel a Te Kaha és Te Mana fregattokat, így biztosítva azokat a közelbe merészkedő ellenséges célú repülőgépek és manőverező robotrepülőgépekkel szemben. A szerződés értékét nem hozták nyilvánosságra.