|

Mégiscsak veszteséglistára kerül a USS Miami

A USS Miami (SSN 755) egy Los Angeles-osztályú vadász feladatkörű atom-tengeralattjáró (SSN), mely 1990 júniusában állt hadrendbe és 2012 tavaszán azzal került a média figyelmének látókörébe, hogy kigyulladt. Mint később kiderült az épp felújítás alatt állt Miami fedélzetén tomboló tüzet egy pánikbeteg munkás okozta – amiért 17 évnyi börtönt és 400 millió dolláros kártérítést szabott ki rá a bíróság.

A USS Miami szárazdokkba tétele 2012 március 15-én. Ekkor még senki nem sejtette, hogy ez a tengeralattjáró már nem tér vissza aktív szolgálatba. | Fotó: Jim Cleveland, U.S. Navy

A USS Miami szárazdokkba tétele 2012 március 15-én. Ekkor még senki nem sejtette, hogy ez a tengeralattjáró már nem tér vissza aktív szolgálatba. | Fotó: Jim Cleveland, U.S. Navy ,

A szakértők a tengeralattjáró átvizsgálása után arra jutottak, hogy a mintegy fél napig kitartó tűzben nem következtek be káros metallurgiai változások, a törzs szerkezete erős maradt. Ez pedig nagyon nagy mértékben lefaragott a javítás árcédulájából – amit oly módon is igyekeztek volna nyirbálni, hogy a tűz által érintett szelvények belső tereinek újjáépítéséhez a 2011 áprilisában kivont USS Memphis-ből emeltek volna át elemeket.

Erre azonban már nem kerül sor, mert az akkor 450 millió dollárosra saccolt javítási költségek mostanra 700 millió dollárra emelkedtek – részben újabb problémák felfedezése, részben pedig a korábbi javítási projectek költségtúllépéseinek újraelemzéséből adódóan. A további váratlan problémákra szánt biztonsági tartalékkal 700 milliósra duzzadó árcédulát pedig már túl soknak ítéltek az illetékesek, lévén a USS Miami előtt már csak mintegy 10 év szolgálat lenne.

Richard Breckenridge ellentengernagy, a U.S. Navy tengeralattjárós parancsnoka úgy nyilatkozott, hogy nem fog a Kongresszusnál könyörögni ezen, így már nem költséghatékony javítás finanszírozása érdekében. Elmondása szerint a korábban becsült 450 millió dolláros összeg még nagy nehezen belefért volna az automatikus költségvetési megszorítások miatt igen szorossá vált Navy költségvetésbe, de így semmikképpen sem vállalható a dolog.

Breckenridge azért kitért arra, hogy hipotetikusan ugyan elképzelhető, hogy a Kongresszus valahogy meg tudná oldani, hogy 2014-ben rendelkezésre álljon a javításnak az adott évre eső 390 milliós szelete, ám a Navy nincs abban a helyzetben, hogy egy ilyen, egyáltalán nem költséghatékony javításra ekkora pénzösszeget fordítson, mikor abból számos, szintén sürgető felújítási projectet tudnak időben elkezdeni. Itt kiemelte a szintén Los Angeles-osztályú USS Alexandra nevezetű tengeralattjárót, melynek már nagy szüksége van a felújításra, és amit így a korábbi menetrendnek megfelelően el tudnak kezdeni 2014-ben, nem kell elcsúsztatni a munkálatokat.

Persze ez csak az érme egyik oldala, a másik, ennél fontosabba, hogy a Navy nem meri kockáztatni, hogy a mostanra kiharcolt, évenkénti 2 Virginia-osztályú atom-tengeralattjáró finanszírozása veszélybe kerüljön: a jelenlegi helyzet ugyanis az, hogy a törvényhozók ugyan engedélyezték ezt, ám a költségek miatt még morognak. A Navy-nek nem érdeke, hogy ezt csak kicsit is veszélyeztesse, így inkább beáldoznak egy Los Angelest.

Breckenridge ellentengernagy véleménye szerint a USS Miami kiesésével 54 egységre redukálódó amerikai tengeralattjárós erő ütőképességének, rendelkezésre állásának megőrzése érdekében a legjobb, ha minél több Virginia érkezik nagy tempóban – egy Los Angeles kiesésének kompenzálására a legjobb egy Virginia.

Nos, ezzel nem tudunk vitatkozni… :)