|

Repült az első modernizált indiai Mirage

A Dassault Aviation bejelentette, hogy végrehajtotta első repülését az Indiai Légierő számára korszerűsített első Mirage 2000-es.

Október 5-én a Dassault munkatársai végrehajtották az első tesztrepülést az India számára modernizált első Mirage 2000-5 Mk.2 vadászbombázóval. A Franciaország déli partvidékén található Istres légibázisról felszálló harci géppel a repülés során semmilyen probléma nem adódott, így a teszt sikeresnek bizonyult. Azok számára, akiknek nem lenne egészen világos, mit is keresnek indiai Mirage 2000-esek Franciaországban, emlékeztetőül felmelegítenénk a témát: Új-Delhi körülbelül 3 és fél év hezitálás után, 2011 nyarán írt alá szerződést a Dassault és a Thales vállalatokkal 51 darab Mirage 2000H repülőgépének 2000-5 Mk.2 szintre való modernizációjáról és élettartam-hosszabbításáról, mely programot – az első két gép megérkezésével – még az év decemberében elkezdték, mostanra pedig már látható eredményt is produkált.

Fotó: IAF

Mirage 2000 Mk2 első felszállása | Fotó: IAF ,

Az indiai Mirage-flotta jövője sokáig bizonytalannak látszott: egy időben még a típus teljes kivonása is szóba került. Szép lassan azonban kirajzolódott, hogy a 2000-esnek még sokáig komoly szerepet szánnak az Indiai Légierő kötelékében, amit a most zajló, nagyjából 2,4 milliárd dollárba kerülő projekt mellett egy tetemes mennyiségű fegyverbeszerzéssel is alátámasztottak. Az utóbbi időben egyébként a darabszámban is beállt némi változás: 51 helyett már csak 49 indiai Mirage újul meg (kettő lezuhant), amikből négy helyett mindössze kettőn végzik el a munkálatokat Franciaországban. A többi 47 értelemszerűen marad otthon, ahol a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) veszi őket kezelésbe Bengaluruban. Ehhez már elkezdték a felkészülést, a szükséges műszaki kapacitás kiépítése mellett 22 mérnökük kíséri figyelemmel a Franciaországban folyó munkálatokat.

Az október 5-i repüléssel a program komoly lépést tett a sikeresség felé, bár még rengeteg munka van hátra. A Dassault és a Thales ugyanis csak a kezdeti műveleti képesség (IOC – Initial Operational Capability) eléréséhez szükséges szint eléréséig felelős a két, általuk modernizált Mirage-ért, a teljes műveleti képességet (FOC – Final Operational Clearance) már teljes mértékben a HAL közreműködésével kell kialakítania az India Légierőnek. Sőt, a maradék 47 gép esetében – bár a franciák bizonyos szintig felügyelik majd a munkafolyamatot – már az IOC-szintet is a HAL fogja biztosítani, tehát nem lesz könnyű dolga az indiai cégnek – nem véletlen, hogy a projekt lefutási idejét legalább 5-6 évben mérik.

A megújult és megfiatalított Mirage 2000-5 Mk.2-esek még további 20-25 évnyi szolgálati időt kapnak, képességeik pedig jelentősen bővülnek a Thales RDY lokátor, a sisakkijelző-rendszer és az ehhez szükséges, modernizált pilótafülke, valamint az új elektronikai hadviselési, adatátviteli és kommunikációs rendszerek által, valamint annak az 500 darab MBDA Mica rakétának köszönhetően, melyet 2012 januárjában rendeltek 1.3 milliárd dollár értékben.