|

HTKA Hírhalom 2013. 34. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 34. hét

Szombaton írtunk róla, hogy az egyik indiai C-130J-30 Super Herculese meglátogatta a világ legmagasabban fekvő repülőterét, közben pedig a nehéz szállítókapacitás bővítése is tovább zajlik – a Boeing augusztus 20-án leszállította a légierő harmadik C-17 Globemaster III teherszállítóját. A gyártó jó ütemben halad a gépek átadásával, a második példányt júliusban vehette át a megrendelő, év végéig pedig további 2 „égi bálna” kerül az Indiai Légierő kötelékébe, melyet jövőre követ a fennmaradó 5 példány.

Forrás: aame.in

Forrás: aame.in ,

Az F-35C CF-5 prototípusa először repült a nagy állásszögű teszteken használt stabilizáló ernyővel. Az augusztus 14-i próbarepülésre a haditengerészet Patuxent River-i bázisáról felszállva került sor, a katapultülésben a Lockheed Martin tesztpilótája, Dan Canin foglalt helyet. A sikeres felkészülést hamarosan követik maguk a nagy állásszögű tesztek, melyek balul elsülése esetén van szükség a lapos dugóhúzóból való kivételt segítő ernyőre.

F-35C a nagy állásszögű teszteknél használt stabilizáló ernyővel | Fotó: Dane Wiedmann

F-35C a nagy állásszögű teszteknél használt stabilizáló ernyővel | Fotó: Dane Wiedmann ,

Az Isreal Aerospace Industries (IAI) célja, hogy 2014 közepére elkészüljön az F-35-ösök szárnyát gyártó létesítményegyüttes. Az építési munkákat az éve elején kezdték meg, miután az IAI és a Lockheed Martin megegyeztek a konkrét adatokról. Utóbbiak szerint a közel-keleti gyárban 811 szárny pár készül majd az 5. generációs masinához, köztük az Izraeli Légierő által megrendelt 20 példányé. Az IAI várhatóan 2015-ben kezdi meg a szárnyak szállítását,a 10-15 évre szóló szerződés értéke 2,5 milliárd dollár.

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Boeing a JDAM fegyverprogramban, az amerikai mamutvállalat átadta a 250 000. GPS irányítókészletet, melyekkel a hagyományos „buta” bombák kevés ráfordítással precíziós fegyverekké változtathatóak. Az irányítókészletek gyártása még 1998-ban indult be, manapság pedig napi 40 készlet jön ki a dolgozók keze alól a St. Charles-i üzemben.

Egy JDAM készlet alkotóelemei

Egy JDAM készlet alkotóelemei ,

A General Dynamics Canada kapta a szerződést a Dél-Koreai Haditengerészet felújítandó P-3C Orion gépeinek akusztikus feldolgozó rendszereinek szállítására. A két fél együttműködése nem újdonság, 2010-ben a P-3C-k korábbi, Lot II átalakítása során a kanadai cég már szállított processzorokat a haditengerészeti gépekhez.

P-3C pakisztáni színekben | Fotó: aviationnews.eu

P-3C pakisztáni színekben | Fotó: aviationnews.eu ,

A Szuhoj megrendelést kapott 184 barát-ellenség felismerő rendszer leszállítására a Szu-34 vadászbombázókhoz. A szerződés értéke eléri a 47 millió dollárt, a munkát a Volga folyó mentén elterülő Kazany városban létesített Radiopribor vállalat kapta, 2020-as határidővel.

A Boeing-on kívül az orosz Mil helikoptergyártónál is jelentős eseményt ünnepeltek, ugyanis az Ulan-Ude Aviation Plant létesítmény hangárjából kigurult a 750. Mi-8AMT, avagy export megjelöléssel Mi-171 helikopterrel. A több mint 40 éves Mi-8 unokája mind a mai napig napig az egyik legjobban kelendő forgószárnyas a piacon, az Orosz Haderő is hamarosan megkezdi a legújabb, Mi-8AMTSh verzió rendszerbe állítását. Utóbbi felszerelésébe beletartozik a fényszóró, a nappali és éjjeli kamerákat magában rejtő FLIR kupola, az ember-gép kapcsolatot jelentősen javító képernyős kijelző, légkondi a személyzet és az utasok kényelmének kedvéért, további sok aprósággal egyetemben. Felszerelhetők póttartályok, mely a típus hatótávolságát jelentősen növelik, továbbá vízre szállást segítő rendszerrel. A bejelentésre az idei MAKS Nemztetközi Légi és Űrszalonon kerítettek sort, mi több, lerántották a leplet egy új többfeladatú variánsról, megy új fedélzeti elektronikus rendszerekkel és VK-2500 hajtóművekkel, valamint 100 további módosítással készül. Az új variáns a Mi-171A2 jelzést kapja, megrendelés azonban még nem érkezett rá.

Az Amerikai Haditengerészet 2. baleseti búvár csoportja (Mobile Diving and Salvage Unit 2 – MDSU 2) sikeresen kiemelte az Atlanti Óceánból az Amerikai Légierő egyik F-16-osát. A vadászgép a Légi Nemzeti Gárda 113. ezredének állományába tartozik, és egy jól sikerült vízre szállás alkalmával került a tenger fenekére, 35 mérföldre (56 km-re) Chincoteague városától dél-keletre, augusztus 1-én. Az MDSU 2 búvárcsapat a hónap hatodik napján állt neki a gép felkutatásának, majd 7 napi keresés után meg is találták a roncsot. A kiemelési munkáknak augusztus 16-án állt neki a búvárokból és további tengerészekből álló csapat, segítségükre volt a haditengerészet USNS Grasp (T-ARS-51) hajója. Pár nappal később sikerült is felhozni a gép fekete dobozát a 107 láb (32,61 méter) mély vízből, majd augusztus 20-án az utolsó darabokat is kiemelték a tengerből. A roncsot visszaszállították az Andrews légibázisra, ahol két héttel korábban a végzetes bevetésére indult. A baleset okainak kivizsgálását ezek után kezdték meg.

Az Amerikai Tengerészgyalogság októberben megkezdené a Boeing leányvállalata, az Insitu által fejlesztett RQ-21A UAS (Unmanned Air System) tesztelését. A 61,3 kg felszállótömegű, könnyű taktikai felderítőgépből 36 példányt biztos rendszeresít a tengerészgyalogság és a haditengerészet, ám ha a rendszer beválik, ez a szám könnyen felmehet egészen 180-ig is. A pilóta nélküli gép 14 órán át őrjáratozhat, csendes motorjának köszönhetően pedig akár az ellenséges terület éjszakai, észrevétlen megfigyelésére is használhatják. A tengerészgyalogság várhatóan a következő év 2. vagy 3. negyedében nyilvánítja a típust bevethetőnek, ám ehhez a tesztelést követő kiértékelésnek is kielégítőnek kell lennie a vezetés számára.

Fotó: Defense Industry Daily

Fotó: Defense Industry Daily ,

Az Amerikai Haditengerészet leállította az MQ-4C Triton számára tervezett légtérfigyelő radar fejlesztését. Utóbbi célja a közelben lévő repülőeszközök észlelése, hogy azokat minél nagyobb biztonságban kerülhesse aztán ki a felderítő. AZ MQ-4C Triton lett volna az első pilóta nélküli repülőgép, mely ehhez hasonló rendszerrel rendelkezik, ám a késedelmes fejlesztés és a költségek túllépése miatt a Navy a program befagyasztása mellett döntött.

És végül néhány szó a májusban törölt Euro Hawk programról: ellentmondásos hírek érkeztek a beszerzés háza tájáról. A Northrop Grumman azt állítja, hogy a tárgyalások a Német Kormánnyal továbbra is folytatódnak, és hogy a program útjában álló egyetlen komoly akadály az európai légi alkalmassági bizonyítvány hiánya, amire igyekeznek közös erővel megoldást találni. Ezzel ellentétben áll Németország nyilatkozata, akik az amerikai gyártó kijelentésére reagálva letagadtak mindenféle hírt a program folytatásáról.