|

Ausztrália: kevesebb Triton, több Poseidon

Alig egy hónapja, hogy beszámoltunk róla: költségvetési megszorítások ide, kormányválság oda, Ausztrália mindenképpen szeretné rendszeresíteni a Northrop Grumman MQ-4C Triton haditengerészeti felderítő UAV-t, melyből hét példányt vásárolnának az ember vezette járőrgépek kiegészítésére. Utóbbi a Boeing P-8A Poseidon lenne, melyből nyolcat terveznek megvásárolni Canberrában, felállítva így egy, a kor kihívásainak megfelelni tudó haditengerészeti légiflottát. Most viszont úgy tűnik, hogy Ausztrália inkább a Boeing termékét részesíti előnyben, és növelni szándékozik a belőle megrendelendő mennyiséget a Triton kárára, újabb pofont adva a közelmúltban sorozatos szerencsétlenségeknek kitett Global Hawk / Triton programnak.

A hírt Geoff Brown légi marsall, az Ausztrál Királyi Légierő vezérkari főnöke kürtölte világgá egy interjú kapcsán, amit Londonban adott. Ebben kifejtette, hogy továbbra is tartani kívánják magukat az eddig lefektetett koncepcióhoz, tehát marad a vegyes flotta, ám annak arányai változni fognak. Mivel a beszerzéshez egy viszonylag fix pénzmag áll rendelkezésre, ezért a számokat növelni nem tudják, csupán az egyik típus mennyiségét növelhetik úgy, hogy közben a másiké csökken. Mint már említésre került, előbbi a P-8A lesz, utóbbi pedig az MQ-4C. Brown szerint a Poseidonból akár 10-12 példányra is felkerülhet majd az ausztrál felségjel, míg a Triton darabszáma 4-5-re csökkenhet. Szó sincs tehát róla, hogy letettek volna a pilóta nélküli típusról, pusztán csak úgy ítélik meg, hogy a várható igények tükrében elegendő belőle ennyi, míg a P-8A-ból többre lesz szükség.

P-8A | Fotó: Boeing

P-8A | Fotó: Boeing ,

Brown szerint a döntést az is indokolja, hogy a cél elsősorban a 18 darab, jelenleg használt Lockheed Martin AP-3C Orion leváltása, amire a P-8A alkalmasabb, mint a Triton, ám mivel utóbbi olyan képességek birtokába juttathatja Ausztráliát, amikre más típus nem képes, így semmiképpen nem szeretnék nélkülözni a flottában. Canberra a Global Hawk haditengerészeti verzióját elsősorban az Indiai-óceán és a Csendes-óceán fő hajózási útvonalainak folyamatos megfigyelésére alkalmazná, erre pedig sem az AP-3C, sem a P-8A nem felelne meg. Emellett elképzelhető, hogy a kezdetben kisebb darabszám később bővül, amennyiben erre meglesz a kellő pénz és akarat.

Az említett interjúban Brown egyébként elmondta: Ausztráliában abszolút elkötelezettek a pilóta nélküli repülőeszközök minél szélesebb körű alkalmazása mellett. Az ország jelenleg az izraeli IAI Heront használja, elsősorban afganisztáni kontingensének támogatására, de a közeljövőben szeretnének egy nagyobb kapacitású, csapásmérésre is képes típust rendszeresíteni, ami vagy az IAI Heron-TP, vagy a General Atomics MQ-9 Reaper lesz.