HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Dassault Aviatoion, valamint a Thales szerződést kötöttek a Francia Védelmi Minisztériummal az Atlantic 2 tengerészeti járőrgépek modernizációjáról. A megegyezésre a Thales megalapításának 50. évfordulójára renezett ceremónián került sor, az állam részéről a védelmi miniszter, Jean-Yves Le Drian írta alá a papírt, a DGA (Directorate General of Armaments), a Dassault, a Thales, valamint további intézmények képviselőinek társaságában. A modernizálás az elektronika átalakítását célozza: fejlettebb rendszereket integrálnak a gépek fedélzetére, köztük új-generációs felderítő szenzorokat. Ezekkel akár 2030-ig is szolgálatban maradhatnak, mely így hosszútávra biztosítja a francia felségvizek védelmét. A program költségeit nem hozták nyilvánosságra.
—
Ugyan Oroszország a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején lemaradt a pilóta nélküli repülőeszközök fejlesztésében, most gőzerővel dolgoznak a hátrány ledolgozásán. Mihail Pogoszjan, az UAC (United Aircraft Corporation) elnöke egy új fejlesztésről számolt be a napokban, mely szerint a Szuhoj vállalat egy, a 20 tonnás kategóriába eső UAV tervezésén dolgozik. A típus alapjául a cég jelenlegi legfontosabb programjának gyermeke, a T-50 PAK FA szolgál, a bemutatására várhatóan 2018-ban kerül sor. A program még csak a megvalósíthatósági vizsgálat szakaszában jár, és az elnök az ütemezésről sem árult el többet.
A Szuhoj mellett a Sokol gyár is egy új UAV fejlesztésén dolgozik, melyről a RIA Novosztyi hírügynökség egy ismeretlen forrása számolt be. Ez a típus az 5 tonnás kategóriába esik, a tervek szerint pedig az első példány 2015-16-ban kezdheti meg a berepülést.
Amerikai diplomaták a héten Tokióba látogattak, hogy új fegyverrendszerek Japánba történő telepítéséről tárgyaljanak. A felek meg is egyeztek kettő-három RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítőgép áttelepítésében, melyek így az első amerikai számítógép vezette repülőeszközök lesznek a szigetországban. A tárgyalások azonban tovább folytatódnak, az Egyesült Államok ugyanis szeretne a jövőben F-35-ösöket és egy ballisztikus rakéták felderítésére szolgáló radart is Japánba telepíteni.
A lassan rétestészta hosszúságúra nyújtott Dél-Koreai F-X III tender újabb pontjához ért. A nyáron már úgy tűnt, hogy a beszerzés biztos vesztese a Lockheed Martin és az F-35 Lightning II, majd ezt tovább erősítették a Boeing győzelméről szóló pletykák. A fordulópont ezután szeptember 24-én következett, mikor is az eredményhirdetés nem a Boeing reményei szerint alakult – a típust kevésnek találták a koreai igényekhez, ezért a vezetők a tender újraindítása mellett döntöttek. Az új beszerzés egyértelmű favoritja az egyetlen 5. generációs pályázó, az F-35 Lightning II, ennek ellenére az Eurofighter konzorcium is új ajánlatot tett. Az EADS vezérigazgatója, Tom Enders azzal magyarázta a döntést, hogy az F-15-nél évtizedekkel újabb az ő fejlesztésük, az F-35 pedig még messze van a bevethetőség kezdetétől. Tovább javíthatja az európaiak esélyét a nemrég lezuhant F-5 esete, mely bizonyítja az F-4 és F-5 géppark minél sietősebb lecserélésének szükségességét.
—
Október 3-án átadta az Indonéziai Haditengerészet első CN-235 MPA (Maritime Patrol Aircraft) tengerészeti felderítőgépet a PT Air Indonesia vállalat. A helyi Védelmi Minisztérium 3 példányt rendelt a típusból 2009 decemberében, melyeket a PT Air Indonesia vállalat szerel össze.
—
Jelentős eseményt ünnepelhetett a Brit Királyi Légierő AW101 Merlin közössége, miután befejeződött a típus 10 éve tartó külföldi szerepvállalása. Az első Merlineket 2001-ben kapta meg a RAF, ezután egy intenzív, két éves kiképzési programba kezdtek. 2003 március 31-én érték el kezdeti műveleti képességüket, majd pár nappal később sor került az első kitelepülésükre, Boszniába. A volt jugoszláv államban 2004 végéig „vendégeskedtek”, ám 2005 márciusában már ismét külföldre készültek, ezúttal Irakba. A közel-keleti kiruccanás egészen 2009 késő nyaráig tartott – természetesen az évek alatt cserélték a személyzetet és a gépeket is -, majd hazatérés után nekiláttak egy új kontingens felállításához, melyet hamarosan Afganisztánba küldtek. A Hellmand tartományban állomásoztatott forgószárnyasok 18 000 órát repültek a szövetségesek támogatása céljából, 7900 tonna szállítmányt valamint 130 000 embert reptettek rendeltetési helyükre. A kontingens idén májusban tért haza, ám ezután sem pihenhetnek meg, hisz ők kapták feladatul a Királyi Haditengerészet repülőinek kiképzését a Merlinre, melyet 2016-tól kezdődően vehetnek át.
A kínai fejlesztésű J-10 vadászbombázó elődeivel ellentétben eddig nem talált külföldi megrendelőre, pedig árban (és már minőségben is) felveheti a versenyt nyugati társaival. Az export útjában azonban nem technikai okok állnak, sokkal inkább a politika szól bele a fejlett elektronika eladásába, számolt be róla az állami tulajdonú China National Aero-Technology Import & Export Corporation vezérigazgatója, Ma Zhiping. A félreértések elkerülése végett azt is tisztázta, hogy idáig Pakisztán sem kaphatott egyetlen példányt sem a típusból, hiába szóltak már az előző évtized végén arról a hírek, hogy az Pakisztáni Légierő 36 példányt rendelt a típusból a J-17-esek kiegészítéseként. A J-10-ért több potenciális megrendelő is jelentkezett már, főleg Afrikából és Latin-Amerikából, ám a fejlesztő Chengdu még mindig az export engedélyekre vár.
—
Egy korábbi szerződést érintő módosítást kapott a Lockheed Martin, mely további 3 405 427 661 zöldhasúval gazdagítja a vállalat bankszámláját. A módosítás az F-35 7. alacsony gyártási ütemű szériáját (Low Rate Initial Production Lot VII – LRIP) érinti, mely így magában tartalmazza 19 F-35A gyártását az USAF részére, 6 F-35B-t a tengerészgyalogosoknak, 4 F-35C-t a tengerészetnek, két hagyományosan fel és leszálló variáns leszállítását Norvégiának és hármat Olaszországnak, valamint 1 F-35B-t Nagy Britanniának.
A 7. széria mellett a 6.-on is módosított a megrendelő, 742 657 068 dollárért cserébe két F-35A-t gyártanak Ausztráliának és hármat Olaszországnak.
—
Indonézia jelentős terveket szőtt a jövőre nézve, melyek szerint a légierő vadász századainak a számát 2024-re 8-ra kell emelni. Minderről az Indonéz Légierő vezérkari főnöke, Ida Bagus Putu Dunia számolt be szeptember 25-én szerdán, az újonnan érkezett 6 Szu-30MK2 átvételi ceremóniáján. A vadász századok 16 Szuhojjal állnak majd fel, ez így minimum 122 korszerű vadászbombázót jelent, ami nem is olyan nagy mennyiség figyelembe véve az ország földrajzi kiterjedését.
A svájci-német tulajdonban lévő RUAG Aviation 40 példányos Do 228 NG megrendelésre számít Indiából, az állami tulajdonú Hindustan Aeronautics Limited (HAL) részéről. A HAL korábban már gyártotta a típus régebbi verzióját, ám az még a 80-as évek technológiáit tartalmazta, és az anyacég szerint Indiában szükség van a vérfrissítésre.
—