|

HTKA Hírhalom 2013. 32. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom 32. hét

Kiképzőrepülés közben lezuhant az Amerikai Tengerészgyalogság egyik HH-60 Pawe Hawk kutató-mentő helikoptere Okinaván. A forgószárnyas helyi idő szerint délután 4-kor csapódott a közeli hegyoldalba, ahol kisebb tüzet is okozott. A személyzet 3 tagját kórházba szállították, a nyilatkozatok szerint mindhármuk állapota stabil, azonban a 4. fő a roncsok között lelte halálát. A Japán Kormány elmondása szerint további személyi és anyagi kár sem keletkezett a Kadena légibázison szolgáló helikopter balesete során.

Augusztus 12-én, azaz a mai napon vízre bocsát(ották)ják India első saját építésű repülőgép hordozóját, ezzel a milliárdos lélekszámú ország lett az ötödik – az USA, Oroszország, Nagy Britannia és Franciaország után – melynek megvan a kapacitása egy 40 000 tonna fölötti vízkiszorítású repülőgép-hordozó építéséhez. Az INS Vikrant keresztelőjére a média előtt kerül sor, a megtiszteltetés a védelmi miniszter feleségét, Elizabeth Antony-t éri. Az óriás azonban nem marad sokáig a vízen, pár nap múlva már a Cochin Shipyard szárazdokkjában tölti majd az idejét, hisz a munkálatok jelentős része még hátravan – integrálni kell a rendszereket és berendezéseket, további víz alatti munkák várnak az építőkre, valamint még a felépítmény sem került a helyére. A munkálatokkal várhatóan 2016-ban végeznek, ezután megkezdhetik a tengeri próbákat. A hajót 2018-ban veheti kézhez az Indiai Haditengerészet.

Az INS Vikrant építésének egy korábbi szakaszában

Az INS Vikrant építésének egy korábbi szakaszában ,

Belgium átvette első haditengerészeti NH90 NHF helikopterét, ezzel ők lettek a típus 5. üzemeltetői Franciaország, Olaszország, Hollandia és Norvégia után. A helikopter további különlegessége, hogy ez az első NH90 NHF, melyet Eurocopter Donauwörth-i üzemében szereltek össze.

Az őszig csúsztatott koreai F-X III vadászgép tender első vesztese az F-35 lehet. Az 5. generációs masina gyenge pontjaként az egyre emelkedő költségét jelölte meg a DAPA (Defense Acquisition Program Administration – Védelmi Beszerzési Programiroda), mely abból adódik, hogy a típus még a fejlesztési fázisban tart. A 60-62 vadászbombázó beszerzésére kiírt pályázat másik két jelentkezője – melyek helyzete így erősödni látszik – az Eurofighter GmbH a Typhoonnal valamint a Boeing az F-15SE Silent Eagle típussal. A Lockheed Martin vezetőgárdájának viszont akkor sem kell aggódnia ha gépük kiesik a tenderről, hisz később, mondjuk az F-16-osok váltótípusaként szinte biztosra vehető az F-35 rendszeresítése a Koreai-félszigeten, hacsak nem készül el addigra a közös koreai-indonéz 5. generációs vadászbombázó, melynek kicsi az esélye.

F-X_III

A Lockheed Martin megkapta a szerződést 71 további F-35 legyártására, a hatodik és hetedik széria keretében. Utóbbi magába foglalja az első norvég megrendelést, mely két példányra szól, ezeket 2017-ben kaphatja meg a skandináv ország. Ekkor már várhatóan a hazai pilóták és műszakiak is készen állnak a gépek fogadására, akik 2016-ban kezdik meg az átképzést az F-16-ról az Egyesült Államokban.

Kisebb mérföldkőhöz érkezett az európai közös harci-helikopter program, az első spanyol gyártású Tiger HAD végrehajtotta szűzrepülését. A Spanyol Hadsereg 24 példányt rendelt a franciáktól kapott 6 Tiger HAP mellé, melyektől a 14 százalékkal erősebb hajtóműben, valamint az irányított levegő-föld fegyverek bevethetőségének lehetőségében különbözik. A HAD/E-5002 egyébként a variáns második prototípusa, az elsőt még Franciaországban gyártották, majd a HAD/E-5001 2010-ben került spanyol tulajdonba.

Tiger HAD/E-5002 | Fotó: Eurocopter

Tiger HAD/E-5002 | Fotó: Eurocopter ,

A költségvetés áldozatává válhatnak a Török Légierő ambíciózus tervei. Mint ismeretes, az Európa és Ázsia határán elterülő ország 100 F-35 Lightning II beszerzésén felül saját 5. generációs vadászbombázót fejlesztene, melyből – figyelembe véve a jelenleg szolgálatban álló harci gépek mennyiségét – legalább 200 példányt állítana csatasorba légiereje számára. A több mint 300 5. generációs vadászbombázó Európa és a Közel-Kelet legütőképesebb légierejét adná Törökországnak, azonban ilyen képességekhez hasonló árak is dukálnak.
A saját fejlesztésű típus 200 példányának hadrendbe állítása 31-33 milliárd dollárjába kerülne a török adófizetőknek, ha a gépek darabonkénti árát 100 millió zöldhasúval számoljuk – ami független szakértők szerint több, mint optimista becslés. A hazai vadászbombázó kifejlesztése, valamint csak az első 8 példány legyártása és üzembe állítása minimum 10 milliárd dollárjába kerülne Ankarának, reálisabb becslések szerint azonban ez az összeg 11 és 13 milliárd között bárhol mozoghat. Ha ehhez hozzáadjuk a 100 F-35 legyártásának és szolgálatba állításának 16 milliárd dollárját, máris 50 milliárdnál tartunk, ami viszont túlnyúl a lehetséges kereten.
További problémát jelent, hogy nem terveznek új hajtóművet a hazai géphez, így a 31-33 milliárdos összegbe még nincs belekalkulálva az erőforrások költsége. Mindez együtt akár a végső szöget is beleütheti a TF-X program koporsójába, a repülésrajongók nagy bánatára.

TFX

Az Ausztrál Nemzetközösség háláját fejezte ki a Sikorsky Corporation felé, miután az mindössze két évvel a szerződés aláírása után elkészült az első MH-60R Romeo haditengerészeti helikopterrel. Az első repülésre 6 hónappal a tervezett dátum előtt került sor, így várhatóan decemberre a haditengerészet átveheti az első példányt.

Fotó: Ausztrál Védelmi Minisztérium

Fotó: Ausztrál Védelmi Minisztérium ,

Teszttel bizonyították a Cseh Légierő C-295M teherszállítóinak passzív védelmének hatásosságát, számolt be róla a cseh védelmi miniszter, Vlastimil Picek. A tesztek jellegéről további információval nem szolgáltak.

A Spirit AeroSystems július 26-án adta át az első KC-46A tanker törzsének elülső részét. Az átadási ceremónián az Amerikai Légierő és a Boeing is képviseltette magát.