Bár korábban volt logisztikai támogatási szerződés a Gripenekhez, de a dél-afrikaiaknak most már saját maguknak kell megoldaniuk az alkatrészellátást.
A Dél-afrikai Légierő (SAAF) egyre szorultabb helyzetben van, az előző támogatási szerződés áprilisban lejárt, és azóta saját maguknak kell megoldaniuk az alkatrész-utánpótlást. A szűkös költségvetés miatt elsődleges forrásuk az egyre több lekonzervált gép, melyek száma eléri a 12-t is.
Magnus Lewis-Olsson, a Saab South Africa elnöke reméli, hogy sikerül tető alá hozniuk a következő hónapokban, különben a maradék üzemképes Gripen is a földön ragadhat záros időn belül. A dél-afrikaiak ráadásul még nem képesek a gépek mélyebb időszakos karbantartására, így azokat mindenképpen vissza kéne repülni őket Svédországba ezen munkák elvégzésére. A kijelölt karbantartási intervallumokon túli üzemeltetés veszélyezteti a repülésbiztonságot és könnyen gépveszteség lehet a vége, figyelmeztetett Lewis-Olsson.
A dél-afrikaiak tehát kannibalizációra sanyarodtak, ilyenkor kell megbecsülni azt, hogy a Magyar Honvédségnek 2026-ig biztosított a Gripenek üzemeltetése (miután tavaly meghosszabbították a szerződést), így egy ideig még biztosan nem jutnak dél-afrikai társaik (vagy a magyar MiG-29-esek) sorsára.