|

Még nem tudni mi lesz a Miami sorsa

A U.S. Navy részéről a vizsgálatok lezárultáig – azaz legalább 3 hétig – nem óhajtanak az ügyben nyilatkozni mi okozhatta a felújítás alatt lévő USS Miami (SSN 755) lángra kapását. Mint arról röviden mi is beszámoltunk a jelenleg 22 évnyi szolgálattal a hátra mögött álló Los Angeles-osztályú SSN a Portsmouth Naval Shipyardnál vendégeskedik jelenleg – ahol egy 18 hónapos kezelésen esik át éppen. Ezen munkálatok már 2 hónapja folytak, mikor is május 23-án késő délután tűz keletkezett az atom-tengerlattjáró orrszekciójában. A hajógyári, illetve kiérkező tűzoltóknak csak másnap kora reggelre sikerült megfékezniük a lángokat.

Ugyan a tűzeset után azonnal az lett kommunikálva, hogy a tengeralattjáró javításra kerül, értelemszerűen felmerült a kérdés, miszerint ezen amúgy szerencsés kimenetelű eset nem jelenti-e a USS Miami karrierjének idő előtti végét – mely amúgy csak 2020-ban érne véget.

A U.S. Navy hajóinak és rendszereinek karbantartásáért felelős NAVSEA (Naval Sea Systems Command) részéről jelenleg az a kommunikált álláspont, hogy nem kívánnak találgatni, a vizsgálatok lezárultáig hivatalos állásfoglalást ne is várjunk a Navy-től. Egyik szóvivőjükön keresztül közöltek szerint amint a vizsgálatokkal végeztek a U.S. Navy minden lehetőséget mérlegelni fog, és meghozza a döntést a tengeralattjáró sorsáról.

Az erősen füstölő USS Miami ,

Ugyanakkor ha a nem hivatalos forrásoknak hinni lehet, akkor a blue és gold team kezdhet aggódni, visszakapják-e tengeralattjárójukat. Egyes nem hivatalos források szerint ugyanis a tűz tombolásának ideje alatt igen magas hőmérsékletre melegedett a tengeralattjáró külseje, ami a belsejében tomboló hatalmas tűzre enged következtetni. Ha a tűz az eloltásához szükséges majdnem 10 óra alatt huzamosabb ideig keményen „dolgozott”, akkor annak bizony negatív kihatása lehet a tengeralattjáró szerkezetének érintett szelvényeire – azok meggyengülhettek, gazdaságosság szempontjából ellehetlenítve a tengeralattjáró kijavítását. (A hajógyári munkások egyébként május 29-én tértek vissza a megpörkölődött Miami-ra.)

Ha esetleg úgy adódik, hogy a USS Miami nem térhet vissza az aktív szolgálatba, még akkor is hathatósan szolgálhatja a U.S. Navy-t – mint oktatáshoz használt tengeralattjáró. A károkat egyértelműen csak az orrszekciójának vonatkozásában begyűjtött SSN a Navy-nek a dél-karolinai Goose Creek-ben (Charleston) található, a nukleáris energia és meghajtás vonatkozású képzését végző iskolájának lehet kikötői gyakorló egysége.

Az anno Hyman G. Rickover admirális által alapított, alapítása óta már többször is új helyre költözött iskolában jelenleg úgy is tengeralattjáró cserék esedékesek: 2 Lafayette-osztályú SSBN, az egykori USS Daniel Webster (SSBN 626) és az egykori USS Sam Rayburn (SSBN 635) ezen másodlagos karrierjének is lassan vége ugyanis. Szerepüket a 2015-re időzített kivonásuk után átalakítandó 2 Los Angeles-osztályú SSN a USS La Jolla (SSN 701) és a 2005 januárjában Guamnál zátonyra futott USS San Francisco (SSN 711) veszi majd át. Ha azonban a USS Miami aktív szolgálatba történő visszatérte piros lámpát kap a Navy illetékeseitől, akkor könnyen elképzelhető, hogy az előbb említett 2 atom-tengeralattjáró egyike helyett a náluk 9 évvel fiatalabb, és már a továbbfejlesztett változatot képviselő USS Miami megy Charlestonba.

Ám mivel egyelőre semmilyen hivatalos állásfoglalás nincsen, mi sem tehetünk mást, mint várakozunk újabb információkra.

6 hozzászólás “Még nem tudni mi lesz a Miami sorsa”

  1. Hat az nem lehet, hogy annyira alultervezzek…plane ha ilyen pusztitast tud vegezni, ha veletlenul beindul.
    Fura, hogy itt akkor miert nem mukodott. Azt ketlem, hogy ilyen rendszer le lenne kapcsolva barmikor is, kiveve ha nem magat azt a rendszert javitjak.

  2. marcika: Tegyuk fel, hegesztettek a hajon. Ami azert megeshet, vegulis karbantartason volt. Hegeszetes kozben fust is keletkezik, ugyhogy mar csak az altalam linkelt eset miatt is lekapcsolnam az oltorendszert. Ez is lehet egy magyarazat.