|

Típuskivonáson gondolkozik az USAF?

No, azért nem eszik olyan forrón a kását, de az tény, hogy az igen jelentős költségvetési megszorítások miatt az Egyesült Államok légiereje a költségvetési keretekkel birkózva számos lehetőséget mérlegel, amik között a hírek szerint megtalálható teljes típuskivonás is.

A légierő vezérkari főnöke a közelmúltban úgy nyilatkozott az Air Force Times-nak, hogy igazán nagy megtakarítást teljes típuskivonással lehet elérni, hiszen a logisztikai vonal leírása miatt ilyen esetben sokkal nagyobb összegeket lehet megspórolni, mintha csak a darabszámot redukálnák.

Természetesen megkapta a kérdést, hogy a légierő kevésbé szeretett madárkájára, az A-10-re kell-e gondolni ezen nyilatkozat hallatán. Mark A. Welsh tábornok válasza nem meglepő módon kitérő volt, elmondása szerint minden platformot megvizsgálnak és eldöntik adott esetben mi lenne az ideális megoldás.

Mielőtt azonban ezen nyilatkozat hatására a Varacskosdisznó végzetén kezdenénk el rugózni nem árt gyorsan megjegyezni, hogy a 283 gépesre csökkentett A-10 géppark koránt sincs annyira mostohagyerekként kezelve, a jelenleg futó, anyagilag biztosított, a pénzügyi fűnyírózás (sequestration) által csak csekély mértékben érintett programok mellett elég valószínűtlen a típus nyugdíjazása. Gondolni kell itt például a 2014-2016-os költségvetési években finanszírozott szárnycserékre, melynek keretén belül jelenleg 154 darab új, az eredeti változathoz képest javított mutatókkal bíró szárnyra van pénzügyi keret, de a későbbiekben várható a géppark fennmaradó részén is ezen beavatkozás végrehajtása. (Korábbi számítások szerint a szárnyak javítgatása helyett teljes cseréjükkel 1,3 milliárd dollár spórolható meg a korábbiak alapján 2028-ig hadrendben tartandó típus esetében.)

Már új szárnyakkal pózoló A-10-es. | Fotó: Boeing

Már új szárnyakkal pózoló A-10-es. | Fotó: Boeing ,

Az elvi síkon felmerült típus kivonás(ok) persze beindították a spekulációs gépezetet. Ezek egyik terméke azon semennyire sem hivatalos info, miszerint ha az USAF ezúttal végleg leszámolna a híres/hírhedt röfivel, akkor a hadsereg átvenné a modernizált csatarepülőgépeket.

A teljes kép érdekében afölött azért persze nem kell elsiklani, hogy a légierő részéről már korábban, a jelenleginél sokkal kedvezőbb pénzügyi körülmények közepette is voltak próbálkozások az A-10 géppark erős nyirbálására, ám ezek ezidáig mindig heves ellenállást váltottak ki a törvényhozás gépezetén belül.

Sötét fellegek Spangdahlem felett - végleg elhagyták a bázist az A-10-esek

Sötét fellegek Spangdahlem felett – végleg elhagyták a bázist az A-10-esek ,

A költségvetési kényszerpályán mozgó légierő lehetséges lépéseit taglaló friss híranyagokban az A-10 mellett felmerült a KC-10 szanálása is, – ami szerény véleményünk szerint elképzelhetetlen amúgy – illetve az F-15C géppark méretének csökkentése.

A fentiek mind meglehetősen bizonytalan, hivatalos vonalról is csak ködösítetten pedzegetett lehetőségek – ellentétben a jelenleg pengeélen táncoló kutató-mentő helikopter flotta megújítását célzó Combat Rescue Helicopter tenderrel. A 2015-ös költségvetési évre a többi haderőnemhez hasonlóan 2 költségvetési tervvel készül az USAF. Ezek egyikében kihúzásra kerülne az egyedül a Sikorsky által megpályázott, cirka 7 milliárd dolláros beszerzés. De van egy másik változat is… Ez utóbbi jelenleg úgy faragják, hogy abból indulnak ki, hogy a Pentagon a fűnyíró elvű költségvetési megszorítások által előírt keretnél 52 milliárd dollárral többet tud kiharcolni a 2014-es költségvetési évre. Jelen állás szerint ez utóbbi esetében nem kerülne törlésre a korábban igen nagy prioritásúként kezelt program.

HH-60G Pawe Hawk - váltótípusa egy újabb Sikorsky-forgószárnyas lesz? | Forrás: Wikimédia Commons

HH-60G Pawe Hawk | Forrás: Wikimédia Commons ,

Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy az a felállás, hogy a már ténylegesen futó F-35 és a KC-46A programok élvezik az abszolút prioritást, amik miatt még akár egy korábban szintén nagy horderejű tender is beáldozható. Persze az utolsó szó a törvényhozásé lesz, koránt sem lefutott körökről van itt még szó…