|

HTKA Hírhalom 2013. 36. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 36. hét

Két hete írtunk arról az esetről, melyben egy tengerbe zuhant F-16-os miatt az Amerikai Haditengerészet 2. baleseti búvár csoportjának kellett megtisztítania a tenger fenekét. Augusztus utolsó hetén ismét szükség volt hasonló beavatkozásra, ám ezúttal a világ átellenes pontján, Ausztráliától északra, a Nagy-korallzátony területén. A gubancot ezúttal 4 GBU-12 lézeres vezérlésű bomba gyakorló változata okozta, melyeket az Amerikai Tengerészgyalogság két AV-8B Harrier II gépe dobott a tengerbe az ausztrálokkal tartott közös hadgyakorlat során, miután két civil csónak tévedt a hadi játékok területére. A 4 bombát a haditengerészet HMAS Gascoyne felszíni egysége találta meg szonár segítségével, majd ezután léptek főszerepbe a búvárok – közös amerikai-ausztrál csapat hozta felszínre a nem éppen megfelelő helyre dobott gyakorló-fegyvereket. További két BDU-45 betontöltésű bombát is a tengerbe oldottak a vadászbombázók, ám ezeket a búvárok nem hozták a felszínre a bonyolult merülési körülmények miatt. Arról nem ejtettek szót, hogy a korallokban mekkora kár keletkezett.

A kiemelés pillanatai | Fotó: US Navy

A kiemelés pillanatai | Fotó: US Navy ,

Dániában, úgy tűnik egy különleges tényező fog dönteni az F-16-osok váltótípusáról. A dán kormány 2015 közepéig szeretné kiválasztani az új vadászbombázót, melyről minden valószínűség szerint a munkahelyteremtés mértéke dönt majd. Minderről a frissen kiválasztott dán védelmi miniszter, Nicolai Wammen számolt be augusztus 9-én. A kormány szeretné oly módon kihasználni a beszerzést, hogy az minél több munkahelyet teremtsen, ezzel kisegítve a gazdasági válság által megtépázott dán gazdaságot. A négy pályázó továbbra is változatlan, a Boeing az F/A-18E/F Szuper Hornettel, a Lockheed Martin az F-35A Lightning II-vel, az Eurofighter Konzorcium a Typhoon-nal, míg a Saab a JAS-39 Gripen-DK NG-el szeretné megszerezni a sikert.

Az Izraeli Légierő légi utántöltő gépek beszerzését tervezi. A legolcsóbb megoldást választották, használt, az USAF állományából már kivont KC-135 Stratotanker gépeket állítanának szolgálatba, erre kaptak is ajánlatot az államokból. Azonban az izraeli vezetés elégedetlen az utóbbival, hiszen abban a TF-33-PW-102 erőforrásokkal felszerelt KC-135E szerepel, a közel-keleti állam pedig a modernebb és kisebb fogyasztású CFM56 hajtóművű KC-135R gépeket szeretne. A washingtoni ajánlat mindössze 3 KC-135E-re szól, 200 millió dolláros áron, azonban Izrael csak kizárólag „R” verziójú gépeket állítana szolgálatba, azokból viszont 12 példányt. Ebből 2 gép szolgálna VIP szállításokra.

Israeli AF KC-707 Refueling F-15s

Nagy Britannia és Norvégia annak a módját keresi, hogy hogyan tudnák bővíteni együttműködésüket az F-35 jövőbeli üzemeltetése során. 60 év után ez az első eset, hogy a két állam hasonló géptípust üzemeltet majd, ez pedig új lehetőségeket nyit meg az együttműködés terén. Az ötlet egy Londoni védelmi megbeszélésen ötlött fel, konkrétan közös karbantartási rendszer felállításáról, valamint a pilóták és a műszakiak közös képzéséről lenne szó. Mindkét állam 48 példány beszerzését tervezi, a különbség csupán a változatban jelenik meg: Norvégia a hagyományosan fel és leszálló F-35A példányait állítja szolgálatba, míg Nagy-Britanniában hosszú viták után a rövid nekifutással fel-, és függőlegesen leszálló F-35B-re esett a választás. Utóbbi első harcra kész gépei 2018-ban fognak megérkezni a Marham légibázisra, míg a Norvég Légierő 2017-ben reptetheti először újdonsült típusát hazai felszállópályáról. Előtte természetesen mindkét állam pilótái és műszakijai alapos kiképzést kapnak az Amerikai Egyesült Államokban.

Hivatalosan is szolgálatba állította C-17 Globemater III típust az Indiai Légierő. Az eseményre ceremóniát rendeztek a szállítógép hely támaszpontján, a Hindan légibázison, melyen részt vett a védelmi miniszter AK Antony, a légierő vezérkari főnöke, Marshal NAK Browne, valamint az Egyesült Államok indiai nagykövete, Nancy Powell. A légierő idáig 3 példányt vett át (1., 2., 3.) a „Big Mac” néven csúfolt típusból, év végéig pedig további 2 darabot kapnak, a fennmaradó 5 gépet pedig jövőre szállítja le a Boeing.

A Boeing augusztus 21-én befejezte a KC-46 kritikus tervezési részeinek felülvizsgálatát (CDR – critical design review). A munkát 10 hónapja kezdték meg együtt az USAF szakembereivel, és egy hónappal a tervezett határidő – szeptember 24. – előtt végeztek. Ha továbbra is minden a tervek szerint halad az első KC-46A várhatóan 2015 elején végezheti el szűzfelszállását.

Megkapta a megrendelést az F135 hajtómű hatodik szériájának legyártására a Pratt & Whitney. Az alacsony ütemű sorozatgyártás már jó ideje folyik, a most megrendelt széria 38 erőforrás legyártását irányozza elő. A sorozatgyártás felfuttatásával az árak is egyre csökkennek, a 6. széria hagyományos erőforrásai 2,5 százalékkal alacsonyabb árazásúak, míg a 6 függőleges leszálláshoz szükséges verzió 9,6 százalékkal kóstál kevesebbet a korábbi szériánál. A Pratt & Whitney ezidági 107 hajtóművet készített a sorozatgyártás beindítása óta, a 6. széria gyártása az év harmadik negyedében kezdődik.

Pratt & Whitney F135

Pratt & Whitney F135 ,

Új szenzorokkal szerelik fel a Dán Királyi Légierő AW101 Merlin helikoptereit, legalábbis egy részüket. Az L-3 Wescam cégtől rendeltek meg 8 MX-15 kamerarendszert, további ismeretlen mennyiség szállításáról pedig opciósan szól a szerződés. A rendszer forgatható kupolában tartalmaz nappali és éjjel kamerákat, a szállításnak pedig 2014-es határidejében egyeztek meg a felek. A szenzorokat a helikoptert gyártó AgustaWestland integrálja a forgószárnyasok avionikájába. Az így modernizált példányok a légierő 722. századához kerülnek, ahol taktikai csapatszállításban kapnak szerepet.

AW101 Merlin

AW101 Merlin ,