A lassan leköszönő cseh kabinet főnöke, Jirij Rusnok elmondta, amennyiben nem befolyásolja a hosszabbítás feltételeit a kissé későbbi szerződéskötés, a következő kormányzatra bízná a döntést. Úgy látszik máshol sem mernek komoly döntéseket hozni haditechnikai kérdésekben a közelgő választások előtt…
Ahogy arról több ízben is beszámoltunk, Csehország több lehetőséget is megvizsgált, hogy a Gripenek lízingszerződésének lejárta után mely típussal lássák el országuk légvédelmét. A legracionálisabb és legköltséghatékonyabb megoldás követni a magyar példát és meghosszabbíttatni a svédekkel kötött kontraktus érvényét. Természetesen mint bármelyik eshetőségnek, így ennek is vannak támogatói és ellenzői az ellenzéki pártok között, így a jelenlegi kabinet nem meri újra elkötelezni magát a svédek mellett, meghagyja a döntést a választások után felálló kormányzat számára.
Csehország 24 darab JAS-39C/D Gripen vadászbombázó beszerzése mellett döntött még az ezredfordulót követően, majd a korrupciógyanús ügyletek miatt éveket pangott a beszerzés, ám a MiG-21-esek élettartamának vége rohamosan közeledett. Végül 2003-ban 12 darab együléses és 2 darab kétüléses, csak légvédelmi feladatokra alkalmas változat rendszeresítése mellett döntöttek. Ráadásul a megvásárlás helyett 10 éves lízinget választottak teljes logisztikai támogatással, ezzel harmadannyi költséggel használhatják a Gripeneket egy évtizedig. A 19.6 milliárd korona, azaz 984 millió dollár értékű lízingszerződést 2004 júniusában írta alá a két fél.
A kiöregedő 21-esek villámgyors típusváltást igényeltek, az első gépek leszállítása 2005 áprilisában megkezdődött, akkor érkezett az első hat gép a Caslav légibázisra. A maradék hat gépet még ugyanazon év augusztusában leszállították. A gépeket azóta elégedetten üzemelteti a Cseh Légierő, de a lízing 2014 végén lejár.
Helyi médiaértesülések szerint 3-11 évvel tolhatják ki a lejárati időt, és mindez az időtartamtól függően 5 és 14.5 milliárd korona (252.75 és 733 millió dollár) közötti összegbe fájna a cseh adófizetőknek.