|

Durvul az A-10 kivonásának ügye

Bő egy hete írtunk róla, hogy szárnycsere ide, 2028-ig biztosan gazdaságos üzemeltetés oda, a pénzügyi fűnyírózás miatt az USAF erősen fontolgatja az A-10 géppark teljes kivonását. Mindezt persze így kerek-perec nem nyilatkoztatták (még) ki, de többek között a légierő vezérkari főnökének, Mark A. Welsh tábornoknak a közelmúltbeli nyilatkozatai azt sugallják, hogy a Varacskosdisznók felett bizony ott lebeg a hentesbárd.

A Légi Nemzeti Gárda és a tartalékos komponens, ezen keresztül pedig több tagállam által erősen ellenzett felvetés úgy tűnik azóta politikai vonalon rohamosan dagadó, aknamezőre hasonlító üggyé kezd válni. A közelmúlt fejleménye, hogy a Szenátusnak a haderőt, azon belül a védelmi minisztériumot is felügyelő bizottságának (Senate Committee on Armed Services) egyik tagja, konkrétabban a haderő készenléti vonaláért felelős albizottságának a republikánus oldali vezető tisztségét betöltő tagja, Kelly Ayotte szenátor asszony (New Hampshire) „beintett” a Fehér Háznak és egészen addig blokkolja a Légierő új, ezen pozíció létrejötte óta második női miniszterének, Deborah Lee James-nek a beiktatását, míg az A-10 körül kibontakozott kérdésekre nem érkeznek hivatalos válaszok.

A szenátor asszony (akinek férje korábban amúgy A-10 pilóta volt) egyik munkatársa ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy Ayotte arra akar választ kapni, hogy utód gép hiányában a légierő miért is akar megszabadulni ezen egyedi csatarepülőtől. Célja ugyanakkor nem az, hogy a típus kivonását megakadályozza, hanem az, hogy biztosítottnak lássa, hogy a kivonás nem jár képességvesztéssel, illetve nincs negatív kihatással a haderő készenléti szintjére.

A Légierő következő miniszterének címzettekben a szenátor asszony úgy nyilatkozott, hogy aggasztja, hogy egy korábbi személyes tárgyalásuk során a most pedzegetett kivonással ellentétesen egyöntetűen az volt mindkettejük álláspontja, hogy az A-10 egy nagyon fontos platform a haderő szempontjából.

Az 1993-1998 között a nemzeti gárda és a tartalékos erők ügyeiért felelős helyettes védelmi miniszter pozíciót betöltő, a Légierő leendő miniszter aszonya, ezzel kapcsolatban a hivatalos nótát reagálta, miszerint még nincs végleges döntés az A-10 ügyében.

Az A-10 elbúcsúztatása mellett érvelők egyrészt azt hozzák fel a döntés mellett, hogy a Varacskosdisznók nyújtotta képesség más típusokkal is megvalósítható, másrészt a gépek szerepe jelentősen csökkenni fog, most hogy Washington fókusza a Csendes-óceáni régióra kerül áthelyezésre.

A Légierőn belül a Légiharc Parancsnokság feje, Mike Hostage tábornok úgy nyilatkozott, hogy bár nem akarja elveszteni a típust a lépés ettől még sajnos logikus lenne a jelenlegi pénzügyi helyzetben.

„Egy optimális világban 1 000 A-10-esem lehetne.” – nyilatkozta Hostage tábornok még a múlt heti légierős konferencián, gyorsan hozzátéve, hogy a most meglévőt sem engedhetik meg maguknak, és abban sem biztos, hogy a flotta mondjuk befelezése elegendő összeget szabadítana fel. Álláspontja szerint inkább elvesztené az egész flottát és nagyot spórolna a kapcsolódó infrastruktúrán.

Ebben persze nincs új, ez az USAF jelenlegi hivatalos álláspontja: ugyan még nincs döntés, de pénzügyileg az egyfeladatú gépek teljes szanálása lenne érdemes.